Napadlo by vás před rokem, že benefitem může být poradna pro dlužníky? Stabilnější společnosti optimalizují odměny, střední a menší firmy se musejí chovat jako "chytrá horákyně". Neobejdou se bez nápadu, protože nemají tolik peněz. Existuje totiž hranice, kdy je "řezání" benefitů pro výkon lidí demotivující.

Co je lepší - dát pracujícím rodičům pár dní volno v karanténě kvůli prasečí chřipce, nebo ohrozit provoz podniku? V některých regionech se rozmáhá zadlužování zaměstnanců, hlavně na nižších pozicích. Na to reagují některé prozíravé firmy, například Ideal Standard v Teplicích, která vyrábí umyvadla a záchody.

Ačkoli se zdá, že jde o privátní problém, zasahuje do pracovního života. Některým dělníkům hrozí exekuce. Proto si hledají "fušku" a chodí do práce unavení. Odvádějí horší výkon a může dojít k úrazu. Proto manažeři přemýšlejí o zavedení finančního kouče. Ten by se s dlužníkem scházel a pomáhal mu s problémem.

Karanténa a sick days

Dovolená navíc jako benefit patřila v letošním roce k těm, které byly "zkrouhnuty". Podle průzkumu personální společnosti Profesia o ně přišlo 11 procent zaměstnanců. Zkoumaný vzorek byl sto tisíc zaměstnanců.

Strašákem začíná být prasečí chřipka, a tak se vžívá volno jiného typu. Například Jarmile Václavíkové z firmy Mitsubishi Electric Automotive ze Slaného se vrátila dcera z Mexika s prasečí chřipkou. Její matka dostala placené volno. Byl to dvojí benefit. Mohla se postarat o dceru, a firma se ochránila před nákazou. Řada podniků může pomoci rodičům, když se zavírají školy kvůli karanténě prasečí chřipky. Pokud čerpají takzvané sick days místo ošetřovačky na dítě, je to pro ně finančně mnohem výhodnější.

Práce z domova

Některé benefity jde kombinovat. To je případ sick days, kdy pracovník může odvést práci z domu. Firma Solen v Olomouci poskytuje postgraduální vzdělávání zdravotníkům. Pracuje v ní 86 procent žen, které home office vítají. Firmě se to vrací v jejich obrovské loajalitě. Není to jen výhoda pro zaměstnance.

Podle výpočtů společnosti Regus mohou firmy zavedením pružných pracovních míst ušetřit 60 až 80 procent nákladů na nemovitosti. "Teď firmy využívají pružná pracovní místa jako klíčovou obchodní strategii," říká ředitel Regus Group Mark Dixon. "Místo orientace na vybavení kanceláří pomáhají lidem zařídit home office. A postupně se zbavují drahých kancelářských prostor." Zaměstnanci zase ušetří čas, který by trávili dojížděním do práce.

Péče o zdraví

O japonských firmách se vtipkuje, že se tam cvičí a dodržují tam "divné" rituály. Málokdo má však vypracované třeba krizové plány proti prasečí chřipce a zvládá krizový management jako oni. K jejich životnímu stylu patří důraz na prevenci.

Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA Toyota Peugeot Citroën od tohoto měsíce využívají Centrum preventivní zdravotní péče, kde se mohou podrobit rehabilitaci a fyzioterapii. Zázemí zde mají podnikoví lékaři. Od nového roku začne fungovat i posilovna. Každá firma si však nemůže dovolit takové investice. Ale zařídit malý relaxační koutek, a to nejen pro kuřáky, se s trochou vynalézavosti dá všude. Firma LMC provozující weby práce.cz a jobs.cz, si zřídila příjemnou čajovnu. Snaží se zvykat lidi i na zdravou stravu, proto si zapůjčila automat na zdravé bagety. Ten však asi zmizí - zdravé jídlo si kupovalo jen pár žen. Provozovatel tak chce nahradit dražší čerstvé výrobky trvanlivými. Možná trochu pozmění zvyky Čechů v TPCA. Zavádějí jídelníčkový "semafor", kde svítí červená u kaloričtějších pokrmů a zelená u zdravých. Lidé se také mohou obrátit o radu na doktorku "přes hubnutí" Kateřinu Cajthamlovou, která za nimi dojíždí.

Odběr výrobků se slevou

Jaký může dát benefit firma, která je v záporných číslech? Může využít trik, který běžně nabízejí i silné firmy. Nabídnout lidem své výrobky se slevou. Třeba společnost Hewlett Packard má internetový obchod, kde si přátelé a rodinní příslušníci mohou nakoupit elektroniku se slevou. Je to výhodné pro obě strany - zaměstnanci se stanou zákazníky, podpoří vlastní firmu a zároveň si pořídí to, co potřebují - třeba počítač. Podobná praxe bývá v automobilkách, vydavatelských domech, kde zaměstnanci odbírají předplatné na některé tituly se slevou.

Frčí výběr benefitů

Čím dál více firem nechává zaměstnance vybrat si benefity z nabídky. "Benefity jsou dnes nejen o obsahu. Záleží i na formě, kterou je firma poskytuje," říká Daniela Padret, marketingová ředitelka AccorServices, která minulý týden uvedla na trh Ticket Benefits Card.

Jde o předplacenou platební kartu se zaměstnaneckými benefity. Umožňuje opakované nabíjení i jednorázové použití. Vtipem je, že ačkoliv může jít o menší částku, třeba tisíc korun, je na každém, jak ji vyčerpá. Nejde ani tak o výši peněz jako variabilitu a nápaditost předložené nabídky. Karta má logo červeného slona. To, proto, že zaměstnanci mají "sloní" paměť a dobře si pamatují, jak s nimi firma zachází.