Co vám studium MBA přináší?

Nejenom to obligátní, že se teorie snoubí s praxí, ale především rozhled a nalezení souvislostí. Dovolím si tvrdit, že student MBA se stává "odborníkem přes všechno". Nechci, aby to znělo nějak nadneseně, ale v rámci manažerského působení se setkáváte s určitými informacemi, problémy a řešeními v relativně úzkém zaměření, např. financí, personalistiky, IT, výroby, obchodu apod. A o všem ostatním "pouze slyšíte". Samozřejmě se v praxi "učíte za jízdy". MBA má to kouzlo, že z manažera - úzkého specialisty se stává manažer s poměrně širokým záběrem. Před pár stoletími by určitě absolventa MBA považovali za "polyhistora". Slova jako "nejde to, neumíme, nemáme" musí vymizet z firemního slovníku. Jen tak vás někdo, jak se říká, neopije rohlíkem. Mluvím ale o svém studiu UK-MBA, které je cíleno na STRATEGICKÝ MANAGEMENT, není jednosměrně ohraničeno např. na marketing, HR apod. Výhodou je také fakt, že máte kolem sebe manažery z různých úrovní, oborů a hlavně různých specializací. Vedle mě je "ajťák", HR ředitelka, malý podnikatel, specialista na procesní řízení. Učíte se tak ze všech manažerských sfér i od svých spolužáků; nejste např. mezi samými marketingovými experty. Je to, jako byste koni sundali klapky. Při studiu se setkávám s novými, zajímavými lidmi, převážně extroverty, kteří nepokazí žádnou legraci, jsou velmi kolegiální a především týmoví hráči. Věřím, že s mnohými se v rámci úzkých osobních vazeb budu setkávat i po ukončení studia.


Praktická témata si žádají i lektory z praxe. Je to tak i při studiu UK-MBA?

Samostatnou kapitolou je vynikající lektorský sbor, který k nám studentům přistupuje přesně tak, jak se ke vzdělávání dospělých přistupovat má. Výuka je realizována formou řešení určitých problémů, a to je přesně to, co dospělí potřebují. Suché teorie je ve výuce velmi málo a nebudete mi věřit, i modul "MAFR", který je o financích a zdálo by se, že suchosti v něm bude přemíra, je velmi záživný. Jednoduše řečeno: výuka a vzdělávání se odehrává podle zásad andragogiky, tzn. řešíme problémy a hrajeme si. Navíc lektoři jsou jak z akademické půdy, tak z praxe a samá "kápa".

Výhodou studia UK-MBA je také to, že v rámci týmových projektů musíte na pár dní opustit kancelář své firmy a jít se podívat, jak to dělají jinde, a navíc jim radit, jak by to měli dělat jinak a lépe. Pro firmy může takový projekt znamenat zajímavý pohled "zvenku" na určitou část firemních oblastí, navíc samozřejmě zdarma. Úspěchem je, pokud se daná firma alespoň inspiruje nebo zamyslí. To je fakt nářez: na týden někam přijdete, sbíráte informace, analyzujete, a pak jim předáváte "moudra", resp. s využitím zkušeností každého jednotlivého člena týmu a nabytých znalostí ze studia UK-MBA se pokoušíte najít cestu ke zlepšení či řešení určitého problému. Navíc je zde velice zajímavý efekt, kdy na chybách jiných začínáte vidět i chyby, které děláte i vy sami. Nikdo vám nic nedaruje, při obhajobě do vás "střílí" nejen vlastní spolužáci a akademická porota, ale i zástupce dané firmy, většinou majitel či ředitel. A před tak náročným publikem si nemůžete dovolit vybuchnout nebo navrhovat nereálná řešení. Větší adrenalin jsem nezažil. Jak říká klasik (doc. Janíček, který přednáší strategický management v 1. ročníku): "Z manažerského hlediska je prakticky každé rozhodnutí správné, tzn. vždy vede k určitému výsledku."


