Nicméně, v dnešním informačním globálním pracovním světě jedním z nejlepších způsobů, jak zajistit, abyste zůstali vysoce žádaní i během měnících se ekonomických cyklů, je držet se cesty, kterou si zvolíte pro dosažení svých dlouhodobých kariérních cílů.
V tomto ohledu nemusí být strategie, které v minulosti fungovaly, nadále relevantní ani efektivní. I v případě, že jste se dostali na nejvyšší příčky korporátního žebříčku, se můžete ocitnout v situaci, kdy je čas na změnu a kdy zjistíte, že vaše hodnota pro potenciální zaměstnavatele již není založena čistě na vaší akademické kvalifikaci, členstvích v profesních organizacích, funkční a technické kvalifikaci, ba ani na osobním rozvoji. Klíčem pro vaše vymezení vůči ostatním jako nejlepšího manažera a získání lepší kariérní příležitosti je spíše prokázání kreativity, flexibility a silné kulturní připravenosti.

Nekonvenční kariérní strategie

Současný průzkum konzultantů Korn/Ferry International ukázal, že i v nejturbulentnějším prostředí pracovních trhů dokáží zvítězit ti uchazeči o vedoucí pozice, kteří podniknou kroky k pružnému přístupu a postoji tím, že se řídí některými nekonvenčními kariérními strategiemi, jako jsou:
1. Otevřenost k dočasným pozicím, nezávislé nebo konzultační projekty pro získání příjmů, aktivní udržování dovedností a vlastní přípravou na vrcholné funkce v momentě, kdy se úroveň zaměstnávání vrátí do běžného stavu;
2. Zvažování pozic, které jsou v platovém nebo funkčním zařazením pod jejich současnou/aktuální pozicí - zejména u těch organizací, které se vyznačují povyšováním »zevnitř« – pro překonání očekávání a možná proměnou zařazení v nižší kategorii na pozdější vysněnou pozici; a
3. Ochota přemístit se – buď v rámci vlastní země nebo v mezinárodním měřítku – za příležitostmi, které je mohou v konečném efektu udržet na samé špičce jejich oboru.

Rozpoznávání příležitostí: Buďte připravení, připravte si půdu pro dlouhodobý úspěch

Manažeři, kteří mají jasno ve svých pěti až deseti nezbytně požadovaných kariérních kritériích (např. odpovědnost, firemní kultura, vyvážený pracovní a osobní život) a kteří znají nejaktuálnější oborové a náborové trendy (např. platové podmínky a náplň práce), mají větší šanci uspět při hledání pracovní pozice. I když to vyžaduje investice do zkoumání vlastního nitra a externího průzkumu, možný přínos se rozhodně vyplatí, neboť průměrná doba pro nalezení vrcholné manažerské pozice se pohybuje mezi šesti a dvanácti měsíci. Proto tento první krok berte vážně a přistupujte k vyhledávání práce jako k samotnému zaměstnání. Vymezte každý den přiměřenou dobu jak vypracování svých osobních kritérií, tak seznamu ideálních společností, které vyhovují vašim dlouhodobým cílům, a proveďte inventuru svých kariérních úspěchů, zatímco budete poznávat dodatečné dovednosti, které by bylo dobré zlepšovat.
Během tohoto vyjasňování se nicméně vyvarujte přílišné »rigidity« ve vztahu k otázce, jaká bude vaše příští pozice nebo odkud přijde. Zejména v případě, že jste relativně zkušení, se snažte uvažovat o způsobech maximalizace síly vaší sítě kontaktů tím, že využijete kontakty na univerzitách, které jste navštěvovali, profesních organizací, jejichž jste členy, nebo jakýchkoli jiných vztahů, které můžete považovat za samozřejmé tak, abyste objevili jinak skryté nebo méně tradiční příležitosti.

