Když jsem byl na vojně, říkával se vtip o veliteli, který přemýšlí, jak má sdělit vojínovi Novákovi, že mu umřela matka. Nechá si nastoupit celou jednotku a povídá: "Kdo má matku, dva kroky vpřed." Celá jednotka udělá dva kroky vpřed a velitel vítězoslavně povídá: "A vy vojíne Nováku, kam se derete?"

Musím bohužel říci, že moje vlastní zkušenost nebyla o moc jiná. Když jsem nastoupil na vojnu, tak mi za pár dní umřela babička. A můj velitel mi říkal: "To je moc divné, Moser, že vám umře babička, zrovna když nastoupíte na vojnu! Pro opušťák by člověk udělal cokoli, ale vám ho dám."

S trochou nadhledu ale tyto příklady ukazují, jak je pro mnoho lidí složité komunikovat obecně a navíc ještě s empatií, tedy schopností vcítit se do pocitů druhého. Přitom by se zdálo, že není nic jednoduššího.

Ale vezměme si úplně jednoduchý případ z praxe. Před časem jsem dostal asi dvoustránkový email od kolegy. Sděloval mi v něm, že by ode mě něco potřeboval. Kolega přitom seděl na stejném patře jako já, jen pár kroků ode mě. Říkal jsem si, kolik času asi musel strávit psaním a formulací toho emailu. Pak jsem za ním zašel a celou záležitost jsme vyřešili během pár minut. A ještě jsem se mezi řečí dozvěděl něco málo o tom, co dělal o víkendu.

Na školení jsme se myslím učili, že komunikace představuje z 10 procent obsah, z 30 procent intonaci hlasu a z 60 procent řeč těla. Tak proč se ochuzovat o tak velkou část lidských komunikačních prostředků?

Zkuste se zamyslet sami, kolik zbytečných emailů dnes řešíme, kolik času tím trávíme. Přitom bychom ho mohli využít na zajímavou konverzaci místo času nad počítačem. Ostatně zkuste někdy najít kuráž a neodpovídat na emaily, když budete na dovolené. Až se vrátíte, tak většinou zjistíte, že plno z nich má prošlé termíny, ale nikomu to nevadí. Snad ani neměly jiný smysl než zahltit podnikovou síť. A ty opravdu urgentní a důležité? Někdo určitě zavolá a připomene se!

V dnešní době je komunikace nesmírně důležitá, více než kdy předtím. I když v ekonomice již pozorujeme náznaky zlepšení, pořád je všude kolem nás plno nejistoty. Je třeba stále komunikovat se zákazníky, dodavateli, zaměstnanci, majiteli a bankami.

Úkolem vedení je tuto komunikaci zvládnout, včas, na úrovni a kolikrát s empatií. Je třeba zvážit správnou formu komunikace, tón a obsah.

A právě vedení, které je schopné správně vysvětlit, obhájit, přesvědčit o svých, třeba i netradičních, řešeních, může v dnešní době rozhodnout o úspěchu i přežití své firmy.

Jiří Moser, partner Pricewatterhousecoopers ČR