Obecně se ví, že jejich hodnoty a představy jsou trochu jiné než hodnoty dnešních třicátníků a čtyřicátníků (tedy tzv. generace X), a bez bližšího zkoumání je snadné dospět k závěru, že "ti mladí" jsou nestálí a neloajální, neochotní pracovat s vysokým nasazením a ještě mají řadu nereálných požadavků... Je to ale opravdu tak? Co mladí absolventi v zaměstnání hledají a očekávají a co to znamená pro jejich zaměstnavatele?

V rámci série průzkumů "Jak řídit zaměstnance zítřka?" zpracovala společnost PricewaterhouseCoopers na podzim loňského roku analýzu "Současná mladá generace v zaměstnání" (Millenials at Work). Vznikla na základě rozhovorů s více než 4 200 absolventy VŠ ze 44 zemí a zkoumala očekávání tzv. generace Y v oblasti zaměstnání a kariéry.

Průzkum především nepotvrdil názory, že generace zaměstnanců, která nastoupila do zaměstnání po roce 2000, bude neloajální a zcela odmítne tradiční pracovní postupy. Naopak dospěl k závěru, že pro tuto generaci je velmi důležitá flexibilita a individuální přístup k rozvoji a kariéře. Mezi další priority patří globální příležitosti a vysoká míra společenské zodpovědnosti (tzv. Corporate Responsibility).

Nezodpovědní a neloajální? Jak k čemu

Mluvíme-li o loajálnosti či neloajálnosti mladé generace, pak je vždy nutné upřesnit k čemu. Tři čtvrtiny respondentů průzkumu věří, že během svého pracovního života vystřídají jen dva až pět zaměstnavatelů. Zároveň ale naprostá většina (84 % v České republice) dotázaných uvedla, že nebude-li se jejich zaměstnavatel chovat zodpovědně ke společnosti, budou vážně zvažovat přechod do jiného podniku. Obdobné množství čerstvých absolventů si hodlá vybrat takového zaměstnavatele, který v oblasti tzv. společenské zodpovědnosti firem (CSR) prosazuje hodnoty, které sdílejí i oni.

Z toho vyplývá, že generace Y je loajální především ke svým hodnotám. Bude-li jejich zaměstnavatel tyto hodnoty sdílet, nemají potřebu měnit zaměstnání, ale stejně tak jim nebude činit potíže přesunout se jinam, pokud zaměstnavatel bude svou činností jejich hodnoty porušovat.

Flexibilita nadevše

Jen 3 % respondentů očekávají, že budou pracovat převážně z domova. Většina dotázaných (80 % z České republiky) nicméně věří, že bude práci v kanceláři s prací z domova (či z jiného místa) kombinovat. Stejně tak dvě třetiny všech respondentů a tři čtvrtiny dotazovaných z České republiky očekávají, že budou kombinovat pravidelnou a pružnou pracovní dobu. Jak vyplývá i z výše uvedené tabulky, flexibilita pracovní doby patří mezi nejdůležitější benefity generace Y - v zemích střední a východní Evropy se umístila těsně za finančními bonusy. Pro zaměstnavatele to znamená nutnost zamyslet se nad dosavadními způsoby řízení práce a výkonu zaměstnanců, kteří nebudou osm hodin denně přítomni u stolu v kanceláři...

Zkušenosti ze zahraničí

Z hlediska "místa výkonu práce" je důležitý ještě jeden aspekt, a to mobilita v mezinárodním měřítku. Mladí absolventi VŠ vyhledávají možnosti pracovního vyslání do zahraničí: 80 % všech respondentů by rádo pracovalo v zahraničí. Dotazovaní z České republiky preferují západní Evropu (především Velkou Británii) a Spojené státy americké. V rámci celého světa očekává 83 % respondentů, že budou v práci běžně používat angličtinu, 19 % očekává francouzštinu a 14 % španělštinu. Také téměř všichni respondenti z České republiky očekávají, že v zaměstnání využijí znalosti angličtiny, ale na rozdíl od celkového výsledku průzkumu počítá téměř polovina Čechů s používáním němčiny.

Individuální přístup

Mezi benefity jednoznačně vítězí školení a rozvoj. Významná je i konkrétní forma rozvoje - téměř všichni respondenti (98 % celosvětově, dvě třetiny v ČR) uvedli, že je pro ně důležitá zejména práce s dobrými kouči a mentory, tedy vysoce individuální přístup. Dosud bylo koučování jako forma rozvoje aplikováno spíše na vyšší management a pro společnosti zaměstnávající ve větší míře mladé absolventy VŠ bude výzvou nalezení způsobu, jak tuto formu rozvoje nabídnout všem zaměstnancům, aniž to bude znamenat zásadní zvýšení nákladů.


HR manažerka, PricewaterhouseCoopers Česká republika