Životopisy zaměřené na výsledky přinášejí výsledky

I nejzkušenější manažeři se mohou při prodávání sebe sama cítit nepříjemně, avšak uvědomují si, že schopnost jasně popsat, jaké hodnoty nabízí, je nezbytnou součástí každého ucházení se o zaměstnání nebo při vyjednávání. Vše začíná životopisem.
Zatímco životopisy samy o sobě nemusí nikomu přinést nabídku pracovního místa, jsou obvykle stále ještě jedním z prvních dojmů, které si potenciální zaměstnavatel o kandidátovi utvoří a ve kterých se ukáže, jaké má kandidát schopnosti na základě jeho předchozí práce. To však neznamená, že by měly být dlouhým seznamem všech aktivit a funkcí, které jste kdy v minulosti zastávali. Z tohoto důvodu je naší radou nečekat se sestavením životopisu do doby, kdy skutečně hledáte zaměstnání. Spíše si životopis projděte a aktualizujte každých pár měsíců tak, abyste v případě výskytu nových příležitostí měli zajištěno, že uvedete úspěchy, které byste jinak zapomněli a zároveň zabráníte zbrklému vytváření dokumentu, který nebude ničím víc než zdlouhavým »povídáním o všem«. I v případě, že jste pracovali několik desetiletí platí, že pokud je váš životopis delší než dvě stránky, považujte to za znamení toho, že jste uvedli příliš mnoho informací. Omezte se pouze na nejvýraznější příklady vašich kompetencí
a úspěchů.
Vedoucího náborového pracovníka budou nejvíce zajímat konkrétní výsledky, které plynou přímo z vaší dlouholeté činnosti, jako například zvyšování zisku nebo zlepšování efektivnosti. Používejte slovesa vyjadřující činnost jako například »provést« nebo »vytvořit«, jakož i klíčové výroky, které se vztahují k vaší funkci nebo oboru tak, aby to usnadnilo rychlé prohlížení, avšak bez příliš velkého množství »čísel a faktů« nebo žargonu.
Na začátek si připravte skupiny hlavních součástí každého životopisu, kterými jsou:
Kontaktní informace: celé jméno, adresa, telefon, e-mail a popřípadě internetová stránka.
Shrnutí: část o přibližně 50 slovech, která by měla poskytovat krátký pohled na vaši zvláštní odbornou nebo funkční kvalifikaci, technické dovednosti, vrozené schopnosti a schopnost dosahovat konkrétních výsledků. Manažeři mohou mít často tendenci do této části vložit prohlášení o cílech, nicméně my se proti takovému kroku stavíme, neboť to může být vykládáno příliš doslovně a předem vám znemožnit přístup k funkcím, na které se dobře hodíte.
Zkušenosti: uveďte své zaměstnavatele v opačném chronologickém pořadí, včetně zastávaných pozic a primárních odpovědností, zdůraznění povýšení a tam, kde je to vhodné, své důvody pro odchod. Pokud je vaše kariéra více než dvacetiletá, můžete zvážit stručné uvedení názvů zaměstnavatelů, čas strávený u každého z nich a dvě nebo tři věty dlouhé shrnutí svých povinností v sekci »dřívější kariéra«, těsně před Vzděláním.
Klíčové úspěchy: Jak bylo uvedeno výše, jedná se o centrální část dokumentu, která může být uspořádána podle funkčních kategorií, jako jsou »rozvoj podniku«, »projektový a týmový management« atd. nebo zřídka se vyskytující dovednosti, jako je »schopnost vypořádat se s nejasnostmi« nebo »expertíza v oblasti managementu inovací«.
Vzdělání: Uveďte nejdříve nejvyšší dosažené vzdělání s oborem studia, instituce, rokem dokončení studia a jakákoliv ocenění, kterých jste dosáhli nebo zvláštních akademických programů, které jste prováděli.
Profesní sdružení, příslušnost k výborům, ocenění a publikace: Uveďte tyto detaily pouze v případě, že se vztahují k umístění ve vašem oboru. Tato část by neměla zastínit vaše klíčové úspěchy a měla by tvořit malou část životopisu. Například pokud jste členy četných asociací a výborů, uveďte pouze ty, ve kterých zastáváte vedoucí funkce. Jedinou výjimkou je případ, že se pohybujete v akademickém prostředí, kde například seznam publikací ukazuje na váš kredit a vaši pozici jako experta v dané oblasti.
Jazyky: Na dnešním mezinárodním pracovním trhu může odborná znalost více jazyků v některých případech rozhodnout o vašich šancích na zařazení do užšího výběru na vedoucí pozici. Nepřeceňujte však své schopnosti a rozlišujte mezi schopností používat cizí jazyk v mluvené oproti psané formě – »konverzační francouzština« je odlišná od »plynulé francouzštiny« nebo »rodilého mluvčího« – a ve společenském oproti obchodnímu prostředí.

Měli byste také mít stručnou biografii, která shrnuje vaši kariéru do přibližně 250 slov, která může být předána při oborových konferencích nebo při méně formálních příležitostech. Pro lidi se stalo běžnější záležitostí vytvořit si pracovní profil na internetových stránkách jako způsob pro předání více informací o své osobě, než kolik se hodí do životopisu. I když podporujeme využití on-line médií, neznamená to vyloučení tradičního životopisu a nikdy byste neměli zaslat pouze odkaz na svou internetovou stránku namísto životopisu.

