Více než 65 tisíc nových aut prodala Škoda Auto v květnu. To je nejvyšší květnový výsledek v celé historii automobilky. Prodejního rekordu dosáhla i za pět měsíců od ledna do května, kdy si škodovky na celém světě koupilo více než 307 tisíc zákazníků. To je o 16,6 procenta více než v loňském rekordním roce.

"Velký podíl na letošním růstu má čínský trh, kde jsme v květnu prodali více než 14 tisíc vozů a od počátku roku téměř 69 tisíc automobilů," uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Pro srovnání: za celý rok 2008 Škodovka v Číně prodala necelých šedesát tisíc aut.

Za pět měsíců letošního roku zvýšila Škoda Auto prodeje v Česku o pětinu, ve Velké Británii o 72 procent a ve Španělsku o 65 procent. V Německu ale odbyt škodovek klesl meziročně o 36 procent. Loni tam byly prodeje extrémně vysoké díky šrotovacím prémiím.

Zlepšení v letošním roce naznačily už výsledky za 1. čtvrtletí. Tržby Škodovky vzrostly meziročně o třetinu na 52,5 miliardy a čistý zisk o 560 procent na dvě miliardy korun.

Vedení firmy předpokládá, že letos prodá více než 700 tisíc nových vozů, z toho 200 tisíc v Číně. Chce tak překonat loňský rekord 684 tisíc aut.

Úměrně tomuto cíli firma zvyšuje objednávky u dodavatelů.

"Celý koncern VW včetně Škodovky jde nahoru. Plánovali jsme dvou- až třítýdenní letní odstávku, ale o týden ji musíme zkrátit. Proti předpokladům z února máme objednávky podle modelů vyšší o deset až dvacet procent," řekl HN Marek Ryšavý, výrobní ředitel společnosti Hella Autotechnik, která vyrábí automobilové světlomety.

VW chystá v Rusku expanzi

Nadějně se pro Škodovku vyvíjí i ruský trh, který se loni propadl o polovinu. Za prvních pět měsíců tam Škodovka prodala 15 606 aut, což představuje tříprocentní podíl na ruském trhu a čtvrté místo po značkách Avtovaz, Renault a Ford. Loni za celý rok Škoda Auto v Rusku prodala 33 tisíc aut.

"Roste hlavně zájem o terénní modely Yeti, které se z dovážených dílů montují v závodě VW Kaluga. Předpokládám, že se tyto vozy začnou i v Rusku vyrábět kompletně," uvedl Martin Jahn, obchodní ředitel společnosti Volkswagen Rus.

Škoda Auto těží ze symbiózy s Volkswagenem. Německý koncern chce v Rusku expandovat a podle zdroje obeznámeného se situací nyní zahájil jednání o rozšíření výrobních možností na ruském trhu.

"To je komplikované, určitě ale nejde o nový výrobní závod," upřesnil informaci Jahn.

Koncernová válka o motory

Úzká spolupráce v koncernu má vedle výhod i stinné stránky. Koncern hledá úspory, a to může omezit výrobu motorů a převodovek ve Škodovce.

"Jezdím na jednání do Wolfsburgu, kde vidím doslova válku o motory, zda je budeme vyrábět či nikoliv. Tam nyní poněkud vyhrává Audi, které má velmi dobrou pozici," cituje týdeník Škodovácký odborář šéfa odborů Jaroslava Povšíka.

Podle Povšíka se Čína chystá koncernu nabízet statisíce převodovek, později i motorů. Kvalitních a levných. "Budeme se muset tomuto zcela rozvolněnému globálnímu riziku postavit," varuje Povšík.

Škoda Auto loni vyrobila 353 tisíc nízkoobjemových motorů a 571 tisíc převodovek, polovinu z nich odebraly jiné koncernové značky.

Kvůli rostoucímu zájmu o vozy Yeti a Superb bude mít 2600 lidí v závodě Kvasiny dva týdny celozávodní dovolené místo tří. V květnu se prodej superbů zdvojnásobil na 9217 vozů a prodej modelů Yeti vzrostl pětkrát na 4266 aut.


Celosvětové prodeje Škody Auto

Letošní vývoj

(počet prodaných aut a změna proti roku 2009)


Jak rostou prodeje značek koncernu VW

(leden až květen)


307 427

celkový počet prodaných škodovek za prvních pět měsíců roku
+16,6 %
meziroční nárůst