Zkrácený pracovní týden s podporou státu by mohl v Česku platit nejspíše až za rok. "Vyžádalo by si to změnu velkého množství předpisů. Zavést by ho bylo možné nejdřív v polovině roku 2010," říká mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, Štěpánka Filipová.

V tuzemsku ho už přitom podle úřadů práce praktikují stovky podniků, mezi nimi třeba Zetor Brno nebo Tatra Kopřivnice, které tak snižují své náklady. Nechávají lidi třeba i dva dny v týdnu doma a vyplácejí jim 60 procent mzdy. Snaží se tak udržet zejména klíčové pracovníky, které budou po oživení ekonomiky potřebovat. Jenže nikdo s určitostí neví, kdy ta doba přijde.

Ve firmě Robert Bosch na kratší týden ve svém jihlavském závodu "najeli" už na jaře. "Původně jsme si mysleli, že se v srpnu bude vše při starém. Ale nepříznivá situace na automobilovém trhu nás donutila vyjednat s odboráři prodloužení dohody do března 2010," říká Pavel Roman, mluvčí společnosti. Zaměstnavatelé si uvědomují, že takové opatření není dlouhodobě udržitelné. "Při poklesu výroby trvajícím několik kvartálů po sobě zkrácený pracovní týden ztrácí smysl," myslí si Miroslav Toman, mluvčí firmy Zetor Brno.

Pomoc státu plná otazníků

Ministerstvo práce a sociálních věcí mluví o možné podpoře firem se zkráceným pracovním týdnem. Zhlédlo se v nápadu německých sousedů, kteří zažívali podobnou situaci loni na podzim. Německá vláda od té doby připlácí firmám s nedostatkem zakázek i jejich zaměstnancům. Že systém funguje, potvrzují čísla o nezaměstnanosti, která tam nevzrostla tři po sobě jdoucí měsíce. Lidé prostě pracují méně dnů za méně peněz, ale fronty nezaměstnaných, které by živil stát, nerozšiřují.

Na řešení "opsané" od sousedů však úředníci pracují pomaleji, než by bylo potřeba. Zavedení obdoby německého modelu by tak podle ministerstva bylo možné nejdříve v polovině roku 2010.

"To však už může být pro mnoho firem pozdě," reaguje prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Vše je teprve na úrovni jednání odborových svazů, zástupců zaměstnavatelů a ministerstva práce. Návrh je, aby pracovníkovi "na dovolené" dával šedesát procent mzdy zaměstnavatel a dvacet procent stát. Výše podpory je však v diskusi,. Podmínky zatím také nejsou jasné. I když politické strany napříč spektrem nápad vítají, konkrétní řešení je v nedohlednu. "Jde také o to, že by to byl další významný výdaj ze státního rozpočtu, který jen prohloubí již tak drastický schodek," upozorňuje Pavel Dušek, prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR.

Více volna, ale méně peněz

Kratší týden zavedli také v náchodské firmě Atas elektromotory. "Kromě volných pátků jsme ještě o dvě hodiny zkrátili běžnou pracovní směnu," říká Otto Daněk, ředitel firmy. Na mzdách tak ušetří každý měsíc 25 procent. V otrokovickém Barumu zkombinovali kratší pracovní týden a snížení mzdy. "Tím, že naši lidé akceptovali také snížení mzdy až o 18 procent, mohli jsme si je ponechat," říká Libor Láznička, manažer firmy Barum Continental. Sám od sebe nikdo neodchází. "U nás kvůli menším penězům odešlo sotva půl procenta," říká Libor Láznička. "Výpovědi z důvodu snížení mzdy jsme nezaznamenali," tvrdí Miroslav Toman ze Zetoru.

Zejména v regionech severní Moravy a Čech jsou lidé rádi, že práci vůbec mají. " O co v této době ale běží, lidem skutečně došlo, až když dostali výplatnici s nižší cifrou," říká Otto Daněk.

Nejčastěji se "volný den" týká lidí z kanceláří. Není to ale pravidlo. Třeba v mladoboleslavské Škodě byli postiženi hlavně dělníci. "Od ledna do března jsme museli nechat částečně doma až osm tisíc dělníků," říká mluvčí Jaroslav Černý. Německo pak zavedlo "šrotovné" a práce bylo zas dost. Teď ale přestala německá vláda nákup nových vozů podporovat. Propad zakázek se dá brzy očekávat.


Kde už zkusili zkrácený pracovní týden

Zetor

Traktory se neprodávaly, ale lidí se vedení zbavit nechtělo. Od konce ledna tedy pracují dělníci o den v týdnu méně.

Škoda auto

V lednu se nevyrábělo, od března na výrobu stačily čtyři dny v týdnu. Pak začalo v Německu šrotovné a práce bylo zase dost.

Tatra

Snad nejdelší zkušenost s kratším pracovním týdnem mají v Tatře. Od loňského listopadu pracují jen tři týdny v měsíci.

Atas

Na kratší pracovní pracovní týden v kombinaci se zkrácenou pracovní dobou přešli letos v květnu.Propouštění se tak vyhnuli.

Motorpal

Prodloužený víkend o volný pátek mají zaměstnanci Motorpalu. Na zakázku, která by je vrátila do práce na celý týden, zatím stále čekají.

Bosch

Původně měl být v jihlavském závodě týden kratší od března do srpna. Smlouvu s odbory však museli prodloužit až do roku 2010.

Barum

Vyhnout se hromadnému propouštění se "barumce" podařilo zkrácením pracovní doby o sedm hodin. Kratší směny mají od března.

Jablonex

Po masovém propouštění dvou tisíc zaměstnanců v celé sklářské a bižuterní skupině zůstal minimální počet lidí na čtyřdenním úvazku.