Racionálně uvažující vedení chce využít pokles výroby nebo menší pracovní vytížení zaměstnanců z důvodů dopadu finanční krize efektivně, a to formou vzdělávání, nejlépe formou e-learningu. E-learning byl i tématem online rozhovoru s Petrem Danielem, předsedou představenstva počítačové školy GOPAS, který se v únoru uskutečnil na Karieraweb.cz.

Jaké trendy v e-learningu očekáváte v nejbližších pěti letech?

Myslím, že v nejbližších pěti letech se e-learning stane běžnou integrální součástí vzdělávání ve firmách. Myslím si ale, že stále převažující formou zůstane klasická výuka, kdy se sejdou studenti a lektor na jednom místě v určitém čase. Nicméně tato základní metoda bude výrazně obohacena právě využitím synchronního i asynchonního e-learningu.

Co je to synchronní e-learning a kdy a jak se používá?

Synchronní e-learning je metoda, při které lektor a studenti sedí u svých PC, jsou propojeni přes internet a komunikují v reálném čase. Mohou si promítat prezentace, komunikují spolu hlasově, někdy i s videem (pomocí webkamer). Lektor vede výuku, může klást dotazy a předávat slovo studentům. Bohužel v současnosti nejsou programy pro tuto výuku natolik jednoduché a komfortní, aby uspokojily nejširší publikum. Spíše jsou používány lidmi, kteří pracují s PC velmi často, zejména jako specialisté IT.

Je podle vás metoda e-learningu vhodná i pro ty adepty, kteří nemají na učení dostatek času v jednom kuse, ale vyšetří si jej jen po chvilkách?

Určitě, ale klíčová je motivace se ke kurzu znovu a znovu vracet. Naopak výhoda je v tom, že pokud se něco naučím, mohu si to ihned vyzkoušet v praxi a svoji nabytou znalost zafixovat.

Vytváříte e-learningové programy firmě "na tělo"? Mají firmy speciální požadavky?

Naše standardní knihovny jsou univerzální, vhodné pro drtivou většinu firem. Nicméně pokud zákazník projeví zájem, jsme schopni mu některé lekce upravit tak, aby přesně odpovídaly jeho vnitrofiremním standardům. Ale není to zrovna levný špás....

Sledují zaměstnavatelé pokroky svých lidí? Nebo věc považují zaplacením kurzu za skončenou? Ze své zkušenosti znám spíše ten druhý případ.

Pokud zaměstnavatel má vlastní LMS (Learning Management System), je schopen sledovat pokrok studia svých zaměstnanců. Z našich zkušeností vyplývá, že tato činnost je velmi pracná a že mnohem efektivnější je motivovat jednotlivé studenty k dosažení nějakého cíle, než sledovat podrobně jednotlivé prostudované lekce. U některých kurzů je sledování užitečné ze zákona, protože prokazuje splnění povinných vzdělávání (řidiči, bezpečnost).

Jaké druhy motivace firmy používají, jak se snaží zaměstnance "donutit" ke studiu formou e-learningu?

Asi nejlepším způsobem motivace jsou závěrečné testy získaných znalostí, na jejichž úspěšné složení lze vázat cílovou odměnu či možnost kariérního postupu. Důležité je vytvořit i vhodné podmínky pro studium a dávat najevo, že studium je součástí firemní kultury.

Když bude stoupat množství oborů, které bude možné zvládnout e-learningem, nebude zároveň klesat počet klasických tříd a učitelů v nich?

Kvalitních klasických kurzů a kvalitních učitelů je stále nedostatek. Je zřejmé, že i v normálních kurzech bude růst podíl e-learningu, ale ten bude nahrazovat zejména ty části výuky, které mají za úkol dodat studentovi faktické znalosti. Zatím jen velmi obtížně jsme schopni e-learningem nahradit interakci mezi lektorem a studentem, mezi studenty a celkově i sociální kontext vzdělávacího procesu. Takže budoucnost je v symbioze klasických a nových metod.

Zkusil jste Vy sám naučit se něčemu prostřednictvím e-learningu?

Máme povinné řidičské školení a školení BZP. V současnosti mám na stole nové PC s Vista plus Office 2007 a občas musím sáhnout do e-learningového kurzu, abych zjistil, jak se v nové verzi dělá něco, co už ve staré verzi dělám léta...

Tento a další online rozhovory naleznete na http://kariera.ihned.cz/rozhovory

Petr Daniel je jedním se zakladatelů Počítačové školy GOPAS. Od roku 1992 prošel nejrůznějšími funkcemi od lektora UNIXových kurzů až po současné řízení strategie společnosti a vývoj nových produktů v oblasti e-learningu. Je absolventem FEL ČVUT, obor kybernetika a University of Chicago, kde vystudoval MBA.