Zajímavé a přesvědčivé motivační dopisy vyzývají k činu

Vytvoření pozitivního dojmu v řádu vteřin je výzvou, se kterou se setkávají i nejlepší obchodníci na světě. Uprostřed vyhledávání zaměstnání jsou motivační dopisy způsobem pro rychlé získání pozornosti někoho, koho neznáte, avšak kdo má moc při náborovém rozhodování. Jsou také důležité v případech, kdy již máte volnou cestu do organizace; každý zasílaný životopis proto doplňte o průvodní motivační dopis, který obsahuje jasnou nabídku hodnot a je navržen pro konkrétní pozici. Dopis posílí obsah vašeho životopisu, měl by používat jiný sloh a přimět čtenáře nějakým způsobem vás zkontaktovat.
Osnova motivačního dopisu by měla zahrnovat:
Úvod: V co nejvyšší možné míře se zaměřte na zaměstnávající instanci nebo příslušného vyhledávajícího konzultanta a obracejte se na ně jménem; vyhýbejte se formulaci »Vážené dámy, vážení pánové« i v případě, že v inzerátu nebo nabídce práce není jméno uvedeno. Pokud někdo navrhl, abyste tuto osobu oslovili, zmiňte to pro snadnější vytvoření vzájemného vztahu. Obdobně v případě, že jste se s příjemcem již setkali nebo s ním mluvili, osvěžte jejich paměť zmínkou o takovém setkání a předem jim poděkujte za ochotu pomoci vám při vašem hledání.
Vyjádření cílů: V jedné nebo dvou větách jasně uveďte, co hledáte a proč tato organizace nebo pozice odpovídá vašim cílům. Tato část by měla podprahově oznamovat čtenáři: »Vím, kdo jste, líbí se mi, co děláte a mám jedinečnou kvalifikaci k tomu, abych vám pomohl prospět.«
Kvalifikace nebo nabídka: Jeden nebo dva odstavce (nebo odstavec následovaný bodovým výčtem až tří hlavních úspěchů) je možné použít pro shrnutí vaší minulosti a dovedností, které se přímo vztahují k organizaci nebo specifické pozici. Například někdo, kdo se uchází o místo budoucího finančního ředitele, může vyzdvihnout své zkušenosti z oblasti analýzy finančních ukazatelů, které určují hodnotu pro akcionáře a schopnost komunikovat dopady alternativních strategií zbytku organizace tak, aby prokázal své potřebné schopnosti. Obdobně, pokud jste průzkumem zjistili, že organizace prochází dramatickou proměnou, hovořte o své zkušenosti při vytváření nového a odlišného nebo o zvládání problémů na jiných pozicích. Eventuálně tato část může být použita pro představení nápadu, který máte pro organizaci a pro jehož uskutečnění se mimořádně dobře hodíte.
Výzva k činu: Slušným způsobem zakončete motivační dopis požádáním čtenáře
o to, co byste rádi, aby se stalo, ať již to má být pohovor, informace, žádost o radu nebo více kontaktů.

První dojmy jsou trvalými dojmy

Průzkum ukázal, že dotazovatelé si utvářejí dojem během prvních osmi vteřin od setkání s kandidátem. Zbývající čas pohovoru je stráven potvrzováním nebo vyvracením tohoto mínění.
Zejména v případě vedoucích pozic jsou typicky využívány pohovory zaměřené na schopnosti a mohou po vás vyžadovat poskytnutí více příkladů pro ilustraci toho, jak myslíte a jednáte v případě konfrontace s překážkami nebo v koordinaci s kolegy na různých úrovních. Je to proto, že lidé, kteří jsou schopní efektivně zvládat konflikty a řídit rozličné vztahy, patří k těm, kteří se nejhůře hledají; proto opět projděte svou minulost pro nalezení souvisejících specifických situací, které je možné použít, způsobů jednání, které jste zvolili, a výsledků, kterých jste dosáhli.

Pokud máte dojem, že pohovor probíhal extrémně dobře, nikdy nepředpokládejte, že místo získáte a nepřestaňte s hledáním - nyní není čas na podkopání hybné síly, kterou jste nashromáždili. Je čas, abyste zůstali trpěliví, aktivní, soustředění a otevření vůči alternativním cestám. Vaše angažovanost vám pomůže uspět.

Korn/Ferry Institute

 

Článek rozšířený o další rady a pokyny na http://kariera.ihned.cz/kariera-special