Všestrannost titulu MBA (ať už se jedná o program Executive, nebo o víkendové či jiné studium) je jedním z důvodů, proč je tento titul v moderním světě obchodu tak ceněn. Výhody totiž přináší téměř všem - velkým podnikům, malým firmám i jednotlivcům z řad právníků a lékařů, neziskovým organizacím atd. Titul MBA přináší vhled do klíčových oblastí, jakými jsou finance, marketing, provoz, organizační chování a zejména strategické myšlení a plánování. Vzhledem k tak široké škále dovedností postihujících tak rozsáhlé spektrum oblastí světa obchodu by se mohlo zdát, že pro kariérně orientovaného člověka bude absolvování kurzu MBA naprosto logickou volbou. Existuje však podstatná skupina populace, která je v řadách absolventů kurzů MBA zastoupena nerovnoměrně - ženy. Přestože počet žen, které titulu MBA dosáhly, v posledních 20 letech významně vzrostl, ženy stále tvoří pouze 25 % až 30 % zapsaných studentů.

Proč ženy nestudují MBA?


Samozřejmě že ženy vědí o MBA stejně jako muži; zdá se také, že o studiu MBA uvažují stejně jako muži. Ženy tvoří více než 40 % absolventů testu GMAT (Graduate Management Admission Test), jenž je jedním z hlavních testů pro přijetí na obchodní školy po celém světě. Ovšem až třetina z těchto absolventek studium vůbec nezahájí.

Samozřejmě že existují starosti, které mnoho žen přivedou k rozhodnutí kurz neabsolvovat. Mnohé z těchto starostí jsou společné mužům i ženám, například rovnováha mezi prací a osobním životem - studium MBA skutečně vyžaduje mnoho času a úsilí. Existují však problémy specificky ženské, jak dokazují některá data a ukazatele související s obchodem a obchodním vzděláním.

Pro začátek se postačí rozhlédnout po třídě. Samí muži! Rychlý pohled na hodnocení programů MBA ve Financial Times jasně ukazuje, že v pedagogických sborech na většině škol jsou muži zastoupeni výrazně silněji než ženy. V programech Top 20 EMBA v roce 2008 se objevilo jen pět škol, kde ženy tvořily více než 22 % sboru. Je to však lepší než ve většině zasedacích místností správních rad - zastoupení žen v představenstvech 500 špičkových světových společností se pohybuje mezi 10 % až 15 %. Tento nedostatek žen v klíčových pozicích na školách může některé ženy od studia odradit.

Vedle nedostatku žen ve vedoucím postavení, které by mohly posloužit jako vzor (a to ať ve třídě, nebo ve vedení společností), existuje ještě několik dalších faktorů, které při rozhodování ženy o studiu MBA hrají zásadní roli. V soutěživém prostředí dnešního obchodního světa, který stále ještě ovládají muži, mají ženy často pocit, že musí vyvinout mnohem větší úsilí, aby mezi svými mužskými kolegy obstály. Proto v práci zůstávají déle a přibírají si další a další úkoly, což jim posléze brání požádat zaměstnavatele o pomoc či volno potřebné ke studiu MBA. Muži jsou zvyklí na svého zaměstnavatele klást všeobecně větší požadavky. Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že studenti MBA jsou lidmi ve věku mezi 25 a 40, tedy ve věku zakládání rodin, a ženy v tomto ohledu cítí větší zodpovědnost. Bohužel si mnoho žen neuvědomuje, že MBA programy jsou stále flexibilnější, neboť tyto problémy řeší a snaží se ženám při studiu vyjít vstříc.

Studium MBA pro start kariéry po mateřské


Obchodní školy po celém světě se v poslední době snaží přilákat více žen a mění proto strukturu MBA programů, poskytované služby i způsob, kterým tyto služby poskytují. Neznamená to, že jsou tyto změny určeny pouze pro ženy, ale jejich existence může ženám studium výrazně ulehčit. Stále více škol nabízí kariérní poradenství a koučing a téměř všechny školy prostřednictvím tutorů nebo v rámci konzultací s vyučujícími nabízí studentům pomoc při studiu. Velkou pomocí je i pružnost studijního plánu, možnost absolvování kurzu v různých termínech a lokalitách i ochota vyjít vstříc při kombinaci studia a rodinných záležitostí.

V našem programu Prague MBA Program jsme již zaznamenali obrovský nárůst počtu žen. V letošním roce je v naší třídě 37 % žen proti loňskému roku, kdy ženy tvořily jen 18 % studentů. V našem pražském kampusu nedávno absolvovaly kurz tři těhotné či novopečené matky, a to se vším, co k tomu patří - s kočárky, plenkami... Myslím, že zvláště tady v České republice je studium MBA skvělou příležitostí pro těhotné ženy i pro matky na konci mateřské dovolené. Odejde-li žena ze zaměstnání, nechce zakrnět po odborné stránce a později hodlá svou kariéru znovu nastartovat na ještě lepší pozici, nenapadá mě lepší volba než studium MBA. Je to snadné? Nikoli. Ale dá se to zvládnout? Ano! Studium MBA vyžaduje mnoho hodin studia, úsilí věnovaného přípravě prezentací, analýze případových studií, řešení zadaných domácích úkolů a samozřejmě i účast na hodinách. Ovšem - těžko na cvičišti, lehko na bojišti.

