Radek Macek je šestatřicetiletý manažer s dvanáctiletou prací. Dosud pracoval ve čtyřech firmách, ta první a potom ta poslední mu poskytly možnost pracovat v zahraničí. Pracovně vycestoval dvakrát.

"Jako brigádník jsem sbíral zkušenosti v zahraniční firmě Gillette už při vysoké škole. Studoval jsem ČVUT, obor ekonomie a management," líčí Macek. Nebyl tedy typickým studentem techniky. Protože měl pracovní zkušenost z Gillette už coby student, byl pro firmu atraktivní. Po škole mu nabídla zaměstnání na celý pracovní úvazek.

"Z počátku kariéry jsem se orientoval hlavně na marketing, protože je to dynamický obor," říká Macek. Motivovala ho reputace světové značky a možnost pracovat v zahraničí. Během krátké doby mu svěřili trh dámského holení střední Evropy a Ruska, které řídil z Londýna. S týmy v lokálních zemích se podílel na rozvoji tohoto nového byznysu. Za nějaký čas se opět vrátil do Česka a kariéru trochu "přibrzdil".

V jeho životě nastala doba, kdy si chtěl vytvořit rodinné zázemí. V Česku přijal práci pro firmu Coca Coca. Po dvou letech fungování její pobočky v Praze však centrála přesunula sídlo do Varšavy. A senior manažeři dostali "zlaté padáky".

"Každá taková událost člověka obohatí, přestože v té chvíli je vystresovaný a začne o sobě i pochybovat, jestli vůbec něco umí," popisuje Radek Macek.

Když přemýšlel, co s kariérou dál, rozhodl se rozšířit portfolio svých manažerských dovedností tak, aby mohl převzít v budoucnosti větší odpovědnost. Uvědomil si, že by se měl dozvědět více o výrobě, financování a vedení většího týmu lidí. Chtěl změnit svoje úzké marketingové a obchodní zaměření na širší záběr, který potřebuje třeba generální ředitel. Znovu si definoval svůj kariérní cíl a rozhodl se na sobě pracovat.

V letech 2004 až 2006 nabídl své služby firmě United Bakeries. Společnost patřila k největším pekárnám v Česku, Polsku a Maďarsku a exportovala do Německa. Vydržel tam tři roky. Přinesl do firmy know-how velkých zahraničních společností, a přitom si vyzkoušel, jaké to je vést tým s naprosto odlišnou kulturou, než na jakou byl dosud zvyklý v anglo-amerických firmách.

"Rád se učím něco nového. Mám z toho vnitřní uspokojení. Neučím se rád z knih, ale tak, že si na věci sáhnu a dělám je," říká Macek.

Všechny zkušenosti zúročil. S manželkou a dětmi se rozhodl znovu vycestovat, tentokrát do Ruska. Přece jen mu chybělo řízení velkých projektů a nějaká větší pracovní výzva. Tou bylo i jiné zaměření společnosti, protože naposledy pracoval v zahraničí pro poradenskou firmu International Personal Finance. Už v pozici muže číslo dvě v celé struktuře firmy, byl výkonným ředitelem.

Nepřestává přitom snít. Další destinací prý může v budoucnosti být třeba Indie.

Profesně Mackovi práce v zahraničí přinesla jiný pohled na byznys, jakoby z ptačí perspektivy. "Získal jsem větší nadhled a posunul se o stupínek výš. Pochopil jsem vztah centrála - lokální trh i z druhé strany. Dokázal jsem si najít, kde by mohl být kompromis a optimální úroveň komunikace mezi oběma stranami," dodává Macek.


RADEK MACEK Za svou profesní kariéru získal zkušenosti s angloamerickou i ruskou firemní kulturou. foto: ARCHIV