Luxusní značky bojují v Číně o zisk

Peking/Praha, 11. 1. 2007
Čína zklamala prodejce luxusního zboží. Ti sázeli na rychle rostoucí ekonomiku a začali v zemi otevírat své butiky. Místo velkých zisků nyní bojují o každého zákazníka.
Prorazit na čínském trhu je pro mnohé zahraniční firmy těžší, než si představovaly. A to i přes to, že příjmy rostou a ekonomický růst země je deset procent za rok. Desítky luxusních firem, mezi nimi například Cartier, Chanel nebo Versace, se nyní snaží zaujmout omezenou skupinku utrácejících Číňanů.
"Když nejste značka číslo jedna, ale jste dvojka nebo trojka, vaše šance jsou opravdu malé," řekl pro agenturu Bloomberg Ivan Kwok, manažer v hongkongské pobočce firmy Boston Consulting Group. Dodává: "V Číně není trh s luxusem natolik velký, aby v něm mohlo být mnoho hráčů."
Podle odhadů Kwoka profituje v Číně pouze jedna z deseti zahraničních firem s luxusním zbožím - mezi nimi například francouzský koncern LVMH, který je i světovou jedničkou.
Problém neúspěchu luxusu v Číně je schován v počtu lidí patřících do střední třídy.

Horních 15 milionů

Podle Jonathana Andersona, šéfa asijských ekonomů v UBS v Hongkongu, jsou vládní informace o velikosti střední třídy chybné. Podle něho je skutečná velikost mezi 65 až 75 miliony lidí, čínská vláda tvrdí, že je to 300 milionů. Luxusní značky ale musí hlavně bojovat o takzvaných horních deset tisíc. V Číně je podle Bloombergu pouze 15 milionů lidí, kteří vydělávají více než 250 tisíc jüanů ročně (680 tisíc korun).
Kromě malé poptávky trápí výrobce luxusního zboží zvyšování dovozního cla. Podle čínského deníku SinoCast od začátku letošního roku vzrostlo clo na dovoz například hodinek z deseti procent na třicet, na kosmetiku dokonce na padesát procent.
"Pokud hledáte rychlé zisky, nechoďte do Číny," tvrdí Nigel Luk, ředitel čínské pobočky firmy Cartier. Firma má v Číně otevřeno čtrnáct butiků a podle vedení firmy by potřebovali patnáct let, aby dosáhli svých plánovaných cílů.
Naopak zemí, ve které se luxusu daří, je Argentina. Tato latinskoamerická země se pomalu dostává z ekonomické krize, kterou prodělala v letech 2001 a 2002, a otevírá svou náruč luxusním značkám.

Argentina boduje

V Jižní Americe je podle listu Wall Street Journal po Brazílii Argentina druhým největším lákadlem pro zahraniční investory. Své první obchody tam nedávno otevřely italský Valentino Fashion Group nebo americký Tiffany & Co.
Mezi dalšími, kteří se do Argentiny chystají, je i Salvatore Ferragamo, italský výrobce bot a kožených doplňků, který navrhoval boty i pro samotnou Evitu Peronovou.
Výrobci luxusního zboží chtějí v Argentině využít stále rostoucí počet turistů přijíždějících do země. Pro firmy je také lákavá střední vrstva obyvatel, která si po krizi znovu upevňuje svou pozici.