Pětice investorů měla posoudit a případně podpořit jeho internetový projekt Shopguru.cz, jehož cílem je zprostředkovávat nákupy v amerických online obchodech zákazníkům nejen v Česku, ale i na Slovensku.

Pavel Kotyza požadoval investici 700 tisíc, a přestože na otázky investorů odpovídal suverénně a prokázal znalost terénu, přeci jen se ve studiu pořádně zapotil. Jeho projekt Shopguru.cz, který bude v budoucnu nabízet své služby také zákazníkům v dalších zemích (zatím se plánuje Polsko a Maďarsko), investory zaujal a úspěšný podnikatel požadované peníze získal.

Pavel Kotyza si momentálně v USA plní svůj "americký sen". Právě dokončil vše nezbytné pro založení společnosti, nalezl skladovací prostory, sestavil pracovní tým a implementoval IT systém. Jelikož mu je internet velmi blízký, promptně nám přes Skype odpověděl na několik otázek.


Říkáte, že jste povahou obchodník. Kdy jste tento povahový rys u sebe odhalil?

Už odmala mě nesmírně bavilo chodit po obchodech a nakupovat. Možná je to pro muže celkem netradiční záliba, ale nakupování mám rád dodnes.

Později mě nadchly nákupy přes internet. Byly jednoduché, pohodlné a bavilo mě, že nakupuji-li online, výrazně tím ušetřím. Ze spotřebitelské roviny jsem se později dostal někam úplně jinam. Přišel jsem na to, že internet přináší zajímavý potenciál pro úspěšný byznys. A tak se zrodila myšlenka na Shopguru.

Máte za sebou studium v Austrálii, cestu po USA, studujete na univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Jakou roli hraje ve vašem životě vzdělávání?

Už na střední škole jsem chtěl studovat v zahraničí, ale nebyly na to finance. Teprve po maturitě, když jsem si vydělal na letenku a kapesné, jsem mohl vyrazit mimo republiku. Nejprve jsem půl roku cestoval po USA a v roce 2002 vyrazil na studia do Sydney. Před dvěma lety jsem se dostal na Univerzitu Tomáše Bati, kde jsem právě dokončil druhý ročník marketingových komunikací.

Člověk se učí celý život a já jsem moc rád, že mám jak domácí, tak zahraniční studijní zkušenosti. Jako velké plus pro svůj profesní růst považuji fakt, že jsem mohl být členem několika skvělých pracovních týmů a měl se od koho učit. Kreativní lidé vám ukážou netradiční řešení i celkem triviálních záležitostí, pomohou ukázat nové možnosti. Příležitost začít s byznysem má každý z nás. Někdy k tomu stačí jen málo. Samozřejmě ne všechno vyjde, ale to je prostě život. Sám jsem musel mnoho projektů opustit. Ale vždycky jsem si něco odnesl. Minimálně vědomí, jakých chyb se pro příště vyvaruji. Člověk, který se tím řídí, má před ostatními určitou výhodu.


Podílel jste se na řadě start-up projektů. Znamená to, že rád něco "startujete"? Že rád razíte nové cesty a odhalujete dosud neodhalené?

S jistou dávkou nadsázky můžu říct, že je to jistá posedlost. Ano, baví mě začínat nové projekty. Někdy mám problém, že jakmile se projekt zaběhne, začínám ihned hledat příležitosti pro inovace a chci projekt posunout dál. Nerad bych v tomto směru ustrnul, protože další rozvoj konkrétního projektu svědčí také o jeho životaschopnosti. Rád uplatňuji svou kreativitu a nebojím se jít směrem, kterým ještě nikdo nešel. Prostě mám rád výzvy a o to víc mě těší, když je zvládnu.


Vedete aktivní život podnikatele, cestujete po světě. Co soukromí, koníčky, záliby? Nebo je vám koníčkem práce?

Ačkoliv prací trávím dost času, nikdy bych si nedal nálepku workoholik. Kvůli předchozímu zaměstnání jsem byl často mimo domov. O to víc se pokaždé těším zpátky do Česka. Mezi mé záliby patří geocaching, což vnímám jako skvělou možnost dobrodružné procházky, rád hraji strategické společenské hry. Když je čas, jdu si zaplavat nebo hraji streetball. Nezaměnitelné kouzlo mají české hospůdky nebo víkendové grilování.


Co vzory, podnikatelské či lidské, máte nějaké?

Vzorů mám mnoho a mění se podle aktuální situace. Typově jsou to lidé, kteří uplatňují selský rozum, smysl pro humor, nebojí se nestandardních řešení a nejsou upjatí.