Aleš Řebíček (42)

Rodák z Kladna, absolvent Vysoké školy dopravní v Žilině. V srpnu 1992 založil s dalšími sedmi společníky dopravní firmu Viamont, později v ní údajně získal třetinový podíl. Od září 2006 do ledna 2009 ministr dopravy. Člen ODS, za niž ale letos už nebude kandidovat.

Viamont DSP

14,2 miliardy korun

je hodnota veřejných zakázek, které za poslední roky získala společnost Viamont. Nejvíc tendrů vyhrávala v době, kdy byl její zakladatel Aleš Řebíček ministrem dopravy za ODS.

Z regionu mezi elitu

Do roku 2006 byl Viamont jen regionální firmou. Málo známý teplický politik Řebíček se v tom roce stává ministrem dopravy. Firma vzápětí získává obří zakázky, mimo jiné od organizací spadajících pod Řebíčkův resort.

Miliardy na silnice i na dráhu

Například od Ředitelství silnic a dálnic dostal Viamont zakázky za 2,2 miliardy, od Správy železniční a dopravní cesty dokonce za osm miliard. Pro České dráhy prováděl práce za 132 milionů.

Pád cen dubajských realit většině tuzemců vrásky neudělal - ale exministr dopravy Aleš Řebíček pocítil hrozící krach emirátu na vlastní kůži. Pořídil si tam luxusní byt v luxusní čtvrti. Ještě víc investoval v Itálii. Jeho vila za 126 milionů v toskánském Monte Argentariu "zabodovala" loni v létě, ve spojení s piknikem šéfa ODS a expremiéra Mirka Topolánka s vlivnými českými podnikateli a lobbisty.

Tyto i další investice si s velkou pravděpodobností mohl Řebíček dovolit proto, že byl spojen se společností Viamont. Ta provozuje i regionální železnice, ale největší peníze jí plynuly především ze státních zakázek na dopravní stavby. Než Řebíček 4. září 2006 nastoupil na post ministra dopravy, z vedení Viamontu odstoupil, a vzdal se údajně i třetinového majetkového podílu.

"Prodal jsem akcie za 260 milionů," uvedl ministr v majetkovém přiznání. Ale neřekl, jaké akcie a komu.

Zázračná "dvouletka"

V čem je potíž? Akcie Viamontu byly anonymní, a tak nikdo neví, zda se jich Řebíček opravdu vzdal. A hlavně: poté, co Řebíček usedl do vládního křesla, začalo se Viamontu výjimečně dařit ve státních zakázkách. Většinu z nich mu zadávaly podniky ministerstva dopravy.

HN propočítaly, že za více než dvouletou Řebíčkovu kariéru na ministerstvu získal Viamont státní a komunální zakázky za zhruba 14 miliard korun.

Přitom ještě v roce 2006 dosahovala v hodnota zakázek podniku jen dvou miliard. Pak následovala ona "dvouletka" největších úspěchů s více než 14 miliardami. Například v roce 2008 zvítězila společnost v 25 veřejných soutěžích. A zisk Viamontu byl ještě v roce 2005 asi 40 milionů. V roce 2007 ale už téměř 200 a o rok později skoro 300 milionů korun. Nyní, když je Řebíček už mimo úřad, už firma zase tolik zakázek nemá.

Řebíček: Všechno bylo čisté

Sám exministr důrazně odmítá, že by Viamont protlačoval do popředí. Jednak prý se do sumy zakázek započítávají i vítězství v tendrech, jichž se Viamont účastnil v konsorciu. Jenže tyto zakázky se rozpočítat na jednotlivé účastníky nedají.

"Mezi lety 2007 a 2008 také narostly zakázky všem firmám, protože se soutěžilo o evropské peníze, které Ředitelství silnic a dálnic chtělo vyčerpat," hledá Řebíček další důvod, proč Viamont údajně bez jeho přičinění tak rostl.

Ovšem ve výročních zprávách ředitelství je například v kolonce investic uvedeno, že rostly v těchto dvou letech jen z 39 na 45 miliard korun - tedy rozhodně ne takovými násobky jako úspěchy Viamontu ve veřejných soutěžích. Navíc, hlavní vzestup této soukromé firmy začal už v roce 2007.

Čím víc přitom Řebíček-ministr popíral své napojení na Viamont, tím víc podezření sílilo. "Vzestup firmy pana Řebíčka je opravdu zvláštní," komentoval tehdy situaci ředitel české Transparency International David Ondráčka a upozornil, že nejvíc korupčních případů je podle zkušeností organizace právě v dopravním stavitelství.

Topolánkův zásah

Na praktiky ministerstva dopravy při zakázkách poukazoval například týdeník Ekonom s tím, že jde o "velkou koalici" - kdy jsou spolu domluveni lobbisté a podnikatelé napojení na ODS i ČSSD. Tomu nahrával fakt, že ač byl Řebíček zástupcem ODS, vlivnou pozici v přidělování zakázek měl výkonný šéf Ředitelství silnic a dálnic Michal Hala - perspektivní sociální demokrat.

Hala opustil nuceně úřad až loni v prosinci poté, co se provalily jeho užší vazby na podnikatele při opulentní oslavě jeho třicátin. Řebíček ovšem skončil už v lednu 2009. Neprošel "prověrkou", kterou tehdy udělal ve vládě premiér Topolánek. Ten ovšem nikdy ministrovi veřejně žádné velké chyby nevytkl. Oficiálně ho naopak pochválil s tím, že ministerstvu "dodal odbornost a zbavil ho ideologizace". Což si kritici přeložili tak, že Řebíček právě zavedl onu "velkou koalici"... Kuloárně se v ODS hovořilo o tom, že pověst Řebíčkova úřadu straně škodí.

Dnes už klíčová část skupiny Viamont, podnik Viamont DSP, anonymní akcie na majitele nemá. Antimonopolní úřad minulý týden povolil, aby podnik plně ovládla významná stavební firma Strabag SE, sídlící v Rakousku. "Při přebírání Viamontu jsme pana Aleše Řebíčka nekontaktovali," řekla HN mluvčí Strabagu SE Barbara Saulichová. Klíč k odhalení případného střetu zájmů exministra Řebíčka tak leží především v letech 2007 a 2008.


Řebíčkova vila za 126 mil.

Aleš Řebíček tvrdí, že akcie Viamontu prodal a koupil si za ně honosnou vilu v italském Monte Argentariu. Na ostrově loni trávili dovolenou i šéf ODS Mirek Topolánek, jeho přítel Marek Dalík a několik dalších politiků a lobbistů.
foto: HN - Martin Svozílek