Těmito slovy uzavřel Tomio Okamura, jeden z pětice investorů, diskusi, probíhající v rámci prvního večera druhé řady projektu České televize Den D, který se uskutečnil letos 5.ledna. V investorských křeslech usedli osvědčení investoři Dana Bérová, Marta Nováková, Ondřej Bartoš, Tomio Okamura a Michal Rostock, který nahradil Ivana Pilného. "Takže já tu nabídku přijímám," odpověděl Pavel Knedla ze Zlína. Jeho podnikatelský záměr vyrábět a distribuovat mražené špízy a palačinky měl úspěch.


Jaká je vaše profese a jakou profesní cestu jste dosud urazil?

Když se někdo jmenuje Knedla jako já, těžko může dělat něco jiného než se točit kolem kuchyně. Jmenovat se Šroubek, asi bych byl automechanikem. Můj profesionální svět je tedy pro mě jednoznačně kulinářství, gastronomie a obchod, začínal jsem jako kuchař v restauracích, potom jsem delší dobu pracoval v pizzerii.

Zkusil jsem si i roli obchodního zástupce na živnostenský list, ale pořád mně chybělo vaření, tak jsem přesvědčil majitele potravinářské firmy Lagris a.s. (nyní Lagris-Podravka), že budu v jeho firmě pracovat jako gastro promotér. Po letech jsem se vypracoval na šéfkuchaře promotéra. Začal jsem se zabývat zdravou výživou ve školních kuchyních, což dělám dodnes. Posledních asi 5 let jsem gastro promotérem na volné noze, kdy tvořím pro různé výrobce potravinářských produktů receptury a prezentuji jejich výrobky. Nyní pracuji pro společnost Vitana a samozřejmně z 99 % pro společnost SVAHA.


Můžete přiblížit pojem "gastro promotér"? Co člověk s touto odborností dělá a jakou potřebuje kvalifikaci?

Gastro promotér je vlastně kuchař, který dokáže vařit v jakýkoliv podmínkách (každodenní změny kuchyní a provozů atd.). Musí zvládat organizaci akce počínaje pozvánkami přes zajištění prostor atd., nebo jen to, co si u něj firmy objednají, tzn. vaření. Kvalifikaci nepotřebujete žádnou, hlavně musíte mít zkušenosti z oboru gastronomie a celkový přehled a musíte se umět orientovat ve výrobcích potravinářských firem. Já osobně jsem vyučen kuchařem.


Kdy jste se dal na podnikatelskou dráhu a co vás k tomu vedlo?

Na podnikání jsem se dal ve svých 20 letech. Vedlo mě k tomu hlavně to, že jsem zjistil, že pokud jsem zaměstnaný, mám nad sebou vždy strop, který mi brání v růstu. Pokud začnu podnikat, tak si strop můžu určit sám.


Máte nějaké podnikatelské či životní vzory, které vás inspirují a motivují?

Podnikatelský vzor je bývalý majitel společnosti Lagris, který dokázal vybudovat opravdu velké jméno této firmě v poměrně krátkém čase.


Jak se zrodila myšlenka špízu a palačinky?

Myšlenka špízů a palačinek se rodila postupně více než rok. Vzhledem k tomu, že jsem byl každý den v jiné školní kuchyni po celé České republice, tak jsem měl dokonalý přehled o požadavcích kuchařů a kuchařek, kteří tam denně vaří, a chtěl jsem jim ušetřit práci a zároveň přispět k tomu, aby strávníci měli změnu jídelníčku.


S jakými ambicemi jste se přihlásil do pořadu Den D? Připravoval jste se na svou prezentaci?

Ambice, které jsme měli na pořad den D (já a mé dvě společnice), byly nejvyšší. Řekli jsme si předem, že musíme uspět, nebo do toho vůbec nepůjdeme. Přípravy na prezentaci byly dlouhé, ale vzhledem k tomu, že jsme na to byli tři, kdy každý z nás připravoval určitou část prezentace, tak to bylo bezproblémů.


Jak jste se při diskusi s ivestory cítil? Odnesl jste si z pořadu kromě investice i zkušenosti?

Při diskusi jsem měl na začátku smíšené pocity. Jsem zvyklý jednat s lidmi a vést debaty a je mi jedno, jestli je ten člověk ředitel, majitel nebo uklízečka, ke všem se při jednáních snažím chovat profesionálně. V pořadu je to jiné, když máte kolem sebe několik lidí a kamer.

Z pořadu moc zkušeností nejde získat, protože to trvá jen chvíli, snad jen otázky, na které jsme my zapomněli, a připomínky, na které jsme si museli po pořadu odpovědět a zhodnotit je. Vzhledem k tomu, jakou práci dělám, tak, říkám to ve vší skromnosti, jsem na pozornost zvyklý.

Co čeká vás a vaši firmu nyní?

Nyní nás čeká spousta práce a vyjednávání zakázek, které jsou pro nás prioritou. V této době už špízy vyrábíme a distribuujeme na školní jídelny.


Den D 2010

Z celé České republiky se do druhé řady DNE D přihlásilo více než 800 podnikatelů s projekty z oborů gastronomie, IT, stavebnictví, zdravotnictví, zábavy až po "cimrmanovské zlepšováky". Při výběru projektů rozhodovala hlavně jejich propracovanost, realizovatelnost, případně originalita nápadu. První řadu loni sledovalo ve vysílání ČT v průměru 500 000 diváků a dalších 60 000 návštěvníků iVysílání České televize na internetu. A právě pro internetové diváky má DEN D v roce 2010 novinku: chaty s investory a tvůrci pořadu po každém odvysílaném dílu.

V dubnu 2010 začne Česká televize připravovat již třetí sezónu tohoto pořadu a hledá další zájemce o účast v pořadu DEN D. Přihlásit se mohou ti, kterým je více než osmnáct let a potřebují peníze a rady pro svůj podnikatelský plán. Přihlášku najdou na webových stránkách www.ceskatelevize.cz/dend.