Možná ještě dnes jsou obyvatelé nejrůznějších vzdálených, a třeba i blízkých zemí, přesvědčeni, že Česko je zemí ovládající světový trh s bižutérií, sklem, textilem nebo třeba i zbraněmi.
Třpytivé lustry, vánoční ozdoby, šátkové sárí i fezy pro těla i hlavy národů nejrůznějšího náboženského vyznání nesly ještě v nedávné minulosti značku "Made in Czechoslovakia".
Kde je těm dnům konec. Textilní průmysl skomírá, bižuterní export vyklízí pole levné asijské konkurenci a české broušené sklo je dnes pojem spíš pro sběratele s naditou peněženkou.
Češi ale hlady neumírají - naopak nacházejí své uplatnění na pozicích, které kvůli plánovitému hospodaření museli na půl století vyklidit. Srdce Evropy je dnes jedním ze světových automobilových "gigantů". Českým škodovkám se už dávno nikdo nesměje, brzdové systémy se v republice vyrábějí pro nejhonosnější značky a investoři se předhánějí, aby získali kvalitní, a přesto stále ještě relativně levnou pracovní sílu.
Kde ovšem končí úspěch a kde začíná pýcha? Byli jsme světovou velmocí výroby bižutérie, vyráběli jsme na rozsah republiky neuvěřitelné množství hutních výrobků, chvástali jsme se svým textilním průmyslem. Spoléhat se pouze na předchozí úspěchy a na tradici ovšem nestačí.
Je potřeba víc - dokázat, že jsme byli nejen nejlepší včera, ale snad i dnes. Musíme ukázat, že investice neznamená jen pouhý přítok peněz do provozu té které továrny. Investice znamená víc. Dát možnost vzdělání, šanci práce a praxi. Bez toho se investoři bez zaváhání obrátí za nejlevnější možností, kde vydělávat za mizivé náklady.
Jako součást vyspělé Evropy těžko nabídneme světu pracovní sílu na cenové úrovni Ukrajiny, Indie či Číny. To ale není všechno. Tyto země jsou si vědomy i síly vzdělání. Předpokládat, že pojem produktivita práce je pro ně jen ekvivalent nízkých mezd, je smrtící.
Už dnes hledají západoevropské a americké firmy experty víc na východ než leží Česko. Tak nebuďme spokojení.
Jiří Němeček

Diskutujte k tématu Fóra HN: Je podpora zahraničních investic přínosem?