Ve Vietnamu, kde žije více než osmdesát milionů potenciálních spotřebitelů, se českým vývozcům otevírají nové příležitosti. Tamní sklárny mají zájem o stroje na výrobu plochého a taveného skla a rovněž o zařízení pro výrobu a opracování křišťálového skla, včetně technické pomoci při rozjezdu pecí a při prvních tavbách. "Velký vietnamský dovozce průmyslových izolací poptává izolační skelnou vatu.
Příležitosti pro české výrobce jsou i v oblasti čisticích strojů, technologií a chemikálií," vyjmenovává konkrétní šance Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti a majitel marketinkové firmy WMC.
Odborníci na toto teritorium se shodují na tom, že vietnamskou stranu zajímají české výrobky a technologie a spolupráce či zakládání společných podniků. Ty mají možnost využít až osmiletých daňových prázdnin, levné a pracovité zaměstnance a zajištěný odbyt v zemích sdružení ASEAN.
Tuzemské firmy by se mohly uplatnit při dodávkách technologií na výrobu biohnojiv či strojů a nářadí na obrábění kovů a dřeva. Příležitosti jsou i ve stavebnictví, v dodávkách zavlažovacích systémů, čerpadel a v dalších odvětvích.
A co mají firmy z Česka udělat, aby pronikly na vietnamský trh s 7,24procentním růstem hrubého domácího produktu? Klíčem k úspěšnému vstupu je především kvalitní prezentace firmy a předvedení konkrétních výrobků nebo modelů na dvou největších veletrzích ve Vietnamu - na dubnovém mezinárodním obchodním veletrhu Vietnam EXPO a na říjnovém mezinárodním průmyslovém veletrhu VIIF v Hanoji.
"Zájemci se nespokojí pouze s prospekty. Chtějí si nabízený výrobek osahat nebo vyzkoušet," radí Winter. Ve Vietnamu totiž platí: kdo není na veletrzích, ten nemá o Vietnam opravdový zájem.
Výhodu bude mít ten, kdo si najde solidního partnera a využije jeho dlouholetých odborných a obchodních znalostí a kontaktů. Nemělo by se zapomínat na to, že ve Vietnamu je mnoho česky mluvících lidí, kteří u nás v minulosti studovali.
Na stole vietnamské vlády leží celá řada nových projektů, ve kterých by se mohly uplatnit právě podniky z Česka. V Hanoji se připravuje vybudování nadzemního přepravního kolejového systému, který musí přepravit třicet tisíc cestujících za hodinu a jehož součástí je postavení tři kilometry dlouhého mostu přes Rudou řeku.
Blíží se také vypsání výběrového řízení pro návrat historických tramvají do Hanoje, které zde jezdily až do roku 1992. Ho Či Minovo Město chce zase vybudovat metro a postavit celkem dvacet sedm elektráren, včetně první atomové. Řada restaurací v Hanoji, Hai Duongu i v Ho Či Minově Městě má zájem o vstup českého minipivovaru do společného podniku. Pivo je dnes totiž ve Vietnamu jedním z nejoblíbenějších nápojů.
Užitečné aktuální a bezplatné informace lze najít například na internetových stránkách marketinkové firmy WMC

 www.wmc-winter.cz.