Albatros, česká značka tradičně spojovaná s dětskými knížkami, se po deseti letech opět dostal do českých rukou. Loni jeho tržby překročily hranici 220 milionů. V knižním byznysu je to takřka zázrak. Na trhu bojuje o život 4000 nakladatelů, jen 400 z nich neprodělává. Albatros navíc míří třeba do Polska, Finska, Dánska.
Předtím však prodělal personální změny - odešlo 70 procent lidí. Do "staromilského" podniku vstoupil kromě srdce i pragmatismus. Odměny se vyplácejí podle výkonu a hospodářských výsledků.

Kompletně se změnilo fungování nakladatelství: zavedl se nový informační systém, který koordinuje finance, distribuci, prodej i administrativu. Albatros už nebude spojován jen s knihami, ale také s CD a DVD nosiči.
Za tímto mohutným převratem stojí Michal Krejčí, jenž je necelé tři roky v čele nakladatelství. Loni na jaře nabídl dosavadním akcionářům odkup všech akcií metodou prodeje manažerům i zaměstnancům a uspěl.

V Albatrosu stále dochází k velkým změnám. V čem spočívají?

Nakladatelství Albatros už není naší jedinou značkou. Vedle něj jako vedle tradičního nakladatelství pro děti máme samostatné nakladatelství a značku pro knihy pro dospělé - Plus. K těmto dvěma uvedeme na trh ještě novou samostatnou značku a nakladatelství směrované především na mládež. Přinese nový typ literatury a multimédia orientovaná na zábavu a s velkým podílem zahraniční licenční produkce. Jeho název v tuto chvíli však ještě sdělit nemohu.

Nenahradíte jednou knihy jinými typy médií?

To určitě ne, knihy zůstanou stěžejním produktem. Jiné typy médií produkujeme ale už několik let, není to novinka. Máme desítky multimediálních encyklopedií, audio CD i filmy na DVD.

A co značka těchto všech vydavatelství - má jméno?

Nakladatelství Albatros bude fungovat dál jako hlavní imprint společnosti. Ale vedle něj budou samostatně růst i značky jiné. Všechny je od tohoto léta zastřeší společnost Albatros Média a.s.

Zachováte tedy původní značku.

Zachování jména Albatrosu v názvu zastřešující společnosti vyjadřuje kontinuitu v naší práci a rozvíjení toho nejlepšího z celé 60leté tradice Albatrosu. Ale dalším důvodem pro změnu je, že reaguje na změnu chování, zájmů a potřeb dětí a mládeže.

Jak bude vypadat grafická podoba značky?

Nakladatelství Albatros jako imprint společnosti zcela jistě zachová svou tradiční značku, logo i své hodnoty. Samozřejmě ale v létě představíme nové logo zastřešující mediální akciové společnosti. A také nové sídlo, protože původní prostory již nestačí velikostí ani kvalitou.

V prosinci 2008 Albatros změnil majitele. Po 10 letech, kdy jej vlastnil Bonton v čele se zahraničním investičním fondem Bancroft, se prý plně vrátil do českých rukou. Spoluvlastníkem Albatrosu jste vy a kdo ještě?

Naše společnost má dva akcionáře.Jeden z nich jsem já a druhý je český privátní investor. Na běžné činnosti společnosti se nepodílí a ani si nepřeje zveřejňovat své jméno.

Jak jste se stal spolumajitelem?

Měl jsem štěstí rozvíjet značku v nelehké situaci dva roky. Když se Bonton a jeho akcionáři rozhodli nabídnout Albatros k prodeji, stál jsem před rozhodnutím, co bude dál - se značkou i týmem. A také co bude dál se mnou a s mou profesionální ka#173#riérou. Cítil jsem odpovědnost k sobě, k týmu, který jsem vytvořil, k našim autorům a zákazníkům. Chtěl jsem ručit za hodnoty a strategie, ve které věřím. Takže jsem akcionářům dal vlastní nabídku na koupi společnosti.

Když jste nastoupil do Albatrosu, byl ve ztrátě 28,7 milionu. Jak se podařilo ho ozdravit?

To, co bylo potřeba v Albatrosu zásadně změnit, byla jeho vnitřní organizace. Pak způsob motivování zaměstnanců, způsob finančního plánování a řízení. Albatros jako každá jiná privátní akciová společnost musí mít svoji činnost postavenou na zdravé ekonomice a neustálém vývoji. Vedle toho proběhla kompletní restrukturalizace portfolia dodavatelů společnosti. Následně přinesla snížení nákladů o zhruba 30 procent. Albatros vždy vydával nádherné knihy, na tom se dalo stavět, ale vyráběl je velmi neefektivně. Změny přinesly výsledky. Loňský zisk přesáhl 40 milionů.

Prý jste obměnil tým ze 70 procent... Proč odešlo tolik lidí?

Odešli z vlastní vůle. Odměňování totiž začalo zohledňovat výkon jednotlivce i výsledky hospodaření firmy. Mým cílem bylo nově motivovat lidi a sladit jejich pozice s potřebami trhu, zákazníků.

Co se zaměstnancům nelíbilo?

