Nechtělo se vám ráno do práce? Uvědomte si, že sedmnáct lidí by s vámi rádo měnilo, protože žádnou nemají. Tolik osob totiž podle nejnovějších údajů ministerstva práce a sociálních věcí připadá na jednoho zaměstnaného.

Psychologové a koučové tvrdí, že to základní, co v krizi pomáhá, je optimismus a nezdolnost.

Největším nešvarem, kterým můžeme zamořit pracoviště, je svalovat všechno na recesi.

Doba se změnila, nehledejte recept v minulosti


Vyhrajou ti, kteří budou umět vyrobit nejkvalitnější výrobky, a to s co nejnižšími náklady. Tento "rozpor" ale zvládnou jen nejlepší. "Musíme se přestat snažit hledat směr svého budoucího počínání podle toho, co jsme dělali dříve," píše ve své knize Nový obraz budoucnosti Peter Senge, americký guru na management z Massachusetts Institute of Technology. Mění se citlivost zákazníků na poměr cena/výkon. Jen velmi úzká skupina lidí nemění své spotřební chování. Materiální podmínky se podle Centra pro výzkum veřejného mínění zlepšily jen u 1 % české populace.

Buďte aktivní, pasivita firmě nepomůže


O tom, jak rychle krizi zvládneme, rozhodne nálada celé společnosti. Čím více lidí bude pasivně "hybernovat", tím později krize skončí. Sociolog Robert K. Merton zanalyzoval krizi, která byla v roce 1929. Přišel s termínem "sebenaplňující se proroctví". Je to situace, jež vyvolává nové chování, díky kterému se původně mylná představa stane pravdivou. Když tedy velká část lidí mluví o krizi, očekává krizi, a chová se jako v krizi, přestože nemusí, tak bude vleklá krize. Je nešvarem, zejména u lídrů, přečkávat s postojem "počkáme" a "uvidí se". V těžkých časech lidé potřebují nezdolnost. Čistě statisticky, když uděláme více pokusů, je větší pravděpodobnost, že uspějeme. Burcovat tým, dávat mu nový impuls je úkol manažera.

Jako šéf musíte povzbuzovat ostatní


V krizi znalosti nestačí, klíčová je vytrvalost. Její nedostatek je bolavou patou mnoha manažerů. Důležité je udržet si pozitivní vnitřní postoj. Důvěru v to, že existuje řešení a že zaměstnanec je schopen ho najít, pokud jej podpoříme a pomůžeme mu. Vyplatí se přejít od postoje "Já jsem tvůj manažer." k "To zvládneme!" "Ne každý manažer je toho v krizovém okamžiku schopen," říká Pavel Novák, kouč a konzultant společnosti Krauthammer.

Vysvětlujte zěměstnancům firemní vizi


Být nezdolný se snadno řekne, ale člověk se k výkonu zvedá kvůli něčemu. Musí vědět, proč má zabrat. Chybou je, když firma nedefinuje smysl svého podnikání tak, aby mu rozuměl i řadový zaměstnanec, nejen personalista, který zvládá personální rétoriku na konferencích. Každá firma potřebuje zisk, ale to je slabá motivace. Důležitá je odpověď na to, čím firma slouží lidem. Vize vyrůstá z hodnot. Vypadá to naivně, ale psychologové tvrdí, že každý člověk chce být součástí zajímavého "příběhu".

Pracujte s konstruktivní kritikou


Přístup, že kdo kritizuje, musí z kola ven, protože firmě škodí, je chybný. Opak je pravdou. Člověk, který se nebojí říct názor a kritika je konstruktivní, může být přínosem pro firmu, protože je všímavý. Právě v krizi je třeba vnímat nové příležitosti na trhu.

Řada šéfů chce v krizi vědět o každé maličkosti. Tím blokují samostatnost svých podřízených. Nemohou-li o ničem rozhodnout sami, ztrácejí čas, a tím i konkurenceschopnost.

Nepřetěžujte dlouhodobě zaměstnance


"Dochází k pročištění pracovního trhu. Pozice se kumulují. Dříve třeba v účetním oddělení seděli tři lidé a dnes je tam jeden člověk," upozorňuje Aleš Křížek, ředitel personální agentury Robert Half. Jenže i výkon může růst jen omezenou dobu. Pak člověk dělá z přetížení chyby. A pokles kvality služeb je to poslední, co firma v krizi potřebuje. "Mnozí šéfové dělají chybu, že upozorní jen na chybu projektu, ale nepochválí devadesát pět procent toho, co se povedlo," vysvětluje Vladimír Tuka, kouč z Results Systems. Nevynechejte proto jedinou příležitost pro pochvalu. Je to odměna, která nic nestojí.


Na co se zaměřit v krizi


Personalistika


V rámci možností zaměstnancům sdělujte i citlivé informace.
Vyhněte se automatickému svalování viny na nadřízené či majitele.
Lidem nestačí jen mít práci, potřebují vizi.
Využijte i externisty na projekt, když sami na problém nestačíte.
Otevřeně informujte o firemních nákladech.
Motivační odměny se snažte udržet.

Produktivita


Svolávejte jen nutné porady a se správnými lidmi.
Školte lidi i v krizi.
Zadávejte splnitelné úkoly.
Zkoumejte výsledky práce, ale dejte lidem volnost v tom, jak jich docílit.
I v krizi budujte tým.
Vytvořte pozitivní atmosféru na pracovišti.
Ponechte lidem osobní pravomoci na jejich pozici.

Inovace


Zdravě riskujte.
Povzbuzujte ty, kdo přinášejí nové nápady, a oceňte je.
Hledejte nové zdroje informací.
"Kypřete" tvůrčí prostředí.
Buďte aktivní, v krizi nelze "spát".
Rozložte riziko podnikání.

Obchodní příležitosti


Dejte si pozor na poměr cena/výkon u svých výrobků a služeb. Zákazníci jsou na to teď citlivější.
Dbejte na kvalitu. Pozor, přetížení lidé chybují.
Zachovejte výhody pro zákazníky.
První kontakt se zákazníky rozhoduje, trénujte v tom své lidi.
Požádejte zaměstnance o pomoc při budování nových obchodních sítí.
Dejte lidem důvěru při jednání se zákazníky.


Zdroj: Robert Half