Jim Burke, bývalý výkonný ředitel Johnson & Johnson, kdysi řekl: "Bez důvěry nemůžete dosáhnout úspěchu." Důvěra má totiž pro úspěch podniku zásadní význam.

Na jedné straně je zavazuje, protože v lidech vyvolává silnou touhu vás nezklamat. Ale tím, že jim věříte, jim naopak rozvazujete ruce a získáte si jejich srdce. Lidé se pak nebojí dělat rozhodnutí a zkoušet nové věci.

Naopak nedůvěra může přijít velmi draho. Pokud totiž v podniku nepanuje důvěra, podnik potřebuje mnohem více pravidel a kontrolních mechanismů. To je ale pouze jedna potíž. Horší je, že tím navíc urážíte lidi, kteří jsou schopní, slušní, a tudíž žádnou kontrolu nepotřebují. A výsledek? Podnik tak snižuje výkon svých nejlepších hráčů!

Nedůvěra v politiky je ukázkovým příkladem, kam to může vést. Pokud lidé pochybují o pravé motivaci a schopnostech politických představitelů, výsledkem je všeobecná pasivita, otupělost a všeobecně rozšířený názor: "politika je pro politiky a nikoli pro slušné lidí". Jak nebezpečné.

Nenechte se mýlit, nejsem zastáncem anarchie a chaosu v podnicích. Jasné procesy, systémy kontroly a pravidla jsou zajisté potřeba.

Jsou-li nastaveny dobře, nezničí základní kontext důvěry, ve kterém vaši lidé pracují. Faktem je, že malé firmy mají v tomto směru jistou výhodu. Je totiž mnohem jednodušší vytvořit a udržet atmosféru důvěry v malé firmě. Všichni lidé se dobře znají, každá chyba nebo porušení hodnot a firemní kultury je dobře vidět. Což je ostatně jeden z důvodů, proč mají tyto podniky nižší náklady a rychleji inovují.

Nicméně, i ve velkých firmách je možné a především důležité důvěru rozvíjet. Ředitel pro Českou republiku jedné globální společnosti mi vyprávěl, jak velký vliv na jeho výkon a firemní kulturu má důvěra, která mu byla dána. Díky tomu cítí silnou loajalitu, získaný čas věnuje svým lidem a může se rozhodovat rychleji. Doslova mi řekl: "Až mne zamrazilo jak to na mě funguje."

Pokud vedete podnik a budete přemýšlet, jak jste na tom s důvěrou u vás, položte si tuto otázku: "Věříte členům svého týmu? Věříte v jejich charakter, schopnost dosáhnout výsledku?"

Pokud tomu tak je, je to skvělá zpráva. Je totiž velká pravděpodobnost, že jednotliví členové vašeho týmu budou věřit také vám. A to přece k vedení nutně potřebujete.

Navíc už jenom to, že v podniku panuje atmosféra důvěry, vás dělá polovičními vítězi: minimálně to uvolní obrovské množství energie, zrychlí komunikaci, rozhodování a sníží náklady způsobené byrokracií.

Petr Sýkora, jednatel Ofice depot