Kariéroví poradci pomáhají klientům rozpoznat a mobilizovat jejich osobnostní a profesní potenciál, a objevovat tak nové kariérní možnosti. Kvalitní poradenské služby zvyšují efektivitu formálního i neformálního vzdělávání, usnadňují tudíž pohyb na trhu práce, což přináší úspory veřejných prostředků vynakládaných na sociální začleňování a politiku zaměstnanosti.

Tento celý komplex představuje nejen služby pro jedince, kteří ještě nevstoupili na trh práce, ale také pro ty, kteří si zaměstnání právě hledají či již zaměstnaní jsou. Společným jmenovatelem všech služeb je seberealizace člověka neboli rozvoj kariéry v kterékoliv fázi jeho života.

V České republice poskytují kariérové poradenství dva vedle sebe působící systémy. První z nich je součástí resortu práce a sociálních věcí, druhý resortu školství.

Poradenství v rámci resortu práce a sociálních věcí funguje především díky úřadům práce, konkrétně prostřednictvím oddělení zprostředkování, oddělení poradenství a informačního a poradenského střediska. Poradenská péče v této oblasti poskytuje služby související s volbou povolání, dále řešení problémů přechodu mezi školou a prací, vyhledávání optimálního pracovního uplatnění, informace o možnostech získávání zaměstnání, odborné přípravy a rekvalifikace, seznamy volných pracovních míst v dané lokalitě.

Co se týká oblasti školství, klienti se mohou poradit o své kariéře v pedagogicko-psychologických poradnách a ve speciálních pedagogických centrech, popřípadě u jednotlivých pracovníků působících přímo na školách jako výchovní poradci či školní psychologové.

Evropským programem, který podporuje roli celoživotního kariérového poradenství v zemích EU, je Euroguidance, jenž sídlí v Domě zahraničních služeb MŠMT. O současné i budoucí situaci v kariérovém poradenství jsme si povídaly s Mgr. Silvií Pýchovou (SP), vedoucí odboru celoživotního vzdělávání DZS, Mgr. Monikou Mrňávkovou (MM) a Mgr. Alicí Müllerovou (AM) zastupujícími Euroguidance.

Různí poskytovatelé, různé koncepce


SP: V rámci programu Euroguidance komunikujeme a vypomáháme si na evropské úrovni informacemi a podněty, jak tuto oblast sladit a rozvíjet, sdílíme experty, pořádáme společné konference a semináře. Poradenské služby neposkytujeme, ale snažíme se nastavit takové mechanismy, aby se čeští poradci dostali k informacím a mohli sdílet zkušenosti evropských kolegů. Oblast kariérového poradenství je u nás v porovnání s pedagogicko-psychologickým poradenstvím mnohem méně zmapovaná, poskytovatelé z různých resortů veřejné správy mají různé koncepce. Pak je tu pro nás velmi nečitelný neziskový sektor zaměřující se na specifické skupiny, kterým poskytují komplexní služby, a o kariérovém poradenství v rámci soukromého sektoru toho taktéž mnoho nevíme.

Snažíme se tedy organizovat takové akce, kde by se tito poradci setkávali a mohli se navzájem poznat; mj. jsme vyhlásili soutěž ve službách kariérového poradenství, z 30 příspěvků jsme vybrali tři vítěze v různých kategoriích, a ti se zúčastní vzdělávacího pobytu organizovaného univerzitou ve Stockholmu.

Kariérové poradenství jako takové


SP: Směr vývoje v této oblasti se už začíná rýsovat: v roce 2007 vzniklo Národní poradenské fórum, v němž jsou zastoupeny české subjekty poskytující poradenství včetně kariérového, schází se tak třikrát za rok a řeší otázky, jak pomoci nejen kariérovému poradenství, informují se navzájem o aktuálně realizovaných projektech či akcích, a tato síť nám - centru Euroguidance - velmi pomáhá. Je to pro nás informační kanál a garance, že se naše materiály, informace, překlady dostanou ke klíčovým aktérům v poradenství. Na národní úrovni tedy existuje uskupení, které dává poradce dohromady a poskytuje jim přístup k informacím; každý má momentálně své vlastní zdroje, ale my předpokládáme, že se nám podaří tento tok informací usměrnit.

