poradna@economia.cz

Jsem velice pořádný člověk a spousta lidí mě považuje za puntičkářku. Poslední dobou se pravidelně stává, že po příchodu do kanceláře nenacházím svůj stůl tak, jak jsem ho opustila. Jednou je na něm obal od sušenek, podruhé mi chybí tužky, jindy mám zase jinou židli. Uklízečka to být nemůže - občas se to stává v době, když si skočím na oběd. Podezřívám některého z kolegů, ale netroufám si na nikoho uhodit, abych nebyla směšná. Ale celé to mě už opravdu vytáčí...


Své otázky týkající se problémů v práci směřujte na poradna@economia.cz.


Psycholog: obraťte to v žert


Psycholog David Heider z konzultantské společnosti Assessment Systems říká: "Každý má svůj pracovní styl. Někdo je od přírody nepořádný a někdo puntičkář. Někdo řeší konflikty křikem a jiný mlčí. Různost je v pořádku a je dokonce i žádoucí. To však nemění nic na tom, že lidé s některými pracovními styly se na jednom pracovišti občas obtížně snášejí.

Systematičnost, tedy to, jak potřebujete mít věci v pořádku a urovnané, je jeden z nejvíce potenciálně konfliktních stylů.

V tomto smyslu ale neexistuje nic, co by bylo správně nebo špatně. Pokud svým pořádkem neobtěžujete své kolegy a nenarušujete nějakým způsobem jejich osobní prostor, máte právo vyžadovat od ostatních respekt k tomu, jak vypadá váš pracovní stůl nebo v jakém pořádku pracujete.

Pokud vám opravdu vadí to, že někdo nerespektuje váš prostor, ozvěte se. Nenechte se však rozčílit, jednejte klidně. Napište třeba hromadný mail kolegům z kanceláře. Nebo si s nimi promluvte.

Pokud si nebudete sama sobě připadat směšná, ani ostatní vás nebudou tak vnímat.

Neberte to však jako boj či nátlak, to nejspíše vyvolá odezvu podobné povahy a napětí se bude jen dál stupňovat. Mějte nadhled a nebojte se vše nakonec obrátit v žert. Nejde jen o uklizený stůl, ale také o korektní a přátelské vztahy."

Personalista: proberte to s kolegy


Radka Mlčochová, HR manager společnosti Manpower, říká: "Nemusíte být zrovna vyznavačem feng shui, abyste poznali, že na uklizeném pracovišti se lépe koncentruje. Nelad sice může být tvůrčí, ale z dlouhodobého hlediska prostě vadí. Neuklizený stůl navíc vyvolává dojem, že svou práci zaměstnanec nezvládá.

Určitě to pochopí i vaši kolegové, jen jim to zkuste říci. Většina nedorozumění plyne z nedostatečné komunikace. Zkuste si tedy neformálně popovídat s kolegy a vysvětlit jim, co vám vadí. Rozhovoru by měla předcházet sebereflexe, kdy si uvědomíte, co chcete, aby se změnilo. Kolegové si možná neuvědomují, že vám odhozený obal na stole vadí a pokládají to za nepodstatné. Můžete být totiž citlivější než ostatní.

V případě, že rozhovor s kolegy nepomůže, požádejte nadřízeného, aby váš problém probral na poradě a připomněl všem zaměstnancům ustanovení o pořádku na pracovišti ve směrnici. Aby váš šéf upozornění skutečně "slyšel", připravte si argumenty o tom, jak nepořádek kolegů komplikuje vaši práci, případně požádejte o přesun do jiného týmu či kanceláře.

Pořádek na pracovišti obvykle řeší "Pracovní řád zaměstnavatele", kde je zakotveno, že každý zaměstnanec je povinen jej udržovat. Tato směrnice by měla být přístupná všem zaměstnancům a každý by se s ní měl seznámit a dodržovat ji."