Využíváte nabyté znalosti i ve své manažerské praxi?

Jako ředitel společnosti, která se zabývá zprostředkováním finančních produktů přes celý finanční trh, využívám informací ze studia permanentně. Dokonce některé novinky z metod manažerské práce, které jsem dosud nepoužíval, okamžitě aplikuji. Je velmi dobrý pocit, když o víkendu sedíte ve škole na určitém modulu a hned v pondělí na poradě můžete nové informace použít. Ve všech assignmentech řeším problematiku různých oborů společnosti, ve které pracuji, což má velkou výhodu v tom, že problémy neodkládám "na pak", ale řeším je okamžitě. Když jsem ještě MBA nestudoval, někdy jsem si říkal, že určité problémy počkají, a tím jsem je mnohdy odkládal až do úplného zapomnění. A proč? Protože jsem přesně nevěděl, jak je řešit. Při studiu UK-MBA to prostě nejde, problém vám nedá spát, protože víte, že ho řešit umíte. Společnost, pro kterou pracuji, je na trhu relativně krátce, je tedy mladá a vše, co je mladé, potřebuje k tomu, aby se usadilo, hodně změn. Když se řekne změna, tak se zdá, že je to na první pohled lehká úloha. Prostě změna, něco udělám a ono to bude fungovat jinak a lépe, vždyť na tom nic není. Život je především o změnách a ty zvládám dobře, řeknu si. Ale praxe změny v organizaci je úplně jiná, složitější a funguje pouze za předpokladu, že ji udělám dobře. Takže na UK-MBA jsem zjistil, že změna až tak lehkou úlohou není. Generální ředitel IBM Bartůněk nebo Smolík, viceprezident NESS Europe, na modulu Změny (Learning & Changing) přinesli spolu s rektorem VUT profesorem Raisem řadu konkrétních nápadů a osobních zkušeností ze svých organizací.


Vyhovuje vám forma studia?

Stoprocentně. Jednak jde o víkendové studium asi jednou za měsíc, jednak se zde kloubí zážitek s vlastní výukou. Nic není suchopárné. Řešíte konkrétní problémy svoje, své firmy i firem cizích, a to v ČR i zahraničí. Řešení případových studií spolu se zmíněnými týmovými projekty, prezentace, akce, diskuse - to vše je o tom, že se nejen vzděláváte, ale určitě také nenudíte. Navíc studia UK--MBA se odlišují v Česku i outdoorovou mechanikou modulu Význam poznatků z outdooru o sobě samém i o komunikaci ve firmě, kterou řídím, byl obrovský.


Trápí vás na UK-MBA studiích něco?

No to si pište! Já sám. Můj životní příběh je zakomponován do financí. A co si myslíte, že jsem nalezl na písemné práci z finančního modulu? Sám jsem nevěřil, ale bylo tam poprvé F (jako fail, tedy "naznačená" nutnost práci přepracovat). Opravil jsem v zápětí sice na "Áčko" (výborně), ale upřímně - napoprvé mě málem křísili. Z toho pramení velká rada a pravda: pokud se cítíte být v něčem odborníkem, tím větší úsilí a péči problematice oboru věnujte. Neusínejte na vavřínech. Když se rozhodnete ke studiu UK-MBA, rychle zjistíte, kolik času vám písemné práce (assignmenty) z jednotlivých modulů zaberou. Průměrná doba na zpracování assignmentu může být i víkend. Protože jezdím velmi často služebně z Brna do Prahy, zpracovávám převážnou část prací ve vlaku, tak to měřím na "vlakocesty". V průměru mě jeden assignment zabere "vlakocesty" čtyři. n rks

Dipl. ing. Michael Hanzelka vystudoval VUT v Brně, obor komunikační technika, a poté pracoval jako ředitel AWD, ředitel Finance.SK či jako ekonom Heineken ČR. Nyní je generálním ředitelem DAC CEE a.s. a zároveň studuje druhým rokem MBA na Brno Business School - studia UK-MBA při VUT.