Firma Jelínek-Trading, zabývající se recyklací plastů, několik let zvažovala vstup na polský trh. Jak se tam ale prosadit? Tato úvaha ji přivedla k organizaci AIESEC a k její nabídce využít polského absolventa vysoké školy, který dostal vyřešit tento úkol.
"Maciej měl na starosti navázání obchodních kontaktů a vytvořit databázi potenciálních partnerů. Překládal propagační materiály a zorganizoval dvě obchodní cesty do Polska," poukazuje na přínos zaměstnance Otto Jelínek, generální ředitel zmíněné společnosti. "A co víc. Po návratu do Polska si Maciej založil vlastní firmu a importuje dnes plastové kompostéry od naší firmy. Nedivte se, že pro změnu teď máme u nás Andreje z Ukrajiny," dodává Otto Jelínek.
Vzhledem k tomu, že AIESEC působí v 89 zemích světa, může si česká exportní firma nadefinovat, jak by její zaměstnanec na dobu určitou měl vypadat, jakou odbornou a jazykovou kvalifikaci by měl mít. "Po nalezení kandidáta, jeho představení a schválení, organizace AIESEC vyřídí víza, ubytování a pracovní povolení, pokud jde o zaměstnance mimo unii," říká k nabídce AIESEC viceprezident organizace Ondřej Král.
K přijetí zahraničního praktikanta mají vývozci různé důvody, většinou chtějí zlepšit znalost cizího jazyka zaměstnanců a přístup k informacím. Praktikanti vypracovávají analýzy zahraničních trhů, komunikují se zahraničními klienty nebo je vyhledávají. Náklady na ně nejsou vysoké, neboť motivací zahraničního studenta nejsou vždy peníze, což naznačují příjmy v Česku působících Američanů, Němců či Italů, nýbrž získání zkušeností a rozhledu.
Podle informací Ondřeje Krále jsou firmy v drtivé většině s působením zahraničních praktikantů spokojeny, stejně jako praktikanti samotní.
V posledním roce, tedy především v období po vstupu Česka do Evropské, se praxe rozšířily do té podoby, že firmy využívají hned několik praktikantů najednou. Někdy zaměstnávají pět až dvacet cizinců, kteří mají odlišné pracovní povinnosti a kvalifikaci a vytvářejí i celé pracovní týmy.
Díky nárůstu těchto praxí, začal AIESEC aktivně spolupracovat s ambasádami, MPO, agenturou CzechTourism, CzechInvest a je podporována agenturou CzechTrade. Dnes organizace přichází s konkrétně zaměřenými projekty buď na jednotlivé průmyslové odvětví nebo region, na který se české firmy orientují.
Za poslední rok AIESEC zprostředkoval více než stovku těchto zahraničních praxí, které přispěly k exportu českých firem do zahraničí.