MM: Členové fóra mají především příležitost ovlivňovat, co se v této oblasti děje.

AM: Kariérové poradenství je v současné době vnímáno jako záležitost celoživotní, mělo by člověka provázet a pomáhat mu po celý život, mělo by mu napovídat, jak využít svého potenciálu či usměrňovat kariérní rozvoj.

SP: Nově se kariéra neuzavírá vstupem do zaměstnání, ale svou profesní dráhu člověk hledá během celého života, slaďuje ji se svými znalostmi, dovednostmi i potřebami, souvisí to i s mobilitou v zaměstnání. Už během studia má být studentům dána možnost změny, flexibilita; důležité je, aby všichni studenti měli přístup ke kariérovému poradenství, možnost setkat se s expertem, což dosud garantováno není.

AM: V rámci celoživotního vzdělávání by měl člověk mít možnost se s poradcem radit odmalička, naučit se přemýšlet pragmaticky.

MM: Významnou roli by mohly také sehrát personální agentury a soukromý sektor obecně.

SP: Ano, soukromý sektor je pro nás atraktivní, ovšem více si chrání své know-how, proto možná o něm tolik nevíme, je těžké se k informacím o jejich službách dostat.

Definování kariérového poradenství jako oboru


MM: Zásadním problémem je skutečnost, že dosud není dána definice kariérového poradenství.

SP: Definice se rýsuje jako velmi široká a my se tomu nebráníme, nesnažíme se ji zúžit na jednu konkrétní službu, ale otevřít ji a jasně definovat její součásti. Je to proces shora, protože ČR je zapojena do evropské sítě tvůrců politik v oblasti celoživotního poradenství, a tam se vytvářejí hlavní teze, kudy by se tyto politiky měly na evropské úrovni ubírat. Na definování kariérového poradenství pracují čtyři pracovní skupiny věnující se jednotlivým oblastem, jako například rozvoj vlastních profesních dovedností, zabezpečení přístupu k poradenským službám, standardizace kvality služeb, nastavování koordinačních mechanismů. Není možné, aby všechny služby poskytovala jedna organizace, musí být vytvořena síť.

Což takhle škola pro poradce?


Jednou z oblastí je i vzdělávání poradců - zde je nám partnerem univerzita ve Stockholmu: Skandinávci jsou lídři v oblasti kariérového poradenství, mají svůj Nordic club, kde spoluvytvářejí projekty, a Evropě tak trochu utíkají. Mají výbornou síť poradenských institucí až na lokální úroveň. Od nich se snažíme učit, nepřenášíme všechno, ale inspirujeme se a vloni jsme uspořádali první školení pro 60 kariérových poradců, proběhlo v angličtině a lidé z různých oblastí se školili pod vedením švédských lektorů v základních poradenských metodách. Na letošek jsme připravili distanční studium, které se rozjede za měsíc, garantem je právě univerzita ve Stockholmu. Studium je hrazeno z velké části z programu Euroguidance, ale je nutná i finanční spoluúčast ze strany účastníků. Nominovat své zástupce mohli členové NPF a finalisté naší soutěže, asi 20 volných míst je pro odbornou veřejnost. Poskytovatelé poradenství jsou lidé s různou kvalifikací, vzdělávání jim poskytuje základní poradenské dovednosti.

AM: Přístup ke klientovi, etické aspekty poradenství, supervize, základy multikulturního poradenství, to jsou metody, které se prolínají všemi druhy poradenství.