MBA je třeba si prožít


Studium má samozřejmě i celou řadu příjemných stránek. Komunikativní dovednosti, týmová práce, schopnost pomáhat druhým a dávat lidi dohromady - to všechno jsou oblasti, v nichž ženy údajně vynikají nad muži. A všechny tyto oblasti jsou v každém kurzu MBA přirozeně přítomny. Hlavní výhodou, kterou studium MBA přináší, je síť kontaktů, kterou si v jeho průběhu vytvoříte. Na rozdíl od přátelství z vysokoškolských let vás přátelství, které vznikne v průběhu studia MBA, bude provázet celou vaší kariérou. Seznámíte se s lidmi, kteří vám pomohou najít nové zaměstnání, seznámí vás se svým právníkem nebo účetním, budou investovat do vašich projektů, nebo dají práci vašemu bratranci. Budování takové sítě kontaktů však obnáší tvrdou práci, často do pozdních nočních hodin, řešení složitých problémů i pomoc při studiu těm, kteří to potřebují. MBA je v podstatě třeba si prožít. Ale upřímně, takhle těžké to není vždy. Těšit se můžete i na příjemné věci - budete mít s kým vyrazit po hodině na skleničku, čeká vás víkendové grilování, lyžařské zájezdy, nekonečná řada obědů, večeří, oslav narozenin, svateb atd. Každý, kdo do programu MBA nastupuje, očekává, že studium stráví zavalen knihami, případovými studiemi a finančními modely. Všichni absolventi se však shodují na tom, že největším přínosem jsou lidé, se kterými se při studiu seznámili. Jana Ryšlinková, děkanka US Business School Praha se k tomuto názoru připojuje: "Když se my, ženy, rozhodneme, že chceme kromě rodinného života mít i profesionální kariéru, vstupujeme do světa, jehož pravidla - obzvláště ta nepsaná - vytvářeli muži. Neradím žádné ženě, aby se začala chovat jako muž. Jenom to ne! Ale vyzývám každou takovou ženu, aby se vší svou silou pokusila získat všechny druhy podpory, jimiž disponují muži. A možná i něco navíc, aby mohla překonat počáteční nerovnováhu (vytvořenou tradicí, nedostatkem sebevědomí, očekávání rodiny, existujícími neformálními - já jim říkám pissoirovými - kluby). Dobré vzdělání a networking patří k těm nejdůležitějším "podpůrným nástrojům" pro každého, pro ženy snad ještě víc! A EMBA je k tomu ideální."

Kariéra na nové úrovni


Absolvování programu MBA poskytne kvalitní rozhled pro práci v téměř libovolném odvětví či na libovolné pozici. Přinejmenším budete schopni správně se zeptat, což je často důležitější, než znát přesnou odpověď. Díky svým komunikativním schopnostem a nově nabytým poznatkům budete schopni hovořit téměř s kýmkoliv. A vaše cena v očích vašich partnerů díky titulu MBA jistě stoupne. Potřebujete mluvit s finančním ředitelem svého dodavatele? Proč ne? Budete rozumět jazyku, kterým mluví, i problémům, které řeší. Totéž platí i pro marketingového ředitele vašeho klienta nebo provozního ředitele vaší partnerské firmy - budete vědět, jak snadněji, rychleji a srozumitelněji formulovat své dotazy. A to za to stojí. Svými osobními zkušenostmi to potvrzuje Alice Punch, MD, Korn/Ferry International, Praha, absolventka University of Pittsburgh: "Studium EMBA je sice náročné, ale bohatě se mi vyplatilo, protože má kariéra se díky němu dostala na zcela novou úroveň."

Pokud přemýšlíte, zda má pro vás studium MBA smysl či nikoliv, dobře si rozmyslete ještě jednu věc. Vzpomínáte si na onu statistiku, která uváděla, že pouze 25 až 30 % studentů MBA tvoří ženy? Co si myslíte, že se stane, pokud budete jednou z těch 25 % až 30 % absolventek? Upozorníte na sebe. Všimnou si vás. Dostanete více nabídek na zajímavější projekty a budou vám svěřeny důležitější úkoly. A to nebude jen proto, že se na vaší vizitce budou skvět ona tři písmena za jménem... i když na našem trhu to svou roli hraje. Bude to hlavně proto, že budete mít znalosti, kontakty a sebedůvěru.

Thomas E. Mershon
MBA, ředitel programu EMBA Worldwide pro střední Evropu, University of Pittsburgh