- Petr Žaluda jako první manažer státní firmy zveřejnil svůj příjem

- Šéfové dalších firem se k podobnému kroku nechystají


Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda udělal zásadní průlom ve způsobu, jímž státní firmy informují o platech topmanažerů: jako první přiznal, kolik bere. Měsíčně si přijde na půl milionu korun. Platový strop pro jeho náměstky pak dosahuje 400 tisíc.

S informací přišel jako první server Ekonom.cz. "Usoudili jsme, že není důvod nic tajit," řekl včera Žaluda HN. Zatím se však nezdá, že by jeho příkladu chtěli následovat špičkoví manažeři dalších státních firem, například Letiště Praha, České pošty či ČSA.

Proč se ale právě šéf drah odhodlal "přiznat barvu" zrovna nyní, když ještě před několika měsíci ani on o platech nechtěl mluvit? Důvody jsou dva. "Bulvár začal psát o našich odměnách takové nesmysly, že jsme se rozhodli reagovat," vysvětluje Žaluda. (Šlo o informace, že lidé z vedení drah měsíčně berou kolem dvou milionů korun.)

Druhý důvod spočívá v tom, že na platy manažerů drah upozorňovali i lidé zevnitř podniku. Konkrétně šéf dozorčí rady a současně náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák se nechal slyšet, že platy vedení jsou v době krize moc vysoké.

Podle informací HN jde také o součást personálního boje ve státní firmě. Žák totiž údajně navrhuje, aby Žaludu vystřídal na postu šéfa Josef Bazala. Ten byl Žaludovým předchůdcem a nyní vede odštěpenou společnost ČD Cargo.

Žaluda připouští, že i zákulisní boje ho vedly k větší otevřenosti. "Nechceme, aby platy byly záminkou ke spekulacím," říká. A dodává, že jeho plat je zhruba poloviční proti tomu, jaký měl v soukromé sféře. Žaluda před více než rokem přišel z pozice šéfa pojišťovny a penzijního fondu AXA.

Šéf Českých drah Petr Žaluda přitom upozorňuje, že odměny pro současné vedení jsou stejné, jako byly za jeho předchůdce Josefa Bazaly.

Management by přitom mohl dokonce brát ještě příplatky, zhruba ve výši platu. Ale protože firma loni nedosáhla plánovaného zisku v osobní dopravě, jsou šéfové bez prémií. Auditované výsledky za loňský rok ještě firma nezveřejnila. Celkově sice podle informací HN zřejmě skončí v plusu, ale to jen díky prodeji části majetku. Samotná osobní doprava, která je jejich hlavním byznysem, by měla skončit vysokou ztrátou.

Ministr dopravy v demisi Petr Bendl (ODS) se v nejbližších dnech také zřejmě chystá potvrdit svůj ohlášený záměr - snížit vedení drah od generálního ředitele až po ředitele odborů platy zhruba o 15 procent. Zatím však Bendl nechtěl reagovat na to, že Žaluda svůj plat veřejně přiznal.

Další státní podniky přitom nejspíš příkladu šéfa Českých drah následovat nebudou. Už v minulosti se novináři marně ptali na platy například ředitelů Letiště Praha, České pošty, ČSA, Lesů ČR. Plat nepřiznávají ani šéfové polostátního ČEZ. Maximálně uvádějí souhrnnou částku, kterou si rozděluje nejvyšší vedení.

Ani politici netlačí na to, aby veřejnost mohla diskutovat o tom, zda si vedení státních firem za svoji práci vysoké odměny zaslouží.

"Já bych si přál, aby informace o odměnách vedení státních podniků byly veřejné. Stejně si ale přeji, aby to přitom nebudilo závist bulváru. A protože jsme v Česku, kde o závisti víme své, jsem zatím k zveřejňování těchto platů velice zdrženlivý," říká ministr financí v demisi Miroslav Kalousek (KDU-ČSL).

Rozhovor s Petrem Žaludou přinesou zítřejší HN