O současné situaci a perspektivách práce personální agentury v prostředí průmyslového regionu jsme si povídali s ing. Františkem Maškem, majitelem společnosti, který nejprve svou společnost představil: "Naše agentura dodává pracovníky především firmám v kraji, ovšem zdroje náboru máme po celé republice. Vybíráme pracovníky zejména na pozice středního a vrcholového managementu a dále se zaměřujeme na vzdělávání, a to hlavně v oblasti výpočetní techniky včetně rekvalifikačních kurzů."


Jaká je tedy u vás na severu situace trhu práce?

Jelikož v naší agentuře klademe důraz na osobní kontakt s klienty, v lednu nového roku jsem všechny navštívil a tím pádem mám situaci na pracovním trhu zmapovánu. A je to situace téměř tragická. Uvedu pár příkladů: Před půl rokem, kdy ještě firmy trpěly nedostatkem pracovních sil, jsme se rozhodli nabízet zahraniční dělníky, převážně Vietnamce. Byla to zbytečná práce, neboť i přes nedostatek se firmy zdráhaly tyto dělníky zaměstnat. A pokud zahraniční dělníci přeci jen práci dostali, jsou už dnes bez práce, protože v krizi opouštějí firmu jako první "dočasní" zaměstnanci. Naštěstí nejsme agenturou, která se soustředí na zaměstnávání takovýchto pracovníků a situace se nás tudíž tak citelně nedotkla.

Dále, ještě loni v říjnu firmy plánovaly rozvoj, novou výstavbu, nyní jsou všechny tyto projekty zastaveny. Racionálně uvažující firmy krizové situace využily ve svůj prospěch: zbavily se dočasných zaměstnanců, po nich přišli na řadu ti, o jejichž propuštění se nějakou dobu uvažovalo, zachován zůstal tým kvalitních pracovníků a s těmi se budou snažit krizi překonat. Ovšem pokud se jedná o zahraničního investora, potom ani generální ředitelé často neznají svoji budoucnost, neboť jejich nadřízení sídlí v zahraničí a tam se také rozhoduje.


Nezaměstnanost stoupá, zájemci o práci se jistě množí...

Ano, zájemci o práci se množí, avšak lidí, kteří opravdu mohou něco nabídnout nepřibývá. Pravdou je, že běžná personální inzerce při hledání už dávno nefunguje, hlavní při nabírání lidí jsou kontakty a znalost regionu. Firmy ovšem momentálně nepřijímají a pokud ano, chtějí jen kvalifikované a kvalitní lidi. Agentury tudíž nejen přicházejí o zakázky, ale nemají bohužel ani k dispozici kvalitní uchazeče, které by mohly nabízet, protože takové si dobrá firma nepustí a tedy na trhu práce chybějí.

K té kvalitě pracovníků: v roce 2002 bylo ze sta lidí, kteří hledali zaměstnání prostřednictvím naší agentury, circa 25, s kterými se dalo dále pracovat, v letech 2006 - 2008 se tento počet výrazně zmenšil. V letech konjunktury lidé ztratili, jak já říkám, pokoru. Zvláště mladí kolem 25-28 se zajímali jen o takové místo, kde mohli dostat vysoký plat, ale že nemohou nabídnout ani zkušenosti ani kvalifikaci, to je vůbec nezajímalo. Některé firmy tyto lidi i přesto přijímaly, neboť měly naplánované určité kvóty a jejich naplnění musely svým zahraničním nadřízeným vykázat. Dnes tito lidé přicházejí znova a najednou se spokojí i s polovičním platem, jen když budou zaměstnáni. Začínají si práce vážit.


Zahraniční investoři jistě stojí o lidi jazykově vybavené?

