Vyzkoušel si, jaké to je být zedníkem, zaměstnancem i vyučujícím na vysoké škole. Pak ve svých čtyřiadvaceti letech založil firmu a zjistil, že podnikání je jeho srdci nejbližší. Dnes je devětadvacetiletý Lubomír Milek spoluvlastníkem a finančním ředitelem české pobočky Century 21, která od loňského listopadu prodává franšízové licence realitkám na trhu.

Co je na podnikání tak úžasného? "Člověk nemusí do práce a stejně tam chodí. Když pracuje, dělá to pro sebe," říká manažer, který chodí do práce na osmou a odchází v osm, někdy i v deset hodin večer. Pravda, dnes se rozvádí a přiznává, že práce se podepsala na jeho osobním životě.

"Je to klasický scénář, kdy se člověk věnuje práci na úkor rodiny. Vidím kolem sebe ale spoustu lidí v podobné situaci," popisuje. Za workholika se však nepovažuje. "Když mám hodně vybité baterky, snažím se odpočívat," říká.

Načasovat vstup realitní společnosti na období hospodářské krize by se mohlo zdát jako velká mýlka, ale pro firmu, která prodává franšízinkové licence, to, zdá se, neplatí. V nejisté době se totiž realitní kanceláře rády uchylují pod křídla známé značky, kterou realitní kancelář Century 21, proslavená zlatými saky svých makléřů, bezpochyby je.

Realitkám nabízí vylepšený počítačový systém, marketing, zajišťuje školení makléřů, což jim ve výsledku umožní snížit náklady. "Prodeji licencí krize rozhodně nahrává," pochvaluje si Lubomír Milek. Česká Century 21, jejíž největším konkurentem je franšízinková síť realitních kanceláří Re/max s asi 150 pobočkami, jich od listopadu prodala třiadvacet. Jedna stojí přibližně 350 tisíc až 400 tisíc korun a ještě letos chtějí v počtu prodaných licencí překročil čtyřicítku a dosáhnout obratu 4 miliard korun.

Práce je víc, než očekával

Do počátku podnikání Century 21 vložil Milek několik milionů korun, které vydělal vlastní prací. Investice se ještě nevrátila, ale předpokládá, že v horizontu tří až pěti let se tak stane. "Šel jsem do toho s tím, že nejde o krátkodobý výnos. Masterlicenci máme na 25 let. To je práce na půlku života," vysvětluje.

Snad jenom práce na projektu je víc, než očekával. "Mysleli jsme si, že po třech letech bude klidněji. Ale dnes nabýváme dojmu, že práce naopak ještě přibývá," říká Milek.

Přípravy na vstup Century 21 na český trh začaly už loni v lednu. "Od amerického vlastníka konceptu jsme měli "noty", ale potřebovali jsme všechno přizpůsobit českému trhu," vysvětluje mladý manažer. Lubomír Milek připravoval franšízinkové smlouvy, koordinoval překládání všech materiálů pro český trh, přípravu školení makléřů. Jako finanční ředitel zodpovídá i za výběrová řízení na dodavatele, například inzerci nemovitostí nebo telefonní operátory.

Šéf firmy Aleš Mazgaj prý Milka oslovil na základě dobrých zkušeností z předchozí spolupráce. "Potkali jsme se už v mém prvním velkém projektu krátce poté, co jsem se osamostatnil," vypráví mladý podnikatel.

Kluk z vesnice, co se vypracoval od nuly

Svůj dosavadní úspěch v podnikání připisuje Lubomír Milek hlavně tvrdé práci a obrovské cílevědomosti. "Není tak důležité vzdělání ani peníze, podstatné je odhodlání. V podnikání se musíte umět rozhodnout a pevně následovat svůj cíl," říká Milek.

Na současnou pozici se přitom vypracoval od nuly. Jeho rodiče mu s podnikáním finančně nijak nepomáhali. První peníze vydělával o letních prázdninách brigádami u stavebních firem. Stavěl bytové domy, supermarkety i tělocvičny. "I tyto zkušenosti se mi v práci v realitách hodí. Dodnes zužitkovávám znalosti ze stavařiny. Klienti ocení, když vidí, že jejich makléř ví, kolik stojí nebo kolik času zaberou stavební úpravy," vysvětluje Lubomír Milek. Z vesnice na severní Moravě přijel do Prahy studovat VŠE. Při škole našel brigádu u holandské realitní kanceláře, kde obchodoval s maloobchodními prostorami - supermarkety, obchodními centry, nákupními domy. Nejdříve vyhledával projekty k prodeji, postupně se vypracoval a dostával stále větší kompetence.

Díky svým zkušenostem z realitního trhu, které už na škole nebylo možné přehlédnout, dostal nabídku k vyučování kurzu Trh nemovitostí na VŠE. "Navštěvoval jsem ten kurz a pedagog, který odcházel, si všimnul, že se v oblasti vyznám. Když mě katedra managementu požádala, jestli bych to za něj vzal, nebyl jsem proti," popisuje Lubomír Milek. Kurz, ve kterém vyučoval své vrstevníky, vedl dva roky. "I tato zkušenost se mi v práci na centrále Century 21 hodí. Jde vlastně o přímé předávání zkušeností z realitního byznysu," říká Milek.

Realitní kancelář založil už ve 24 letech

Narůstající nespokojenost s prací "na někoho jiného" Lubomíra Mílka přiměla po studiích založit vlastní firmu CBD Real zaměřenou na pronájem a investice do komerčních nemovitostí.

"Nechtěl jsem být zaměstnaný. Toužil jsem si vyzkoušet, co to znamená najít si práci sám, podnikat s vlastní společností," popisuje.

Chytil se velmi brzy. Jeho prvním projektem byla nákupní galerie Pyramida o rozloze asi 10 tisíc metrů čtverečních v centru Pardubic. Díky svým zkušenostem u holandské realitní kanceláře a široké síti kontaktů dokázal velmi brzy sehnat do projektu zahraniční nájemce a vydělávat peníze.

Když dostal nabídku na podnikání v Century 21, příliš neváhal. "V začátcích jsme vnímali obrovskou konkurenci, ale zároveň jsme viděli velkou příležitost. Rozhodli jsme se, že chceme podíl na trhu získat, a na tom teď pracujeme," říká. V současné práci využívá všechny dosavadní zkušenosti. "Realitním trhem za svou kariéru prošel skrznaskrz. Vyzkoušel jsem si pozici řadového zaměstnance, realitního makléře i podnikatele. Zprostředkovával jsem prodej nemovitostí v Praze i v regionech. Spolupracoval jsem s malými klienty, kteří si kupovali pozemek, byt, garáž, ale i s velkými mezinárodními společnostmi. Naučil jsem se řídit developerský projekt, nákupní centrum s kancelářskou budovou. Práce v realitách mě absolutně naplňuje a baví. Předpokládám, že v ní už zůstanu," říká s nadšením mladý manažer.

Výhledově by chtěl maličko ubrat plyn a víc odpočívat. "Snad přijde doba, kdy se mi ruce trochu rozváží, ale je otázka, jestli zase něco dalšího nevymyslím," žertuje.


Lubomír Milek
Vzdělání ani peníze nejsou důležité. Podstatné je odhodlání.
foto: HN - Filip Singer