To není ani desetina podniků evidovaných v obchodním rejstříku. Firmy zprovoznění datových schránek odkládají až na poslední chvíli. "Pokud si ji někdo nezřídí sám, bude mu schránka po 1. listopadu zaktivována pro příjem pošty automaticky," říká Markéta Matlochová, tisková mluvčí ministerstva vnitra. Žádná pokuta nebo jiný postih takového hříšníka sice nečeká, ale dopisy, které do ní přijdou, budou po deseti dnech pokládány za doručené se všemi právními důsledky. A to může být malér. Mohou to totiž být rozsudky, upomínky, nedoplatky či penále, různá rozhodnutí, oznámení kontrol, výzvy k dodání či nějakému doplnění údajů a spousta dalších "radostí", které státní úředníci mohou udělat.

"Schránku jsme ještě neoživili, protože stěhujeme sídlo firmy, a máme teď tedy jiné starosti," říká třeba Václav Husák, ředitel středočeské společnosti Rolltrade. Nicméně počet aktivovaných schránek každým dnem přibývá. "Očekáváme, že velký boom nastane až na poslední chvíli, tedy na konci měsíce," říká Markéta Matlochová. O výhodách tohoto systému přitom někteří podnikatelé nepochybují. "Pokud všechno bude fungovat tak, jak má, určitě je nápad s datovými schránkami užitečný," domnívá se například Pavlína Pospíšilová ze speditérské firmy RND v Olomouci.

Jak zřídit schránku

První krok k datové schránce za firmy udělalo ministerstvo vnitra. To na svém serveru na vlastní náklady zřídilo datovou schránku pro každou firmu zapsanou v obchodním rejstříku. A teď přichází řada na ně. Pokud už dostaly poštou obálku se žlutým pruhem, kterou ministerstvo vnitra rozesílalo všem firmám, určitě by ji měly otevřít. Uvnitř jsou přístupový kód a heslo, pomocí nichž se do své schránky lze dostat a tím ji zaktivovat. Kdo podniká jako fyzická osoba, musí se pro obálku na poštu dostavit osobně. S plnou mocí třeba na manželku, byť i notářsky ověřenou, neuspěje. Nepochodí ani zákonný zástupce adresáta.V případě právnické osoby, tedy firmy, může přijít přímo majitel nebo jím zplnomocněná osoba. Pokud jich má firma víc, pak tento aktivační dopis dostane každý z nich. Vždy je nutné s sebou mít občanský průkaz nebo pas. Hodí se i výzva k vyzvednutí zásilky a raději i razítko. Pokud totiž má firma v obchodní rejstříku uvedeno, že razítko musí používat, pak ho bude chtít i úřednice za přepážkou.

Zprovoznit schránku není žádný zvláštní problém. Vše potřebné je buď na webu www.datoveschranky.info nebo v informačním letáku, přiloženém k dopisu. Nutností však je nainstalovat si program 602XMLFiller, bez něhož nelze žádné dopisy číst ani psát. Naštěstí hned při vstupu na web www.mojedatovaschranka.cz prohlížeč instalaci tohoto doplňku sám nabídne.

Heslo, které systém firmě sám přidělil, je sice nezapamatovatelné, ale je možné si ho hned při prvním přihlášení změnit podle svého.

K čemu to vlastně je

Datová schránka slouží výhradně pro komunikaci se státní správou. Nelze přes ni komunikovat s jednotlivými úředníky, ale s celým úřadem. Od 1. listopadu už tedy ti, kterých se změna týká, nemusí běžet vyzvednout si dopis s pruhem na poštu, jak byli dosud zvyklí. Místo toho si ale určitě musí koupit počítač, pokud ho ještě nemají, a připojit se na internet. Vše, co budou chtít státní úředníci oznámit, pošlou jen do této elektronické schránky. A naopak, úřadům lze takto poslat třeba daňové přiznání, požádat o stavební povolení nebo si dopisovat se zdravotní pojišťovnou. Schránku není nutné pravidelně kontrolovat. O tom, že do ní něco přišlo, systém zdarma přepošle informační e-mail nebo sms za standardní cenu podle tarifu zvoleného operátora. Pak je třeba se do schránky určitě podívat, zprávu z ní totiž nelze kvůli bezpečnosti přesměrovat. Tím, že je schránka jasně identifikovatelná, a je tedy jasné, že dopis z ní posílá správná firma, není nutné posílané dokumenty ještě nějak dál bezpečnostně chránit, například elektronickým podpisem.

Paradoxní je, že soudy, které by touto cestou měly za 14 dní začít doručovat například rozsudky, si své schránky sami ještě neaktivovaly. "Lidé, kteří si své schránky již zprovoznili ve zkušebním provozu, jenž probíhal od 1. července, už přitom mají nárok touto cestou dokumenty a informace nejen dostávat, ale i posílat," říká Jaromír Jirsa, místopředseda Městského soudu v Praze. Proto je lepší poslat dopis na soud raději ještě "klasickou cestou."


E- korespondence

S kým půjde komunikovat

ministerstva
finanční, katastrální a celní úřady
úřady práce
Česká správa sociálního zabezpečení
notáři, soudy, soudní exekutoři.
pojišťovny, Český rozhlas, Česká televize


Kdo musí mít datovou schránku