To je další problém, znalost cizího jazyka, ponejvíce angličtiny a němčiny, mají spíše ti mladší, ale ani ta mnohdy není na takové úrovni, aby mohli absolvovat pohovor v cizím jazyce. Snažíme se lidem vyjít všemožně vstříc, vytvořili jsme výukové CD, jak se připravit na pohovor v angličtině, rozjeli jsme ojedinělý projekt, jak nalézt zaměstnání, což je komplex přednášek, školení, jak se orientovat, jak postupovat při hledání práce, odborníci z oboru psychologie či sociologie účastníkům pomáhali nalézt sebe sama a svou cestu za prací. Projektu se zúčastnilo kolem pěti tisíc lidí, máme i zpětnou vazbu od lidí, kteří se díky němu "uchytili". Jenomže projekt, na němž se finančně podílel úřad práce, skončil s příchodem fondů ESF, neboť v souvislosti s nimi úřady práce přestaly podporovat projekty, které od nich chtěly nějaké peníze. Tím pádem se do regionu dostaly firmy z druhého konce republiky, a to jen díky tomu, že jejich projekt byl financován z fondu ESF a žádné další peníze nechtěly. Jenomže ani neměly znalosti o regionu a jeho potřebách. Úřady práce rovněž už nerozhodují přímo o tom, kdo pro ně bude realizovat rekvalifikační kurzy, nýbrž mají prostředníka - firmu, vybranou ve výběrovém řízení, která dodavatele doporučuje. Jak takové "doporučení" dopadá, si umíte jistě v českém korupčním prostředí představit.


Konkurenční boj nebývá zrovna "fér"...

Naše agentura vždy prezentovala své uchazeče velmi pečlivě, detailně, pro klienta jsme vždy vybírali ty nejvhodnější kandidáty, připravené a informované o firmě a místě, kam by měli nastoupit. Ovšem ne všechny agentury volí tento postup. Je pravidlem, že uchazeč se neobrací jen na jednu agenturu, ale osloví jich víc. A agentury plošně obešlou několik zaměstnavatelů v regionu s informací o takovém uchazeči, aniž by ho o tom mnohdy informovali. My pak pošleme podrobnou prezentaci, ale dozvíme se, že o tomto uchazeči ve firmě již vědí a tudíž odměna za jeho umístění náleží té agentuře, která jim informaci poskytla jako první. Boj o lidi je opravdu drsný. Stalo se nám, že nám náš VIP klient chtěl ukončit smlouvu, neboť mu prý přetahujeme lidi. Ukázalo se, že se nějaký head hunter představil zaměstanci oné firmy konkrétním jménem našeho pracovníka, a tím nás u firmy velmi poškodil. My zásadně nepřetahujeme lidi z firem, do kterých je dodáváme! Naštěstí jsme si to s vedením vysvětlili, hlavně pomohly dobré vztahy, které jsme si za léta vybudovali.


Jak říkáte, boj o lidi je drsný...

Ovšem i uchazeči někdy "podrazí": obrátí se na nás člověk, že chce odejít z místa, které momentálně zastává. Najdeme mu jiné, dohodneme s firmou, že na něho počká, až mu vyprší ve stávajícím zaměstnání výpovědní lhůta, a pak se náhle ukáže, že dotyčný člověk mezitím nastoupil jinam. Firma je rozhořčena, ovšem poškozena je samozřejmě naše agentura, neboť uchazeč nám za nalezení místa neplatí nic, peníze inkasujeme od firmy, do které díky nám nastoupí. A v takovémto případě nedostaneme nic.


V Ústeckém kraji je spousta zahraničních investorů, jak už byla řeč. Připravujete kandidáty na místa v těchto firmách nějak speciálně?

Ano a opět to ukážu na příkladu: Manažeři nemají jen samé výhody, zvláště když pracují pro zahraničního partnera se zcela odlišnou kulturou - například pro Japonce, a těch je u nás poměrně hodně. Pak přicházejí a žádají, abychom jim našli jiné místo, neboť se nedokážou vyrovnat se způsobem řízení svých zahraničních nadřízených. Dovolím si jeden příměr: jen hlupák vleze do lví klece a pak se diví, když mu lev chce ukousnout hlavu. Copak nevěděl, že je lev šelma a jako šelma se chová? Proto všechny uchazeče o pozice v zahraničních firmách vedeme k tomu, aby se co nejpodrobněji informovali o kultuře budoucího zaměstnavatele, neboť jedině tak potom nebudou překvapení, jak se s nimi jedná a co se od nich požaduje. Tyto informace samozřejmě mohou získat hned u nás, připravujeme je na to, co je čeká. A pokud nejsou s to se s těmito národními zvyky smířit, radíme, ať takové místo nepřijímají.