SP: Kariérový poradce by měl být schopen poradit nebo klienta doporučit specialistovi. Např. úřad práce už není jen místo, kde se vyplácí podpora v nezaměstnanosti, ale i místem pro poradenství - a MPSV je velmi aktivním členem NPF. V rámci resortu školství fungují odděleně počáteční vzdělávání a poradenství pro dospělé. Teď v rámci projektu UNIV vznikají centra vzdělanosti v krajích, kde bude pracovat průvodce neboli v naší terminologii "kariérový poradce", jenž bude k dispozici dospělým lidem, kteří se potřebují dále vzdělávat, aby se mohli profesně uplatnit, a budou tudíž moci konzultovat, jaké jsou jejich kompetence a v čem se ještě potřebují zdokonalit. Ale pořád tu schází subjekt, jenž by zastřešoval celoživotní poradenství na národní úrovni.

Kariéroví poradci většinou provozují tuto službu jako část úvazku v rámci pedagogicko-psychologické poradny; úřady práce nebo neziskové organizace poskytují širší nabídku služeb poradenství pro speciální skupiny lidí, mj. kariérové poradenství. Přitom v lidském životě jsou etapy, kdy by měl mít možnost obrátit se na kariérového poradce každý. Vzdělávací program kariérového poradenství u nás existuje jen jako součást jiných programů, jako dílčí obor. Ve Skandinávii je vzdělání v oblasti kariérového poradenství umožněno, existuje přímo obor kariérový poradce na úrovni bakalářského programu, takže i my se snažíme přesvědčit vysoké školy, aby se tohoto programu ujaly, ovšem vysoké školy jsou nezávislé instituce a nemůžeme je do toho nutit. Domníváme se však, že bakalářské studium kariérového poradenství by se u nás určitě uplatnilo, a doufáme, že naši vyškolení poradci budou dál šířit získané vědomosti. Některé naše fakulty jsou v kontaktu s univerzitou ve Stockholmu či jinými zahraničními univerzitami, Asociace vysokoškolských poradců má projekt, který nastavuje mechanismy spolupráce vysokoškolských poradenských center - věci se v této oblasti hýbou, my to všechno sledujeme a prezentujeme své akce, naše nejdůležitější role je stmelovací.

Končím školu - jaké mám možnosti se poradit?


SP: Na vysokých školách je kariérové poradenství aktuální téma, školy mají svá centra, ovšem každé je jinak financováno, což působí poněkud problémy. Studenti by momentálně měli mít přístup k poradcům zajištěn, ovšem problémem může být počet studentů na jednoho poradce a informovanost studentů o této možnosti. Významnou roli v této informovanosti hrají veletrhy pracovních příležitostí.

Na úrovni středních škol se pak využívá pedagogicko-psychologické poradenství. Nemyslíme si, že studenti a rodiče středoškoláků tuší, jaké služby poradenství mohou v rámci svého regionu využít, protože neexistuje žádná databáze, která by zahrnovala všechny tyto služby - a jsme opět u definice kariérového poradenství, která tvorbu databáze poradců podmiňuje.

Cílem je síť


SP: Služby, které tu momentálně koexistují, jsou kvalitní, poradenství má u nás tradici, nejde o to, že by tu nic nebylo, ale není to organizované v rámci jednoho systému. Pokud člověka napadne, že by mohl tuto službu potřebovat a že by na to mohl mít právo, nemá jak zjistit, které služby může využít. Tlak zdola ze strany klientů zatím nepociťujeme. My potřebujeme aktivovat nejprve poradce, a až toho dosáhneme, rozjede se kampaň pro veřejnost. Poradci jsou velmi zainteresovaní, téma je v době zvýšené nezaměstnanosti aktuální.

MM: U nás navíc nejsme zvyklí se s někým radit, a když už, tak chceme, aby to ten poradce za nás vyřešil. Přitom je to jen naše záležitost, my musíme zapřemýšlet a na sobě zapracovat, poradce jen poradí.

SP: Návštěva specialisty je navíc stále stigmatizující: dáváme najevo, že máme problém. Kariérové poradenství je přitom o něčem jiném, má vytvářet dovednost budovat kariéru, klient má mít jistou míru samostatnosti a odcházet obohacen o nové kompetence. To, k čemu směřujeme, je koordinace, síť poradenských center napříč republikou, profilace, specializace na konkrétní oblast a sdílení klientů, jasná databáze, jasná definice poradenství, kdo jej poskytuje a s jakou kvalifikací, monitoring kvality, supervize, informace napříč regiony. Zatím je to vše spíše vize.


