Více než dvacet tisíc - tolik lidí v Česku přichází v době ekonomické krize každý měsíc o práci. Někteří obchodníci na tuto situaci zareagovali a využívají ji ve svůj prospěch. Chtějí nalákat nové zákazníky. Nabízejí nezaměstnaným slevy z cen zájezdů, pojištění složenek nebo tři měsíce elektrické energie zdarma. A budují si tak pověst přátelských firem, které bojují proti hospodářské krizi.

Marketingový tah

"Je to pouze marketingový tah. Legální způsob, jak přilákat nové zákazníky. Zaujme to. Jakmile však tyto výhody začne nabízet mnoho firem, bude potřeba vymyslet něco jiného," tvrdí prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

Dovolenou u moře o třicet procent levněji nabízí nezaměstnaným například cestovní kancelář Nev - Dama. Pokud si klient zakoupí zájezd z katalogu Nev - Dama Léto 2009 a poté dostane výpověď, získá nárok na vrácení 30 procent ze zaplacené ceny zájezdu. Kancelář je však v rozdávání slev obezřetná - nezaměstnaný musí být minimálně 30 dnů zapsán na úřadu práce. "V současnosti se všechny cestovní kanceláře potýkají s poklesem prodeje zájezdů. Chceme touto cestou nejen přilákat nové zákazníky, ale také udělat vstřícný krok vůči našim stálým klientům a poskytnout jim jistotu dovolené. Zatím naší nabídky ale nikdo nevyužil," řekl Daniel Klotz, tiskový mluvčí Nev - Dama.

Větší úspěch s novou nabídkou má společnost ČEZ. "To poslední, na co byste měli myslet, když ztratíte práci, jsou účty za elektřinu," hlásá její reklama. Svým zákazníkům sjednala společnost pojištění plateb za elektřinu při ztrátě zaměstnání. "Krize nejvíce postihne ty, kdo přijdou o zaměstnání. Proto jim chceme pomoci vytvořit si v prvních měsících po ztrátě zaměstnání finanční rezervu, která jim umožní zvládnout obtížné období," uvedl Daniel Beneš, výkonný ředitel ČEZ. Od 1. března platí, že každý, kdo přijde o práci a přihlásí se na pracovní úřad, nebude muset platit tři měsíční zálohy na elektřinu. Zaplatí je za něj pojišťovna Kooperativa. Tuto službu již využilo přes 600 klientů.

"ČEZ se pro variantu pojištění všech zákazníků rozhodl z jednoduchého důvodu. Pokud bychom totiž našim nezaměstnaným zákazníkům přímo platbu záloh odpustili, dostali bychom se do rozporu s pravidly hospodářské soutěže. Současně nejsme připraveni celý proces plnění sami administrovat," vysvětlila Eva Nováková, tisková mluvčí ČEZ. Náklady na pojištění 2,7 milionu odběratelů energie ČEZ vyčísluje na stovky milionů korun.

Pojištění složenek

Pozadu s nabídkou výhod pro nezaměstnané nezůstává ani Česká pojišťovna, která nabízí tzv. pojištění složenek. Při jeho sjednání je ztráta zaměstnání považována za pojistnou událost, stejně jako pracovní neschopnost, kterou zapříčiní nemoc nebo úraz. V těchto případech dceřiná pojišťovna Česká pojišťovna Zdraví za klienta zaplatí výdaje na nájem, odběr elektřiny, plynu a vody či školné na různé typy škol.

"Pojištění složenek dává lidem jistotu, že i v době ztráty zaměstnání nebo nemoci budou schopni platit své závazky řádně a včas," uvedl obchodní ředitel České pojišťovny Zdraví Petr Jícha. Cena se pohybuje od 178 korun měsíčně a pojistku mohou využívat i ti, kteří ze zdravotních důvodů nebo kvůli insolventnosti ukončili samostatnou výdělečnou činnost. "Doposud si tento produkt sjednalo několik stovek lidí. Obecně se v době krize o pojištění zájem zvyšuje," říká tiskový mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

OHROŽENÍ. Skláři patří v současné krizové době mezi zaměstnance nejohroženější ztrátou práce. Právě oni možná některé nabídky "přátelských" firem využijí.