Naši lidé nejsou stále ještě zcela ztotožněni se skutečností, že někteří zahraniční investoři nepřišli do regionu proto, aby této zemi pomohli v rozvoji, ale jen a jen kvůli levné pracovní síle. A když se mu ta síla začne prodražovat, tak pro něho není problém přesunout se s celou výrobou jinam. A nebo naopak, pokud nastanou problémy v jeho mateřském závodě za hranicemi, tak tento závod bude mít vždycky přednost před tím naším.


Pro personální agentury jste vytvořili speciální personální program...

Ano, tento software vznikl na základě našich vlastních zkušeností a prošel sedmiletým testováním, je vybudovaný na praktických základech, jeho cena je mírná a dalo by se předpokládat, že o něj bude zájem. Bohužel na něm nestojí jméno žádné renomované softwarové firmy, proto se na něj kolegové z agentur dívají s nedůvěrou a raději zaplatí několikrát víc, jen když je to program se jménem.

Renomé a jméno hraje roli i ve vztahu klientů k agenturám regionálním či pražským. S pražskými jsou naši klienti ochotni uzavírat smlouvy, které jsou z našeho pohledu nevýhodné, navíc s námi by je nikdy nepodepsali, a to jim nikdo nezaručí, že za ty peníze dostanou i odpovídající kvalitu. Dokonce i pražští uchazeči jsou ochotni zaplatit za prosté zařazení do registru renomované agentury, zatímco my od nich žádné příspěvky nechceme. Představa, že uplatím-li příslušného úředníka či agenta, dostanu lepší služby, je u nás zakořeněná a rozšířená jako snad nikde jinde na světě.


Co tedy říci na závěr...?

Po celou dobu, po kterou se věnuji agenturní personální práci mě nejvíce mrzí, že většina uchazečů o zaměstnání přistupuje k hledání práce velice ležérně a nevěnují této činnosti patřičnou péči. Často pak hledají svůj neúspěch ve výběrovém řízení všude, jenom ne u sebe. Nalezení dobrého zaměstnání není jednoduchý proces a je potřeba k této činnosti přistupovat velmi zodpovědně. Dále mi vadí, že téměř všichni, kteří hledají zaměstnání, chtějí být manažery - v Česku jsme všichni manažery a generálními řediteli. Je úsměvné a trapné, když se někdo, komu je 25 let, bez ostychu uchází o vrcholovou manažerskou pozici, je úsměvné a trapné, když ten, kdo dělal celý život zahradníka, reaguje na nabídku vedoucího logistiky. Je to asi tím, že se inspirují v politických kruzích, kde ministrem nebo předsedou vlády může být třeba i batole nebo řidič autobusu, když to někomu bude vyhovovat. n




Naleznete na www.jobmarket.cz


Z jakého důvodu jste se rozhodli změnit zaměstnání? Proč jste se rozhodli ucházet se o místo právě u nás? Poněkud ožehavé téma. I zde se, ale vyplácí upřímnost. Není vhodné očerňovat firmu, kterou opouštíte. Nepůsobí to dobře. Raději ukažte velkorysost a objektivitu. Neměli byste ani hovořit o věcech, které by mohly být považovány za tajné vnitrofiremní záležitosti. Pokud takto mluvíte jednou, každého napadne, že byste tak mohli mluvit později i o něm. Buďte taktní. Vaše rozhodnutí žádat o místo u konkrétní firmy by mělo být podloženo jistými znalostmi o ní. V každém případě mluvte stále jasně a klidně, působte dojmem cílevědomého člověka, který ví, co chce.