Vědci otvírají novou kapitolu paleontologie. Po studiích věnovaných způsobu, jakým dinosauři žili nebo jak se pohybovali, zveřejnili během krátké doby již druhou studii o tom, jakou měli barvu.

Podle výsledků výzkumu, zveřejněných v časopise Science, se zbarvení jednoho z opeřených dinosaurů podobalo zbarvení u některých druhů slepic.

Okřídlený dinosaurus Anchiornis huxleyi, jehož stáří se odhaduje na 150 milionů let, měl tmavě šedé až černé peří s bílými pruhy na křídlech a zrzavý hřebínek.

Minulý týden zveřejnili vědci studii, podle které měl ještěr zvaný Sinosauropteryx, který obýval planetu Zemi před 125 miliony let, zrzavé zbarvení s bílými kroužky okolo ocasu.

"Jedná se o skutečnou vědu, tohle není žádný Avatar," citoval deník The New York Times Richarda Pruma z katedry ornitologie na Yaleově univerzitě, jednoho z autorů studie.

Jeho týmu se podařilo získat informaci o zbarvení dinosaurů z pigmentových váčků, které se zachovaly ve zkamenělém peří dinosaurů.

"Pro vědce, který zkoumá dinosaury, je to něco jako vynález barevného televizoru," radoval se paleontolog Luis Chiappe z národního přírodovědeckého muzea v Los Angeles.

Anchiornis se svým zbarvením podobá specifickému druhu slepic. Jeho výzkum nyní pomůže odhalit ještě více o životě tohoto pravěkého ještěra.

Podle Jakoba Vinthera z Yaleovy univerzity sloužil barevný hřebínek zřejmě k námluvám, zatímco výrazné pruhy měly za úkol zmást predátory, aby se zvíře mohlo dát na útěk, jako je tomu dnes například u zeber.

Ačkoli bylo skutečné zbarvení odhaleno zatím pouze u dvou ještěrů, výzkumníci se již těší na nová překvapení.

"Naskytla se nám možnost otevřít zcela novou kapitolu," zhodnotil novou metodu Jacob Vinther.