Když jsem přišel do Albatrosu, bylo odměňování všech v podstatě fixní bez ohledu na to, jak se dařilo společnosti. Bylo nutné, a já z manažerského pohledu neznám jiné řešení, aby i systém odměňování byl navázán na výkony každého jednotlivce a výsledky celé společnosti. Musím říci, že bylo jen několik pracovníků, se kterými jsme se museli rozloučit z mého rozhodnutí. Nebyli ochotni přijmout nutné změny, ale především také zodpovědnost za výsledky vlastní práce. A to včetně dopadu na odměňování.

Neodešlo jich přece jen moc?

Zcela jistě nebylo primárním cílem reorganizace obměnit většinu zaměstnanců, ale najít ty pravé a vsadit na ně. V dnešní době má Albatros nižší počet zaměstnanců, než měl v roce 2006. Ale jeho obrat se za dva roky zvedl o více než 80 procent. Tedy vytvářená jednotková marže, chcete-li produktivita práce, vzrostla velmi výrazně. Vedle toho máme stovky externích spolupracovníků.

Je dnes tým lidí stabilizovaný?

V posledním roce a půl, po oné 70procentní výměně týmu před dvěma lety, jsme nedostali ani jednu výpověď. A to navzdory tomu, že je řada kolegů atakována nabídkami jiných nakladatelství.

Proč neodejdou? Pokud vím, jsou platy redaktorů podprůměrné.

Je to tak, opravdu průměrné platy, a to nejenom našich redaktorů, jsou hluboko pod průměrnými platy vysokoškolských odborníků. Přitom většina pracovníků Albatrosu jsou vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří kdyby chtěli vydělávat peníze, tak by se skvěle uplatnili v jiných typech médií nebo reklamě. Ale jsou tady, protože mají rádi knihy a značku, pro kterou mohou pracovat. Každý týden dostávám řadu žádostí o zaměstnání v Albatrosu, které bohužel musím odmítat. I to o něčem svědčí.

Měl jste výhodu, že jste přišel z marketingu, obchodu a reklamy?

Věřím, že ano. Moje kariéra vyrůstala z kořenů marketingu a obchodu ve spojení s informačními technologiemi. Zkušenost v reklamě byla pro mne nenahraditelná. Odpovídal jsem v televizích za roční obraty přesahující miliardu korun a mohl se naučit práci v prostředí mezinárodních zadavatelů i mediálních agentur.

A co manažerské vzdělání?

V poslední době jsem se zaměřil především na management, tvorbu a motivaci týmů a finanční řízení. Moje role krizového manažera po příchodu do Albatrosu spočívala ve vytváření a rozvíjení týmu spolupracovníků a zaměstnanců. To platí i dnes, kdy je naše společnost ve zcela jiné situaci.

Co považujete jako manažer ve své práci za nejdůležitější?

Musím jít příkladem a pracovat podle hodnot, které nabízím kolegům. Rozhodující je orientace na zákazníka, jehož potřeby naplňujeme. To jsou naši čtenáři, obchodní partneři, knihkupci a knihovny. Za druhé je třeba vybrat do týmu lidi, kterých si vážím. Nebojím se pracovat s těmi, kteří mají jiné názory než já. V jinakosti je krása a jen společnou diskusí najdeme to nejlepší řešení pro společnost i její zákazníky. Zatřetí je důležité dát lidem důvěru, kompetence a zodpovědnost. Musí se sami rozhodovat v oblastech, za které zodpovídají. K tomu vyznávám upřímnost a schopnost uznat vlastní chyby. Jejich opakování ze stejných důvodů je neomluvitelné.

Jak dlouho trvá, než člověk dojde k takovým poznáním?

K současné pozici a způsobu práce jsem se dopracoval po 19 letech. Během nich jsem udělal řadu chyb, ze kterých jsem se snad poučil. Většina z nich souvisela s motivací zaměstnanců a jejich výběrem.

Ředitelem a předsedou správní rady jste dva a půl roku. Jak byste zhodnotil svou roli za tu dobu?

Moje role je veskrze manažerská, protože skvělých odborníků, a nejenom na literaturu, máme v nakladatelství naštěstí hodně. A bylo tomu tak i v době mého příchodu. To, co tehdy chybělo, bylo právě kvalitní manažerské řízení, plánování i adekvátní složení a motivace týmu. Takže podstatou práce, kterou dělám, je, aby v nakladatelství byli špičkoví odborníci, šéfredaktoři a redaktoři. Například ti, kteří přednášejí o literatuře, pracují s autory, knihovnami i školami, ale také obchodníci.

Michal Krejčí

Michal Krejčí (42 let) absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. Od konce roku 2006 je v čele Albatrosu, od loňska je spolumajitel firmy. V letech 1993 - 1997 působil v nakladatelství a vydavatelství Ivo Železný. Krátce působil v TV Nova, dělal obchodního ředitele Arbomedia Praha, exkluzivního mediálního zastoupení České televize, Českého rozhlasu a reklamní sítě AdMaster network. Po návratu ze studií v USA nastoupil v roce 2005 do holdingu Bonton.

Současné logo Albatrosu vytvořil Jiří Rathouský v roce 1969. Představuje ptáka s roztaženými křídly, přístřeší či rozevřenou knihu. Podobu nového loga firma představí až letos v létě.