analýza

Oznámením o zastavení exekuce jsou firmy Václava Fischera z nejhoršího venku, k plné stabilizaci však budou muset urazit ještě kus cesty.
Fischer se svým novým partnerem, firmou Atlantik FT, nyní bude muset během dvaceti dnů sehnat povinné pojištění letadel. Jednání s pojišťovnou Allianz, která smlouvu letecké společnosti Fischer Air vypověděla kvůli zpožděným platbám, se mají uskutečnit tento týden.
Znovu uzavřít pojistku pro letadla do konce srpna je důležité, protože bez ní nemohou vydělávat na leasingové platby.
S důvěryhodným finančním partnerem za zády se Fischerova pozice výrazně zlepšila. Jednorázové uhrazení dluhů ovšem nestačí, je třeba přesvědčit partnery, že se zlepší ekonomika firmy.
Neustále opakované problémy Fischerových firem spočívají v nedostatečném využívání letadel a slabé finanční disciplíně. Svým věřitelům platil v rozporu s dohodami nepravidelně a někdy i po částech.
Dá se očekávat, že Atlantik posadí k Fischerovi silného finančního ředitele, který bude vědět, že pokud firmu čeká například za půl roku splátka pojistky nebo vysoká platba bance, musí se na ni odkládat peníze již dnes, a ne je utrácet za cokoli jiného, třeba za novou reklamní kampaň.
V takovém případě se Fischerovi podaří rychle získat důvěru obchodních partnerů a opět se stane "žádanou nevěstou" u finančních institucí.
Pokud situaci vyhodnotili v Allianz podobně, budou jednání o nové pojistce letadel jednodušší pro obě strany.
Samotné pojištění letadel je sice pro pojišťovny obtížné a vzhledem k riziku nakonec i málo výnosné, na druhou stranu může být bránou, která otvírá možnosti dalšího pojištění. V případě dobře fungujícího pojištění letadel se nabízí možnost obchodní vztah rozšířit i na pojištění budov, automobilů, zaměstnanců, cestovního pojištění či povinného pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku.
Pro Fischera by bylo plynulé navázání pojistky výhodné zejména z časového hlediska. Uzavřít pojistku tří boeingů není tak jednoduché jako tří osobních automobilů.
Pokud by se do pojištění Fischerových letadel pustila některá z českých pojišťoven, musela by si vyjednat zajistné krytí. Musela by také s výsledky Fischer Air a spoustou doprovodných informací v podpaží přesvědčit nějakou zajišťovnu, aby se na obchodu podílela. To by mohlo trvat týdny a zatím by letadla nuceně odpočívala na zemi.
A pojistit se v zahraničí také není rychlejší. Letos v zimě, když Cestovní kancelář Fischer nemohla sehnat pojistku pro případ úpadku, pojistila se po několika týdnech hledání v zahraničí stejně jako dříve - u českého poolu pojišťoven.