Loňský rok byl pro Škodu Auto rokem protikladných rekordů. Firma prodala nejvíce aut ve své historii - 684 226 vozů, tedy o 1,4 procenta více než v roce 2008. A na druhé straně jí z roku na rok nejprudčeji spadl zisk, a to o 68 procent na 3,46 miliardy korun. Příčinou jsou slevy, které firma na své vozy poskytovala, aby v období krize udržela zájem zákazníků.

"Víme, že je ekonomicky nesmyslné zlevňovat vozy jen proto, aby se dosáhlo vyššího objemu prodeje. My to neschvalujeme a nechceme. Nutí nás k tomu ovšem konkurence," uvedl Holger Kintscher, člen představenstva Škody Auto, odpovědný za ekonomiku. Firma podle něho postupuje konzervativně, ale za současné situace si nemůže dovolit ceny zvýšit. "Cenovou válku, která je špatnou cestou, zahájili především korejští výrobci. Na naše cenové kroky reagují velice ostře," dodal Kintscher.

Ostré reakce se však vyplácejí. Například firma Hyundai loni celosvětově prodala 3,1 milionu aut, téměř pětkrát víc než Škodovka. Čistý zisk korejské firmy ale v přepočtu dosáhl 48 miliard korun, tedy 14x více než zisk Škody Auto.

Důsledky slev nezasáhly jenom Škodu, ale celý koncern Volkswagen, jehož je součástí. Čistý zisk koncernu loni meziročně klesl o osmdesát procent na 960 milionů eur, tedy 24,5 miliardy korun. Stejně prudce spadl i zisk závodu VW Slovakia v Bratislavě na 1,45 miliardy korun.

Letos chce Škodovka docílit nejméně stejných výsledků jako loni, i když vývoj automobilových trhů není jasný.

"Nepředpokládáme, že by výsledky byly horší než loni. Za první dva měsíce jsme navzdory poklesu v Německu zvýšili prodej meziročně o třetinu na 106 tisíc vozů," uvedl předseda představenstva Škody Auto Reinhard Jung.

Aktuálním problémem zůstává probíhající vyjednávání s odbory o růstu mezd. S dvouprocentním zvýšením, jaké navrhla firma, odbory nesouhlasí. Ve VW Slovakia dosáhli odboráři tříprocentního růstu mezd. "Jednání probíhají, na textu smlouvy jsme se již shodli, zbývá jen doladit detaily. Věřím, že v příštích týdnech dohodu uzavřeme," řekl personální šéf Škody Klaus Dierkes.

Dalším problémem je výrobní náplň závodu ve Vrchlabí, kde má v říjnu skončit výroba první generace octavií. Pro dvanáct set tamních zaměstnanců zatím není připraven náhradní program. "Závod ve Vrchlabí je velmi flexibilní, proto bude moci pomáhat při výrobě toho modelu, po němž vzroste poptávka," vysvětlil Jung.

Firma letos uvedla na trh osm nových variant malých vozů Fabia a Roomster a vyvíjí nový model, který má být poháněn také elektromotorem. V prodeji počítá s útlumem ve východní Evropě, s růstem ve střední a západní Evropě a s razantním zvýšením odbytu v Číně a Indii.


Videorozhovor s ekonomickým ředitelem Škody Auto Holgerem Kintscherem na www.video.ihned.cz