Více než osmnáct tisíc vozů prodala mladoboleslavská Škoda Auto na německém trhu v květnu. Oproti květnu loňského roku to znamená nárůst o 71,5 procenta.

Za pět měsíců od začátku roku se v Německu prodalo téměř 85 tisíc škodovek, což znamená pětiprocentní podíl na trhu. Vůz Škoda Fabia je přitom pátým nejžádanějším vozem mezi třemi stovkami modelů, které se na německém trhu prodávají. V prvním čtvrtletí byla fabia dokonce nejprodávanějším zahraničním vozem.

Růst tržního podílu Škodovky vynikne zvláště ve srovnání s loňskem. Za celých dvanáct měsíců minulého roku si škodovky pořídilo 112 tisíc německých zákazníků, což představovalo tržní podíl 3,9 procenta.

Celý německý trh vzrostl v květnu o rekordních 40 procent na 390 tisíc nových osobních aut.

Boom udržuje šrotovné

Jednoznačnou příčinou automobilového boomu na největším evropském trhu je šrotovné. Vláda Angely Merkelové přispívá částkou 2500 eur, to je podle aktuálního kurzu 67 tisíc korun, každému, kdo nechá ekologicky zlikvidovat své devět let staré auto a koupí si nové.

Podle některých ekonomů vládní dotace ve formě šrotovného deformuje trh. V praxi ale zabírá a razantně zvýšilo poptávku především po malých vozech. Z toho těží i Škodovka se svým modelem Fabia.

V segmentu minivozů se oproti loňskému květnu prodalo v Německu o 140 procent aut víc. Zájem o malé vozy se zdvojnásobil, v kompaktní třídě se zvýšil o polovinu.

Němci už vyčerpali více než tři čtvrtiny z pěti miliard eur, které vláda na šrotovací prémie vyčlenila. Ke včerejšku spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu registroval více než půldruhého milionu žádostí o šrotovné. Šanci tedy ještě má asi 460 tisíc lidí.

Novým trhem, který oživí šrotovné, bude Velká Británie. Sleva dva tisíce liber při likvidaci starého a nákupu nového auta tam začala fungovat 18. května a dosud ji využilo pětatřicet tisíc lidí. Velká Británie patří mezi pět největších odbytišť Škody Auto.

Německo čeká růst odbytu

V čele květnového žebříčku nejprodávanějších značek v Německu byl opět Volkswagen. Druhá příčka patří zachraňovanému Opelu, jemuž německá vláda teprve minulý týden vybrala strategického investora, kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magnu. Opel v květnu na domácím trhu prodal téměř 40 tisíc aut. Na dalších příčkách se umístily Ford, BMW a francouzský Renault se svou rumunskou pobočkou Dacia.

Německý svaz dovozců automobilů s ohledem na současné statistiky včera oznámil, že očekává celoroční nárůst odbytu nových osobních automobilů. Proto upravil svou prognózu počtu letos prodaných vozů z původních tří milionů na 3,4 až 3,5 milionu.

V Česku je růst jen optický

Ve statistické kategorii nových osobních aut rostl prodej i v Česku. V květnu se meziročně zvýšil o pětinu na 14 tisíc vozů. Od začátku roku do konce května se v zemi prodalo téměř 63 tisíc osobních aut, to je o 5,5 procenta více než loni.

Jde ale jen o optickou změnu. Díky možnosti odpočtu DPH začaly osobní auta kupovat firmy, jejichž podíl na květnových prodejích dosáhl poloviny oproti 20 procentům v březnu. Před rokem si firmy mohly odpočítat DPH jen u osobních aut, která byla přestavěna na nákladní (s mřížkou). Ve statistikách byly tyto prodeje vedeny v kategorii lehkých užitkových vozů, i když se jednalo o osobní auta. Objektivní srovnání poskytuje jen součet kategorií osobních
a lehkých užitkových vozů.

V součtu obou kategorií klesly prodeje v květnu meziročně o desetinu na 15 tisíc vozů. A za prvních pět měsíců se v zemi prodalo necelých 75 tisíc aut, což je o jedenáct tisíc aut méně než za stejné období loni.

Nejprodávanější značkou osobních aut byla Škoda se 17 162 vozy, což však bylo o sedm procent méně než loni. Oživení prodeje si značka slibuje od nového modelu Yeti.

Prodej aut se v květnu zvýšil i ve Francii, klesl však v Itálii. Ve Španělsku se propadl dokonce o 38 procent na 71 tisíc vozů.


Auta v Německu

40% činí meziroční nárůst květnových prodejů nových aut v Německu, celkem se jich tam prodalo 390 tisíc.

85 000 vozů prodala Škoda auto v Německu za prvních pět měsíců, což představuje dvě třetiny prodejů za celý loňský
rok.


Prodej aut v Německu (květen)

Značka Počet aut (v tisících)
Volkswagen 82
Opel 40
Ford 30
BMW 27
Renault, Dacia 27
Škoda Auto 18
Fiat 17
Peugeot 16
Toyota 13
Zdroj: ČTK

ŠROTOVNÉ POMOHLO Šéf Škody Auto Reinhard Jung sází nejen na model Fabia, ale také na nový vůz Yeti.
foto: HN – ZuZaNa Šmajlerová