Program Euroguidance


Vytvořila jej Evropská komise za účelem sladění různorodých přístupů k poradenství v Evropě. Hlavním cílem programu je výměna zkušeností v oblasti zavádění a realizace poradenství v 32 evropských zemích. České Centrum Euroguidance realizuje zejména vzdělávací aktivity pro poradce, zajišťuje informovanost o dění nejen v oblasti kariérového poradenství u nás i ve světě, formou webových stránek www.euroguidance.cz poskytuje prostor pro sdílení informací a zkušeností poradkyň a poradců na národní i mezinárodní úrovni. Cílem českého Centra Euroguidance je zprostředkovat zkušenosti z evropských zemí odborné veřejnosti, a podpořit tak rozvoj kariérového poradenství v ČR.

Kariérové poradenství v praxi


Počátkem září se konala v prostorách Magistrátu hlavního města Prahy konference Kariérové poradenství v praxi. Tematicky navázala na soutěž Národní cena kariérového poradenství, kterou vyhlásilo české Centrum Euroguidance v březnu tohoto roku, a zúčastnilo se jí 120 poradců a poradkyň z ČR i SR. Hlavním cílem bylo představit vítězné organizace a finalisty této soutěže a uvést další příklady dobré praxe z oblasti kariérového poradenství. Současně měli účastníci možnost získat informace o probíhajících aktivitách příslušných ministerstev v oblasti celoživotního poradenství (včetně kariérového) v rámci Implementace strategie celoživotního učení v ČR. První ročník Národní ceny kariérového poradenství 2009 byl vyhlášen letos v březnu Centrem Euroguidance při Domu zahraničních služeb MŠMT s cílem ocenit nejlepší poskytovatele kariérového poradenství, a přispět tak k šíření informací o dobré praxi kariérového poradenství v České republice. Do soutěže se přihlásilo celkem 33 soutěžních příspěvků z různých organizací (neziskové organizace, základní, střední a vysoké školy, pedagogicko-psychologické poradny, úřady práce, soukromé poradenské agentury).

Vítězi v jednotlivých kategoriích se staly následující organizace:

- IQ Roma servis o.s. se službou Poradenství pro volbu školy pro romské děti, mládež a jejich rodiny (kategorie Poradenství pro klienty v počátečním vzdělávání)

Poradenské služby IQ Roma servis se zaměřují na populaci romských žáků, dospělých i rodičů. Koncept poradenské služby zohledňuje potřebu prolínání poradenských a vzdělávacích aktivit, pracuje s jednotlivcem i se skupinou. http://www.iqrs.cz/

- Úřad práce ve Frýdku-Místku se službou Dvoudenní informační seminář "Byznys klub" pro zájemce o podnikání (kategorie Poradenství pro dospělé na trhu práce)

Projekt Byznys klub pro zájemce o podnikání je založen na podporování aktivního vztahu klientů - uchazečů o zaměstnání - k nalezení pracovního uplatnění. Projekt vychází z myšlenky nabídnout zájemcům o samostatnou výdělečnou činnost nejen základní a praktické informace o tom, jak lze začít podnikat, ale umožňuje uchazečům o práci začít přemýšlet aktivně nad jejich vlastní budoucností a pracovní kariérou.

http://www.urad-prace.org/frydek-mistek/

- Asistence, Centrum pracovní rehabilitace se službou Podporované zaměstnávání pro osoby s tělesným a kombinovaným postižením (kategorie Poradenství pro osoby znevýhodněné na trhu práce)

Asistence Centra pracovní rehabilitace je realizována v rámci programu Podporované zaměstnávání. Cílem programu je umožnit lidem znevýhodněným na trhu práce získat a udržet si zaměstnání podle jejich individuálních potřeb a současně zvyšovat samostatnost uživatelů služby. Klientelu tvoří z největší části žáci, studenti a absolventi z pražského Jedličkova ústavu a též ostatní lidé s postižením z Prahy.

http://www.asistence.org/