Jako jediná na světě vyrábí firma manželů Součkových úspěšně šnečí kaviár. "Čas od času se někdo pokusí kaviár ze šnečích vajíček vyrobit, zatím to však končí neúspěchem. Náš rodinný recept jsme vyvíjeli rok a půl," vysvětluje Miroslav Souček. Firma Snailex Plus získala za své výrobky i řadu ocenění na gastronomických veletrzích.

V roce 1990 se pan Souček poprvé v televizním spotu dozvěděl o bílém kaviáru. O chov "kaviárových" šneků se na počátku devadesátých let pokoušelo více podnikavých lidí. Nikomu se ale v našich klimatických podmínkách nedařilo chov udržet. Druh šnek velký jedlý totiž pochází z Afriky.

Miroslav Souček to nevzdal a řekl si, že to prostě musí jít. "Metodou pokus omyl jsme přišli na to, čím šneky krmit, jak při chovu postupovat. Trvalo to dva roky. Nyní už máme svoje dodavatele, od kterých šneky vykupujeme. Naučili jsme je šneky chovat a dodáváme jim krmivo. My se specializujeme na konečné zpracování," vysvětluje Miroslav Souček.

Postupně Dorota a Miroslav Součkovi přiváděli na trh další lahůdky připravované podle vlastních originálních receptur. Ve svém sortimentu mají tak ještě jeden světový unikát. Jsou to šnečí játra. V roce 1994 přišel Miroslav Souček jako první na světě s tím, že se dají u afrického druhu zpracovat. Když novinku o rok později přivezli do Francie na veletrh gastronomie, nařkli je z podvodu. "Šnek nemá játra, a kdyby ano, my bychom je už měli," tak popisuje reakci Francouzů majitel firmy. Nakonec se jim dostalo omluvy i uznání v podobě první ceny za originalitu a inovaci. "Byl zájem, abychom dodávali játra na francouzský trh ve velkém. Francouzi si ale svůj trh chrání, takže pod podmínkou, že odstraníme naše etikety a oni budou játra vydávat za svůj výrobek. Odmítli jsme," poznamenává.

Mezi hlavní odběratele firmy patří většina luxusních hotelů a restaurací, které mají šneky na jídelníčku. Lahůdky od Snailex Plus provází i významné prestižní události, jako třeba návštěva prince Charlese v České republice. Další cesta odbytu je internetový obchod, z kterého šneky posílají do celé Evropy.

Získat zákazníky ale nebylo lehké, v začátcích na to šli přes ochutnávky. "Jako začínající firma jsme ale nemohli šneky dlouho rozdávat zadarmo. Šnek není nejlevnější. Vše se totiž vyrábí ručně, neexistuje stroj na zpracování. Každá ulita se musí vzít do ruky sedmkrát než je na světě konečný produkt," uvádí.

"Češi nám dělají radost, postupně si zvykají, že neexistuje jen vepřové maso. Chtějí zkoušet nové věci," říká pan Souček. "Ovšem už za první republiky se zde šneci jedli běžně," upozorňuje. Ve srovnání s okolními státy, v Česku jejich obliba narůstá nejrychleji. Maso šneka je velice zdravé, obsahuje velké množství bílkovin a málo tuku. Je tedy dietní a dobře stravitelné.

Počet stálých zákazníků firmy rok od roku stoupá. V prvním roce prodali na váhu asi 100 kilogramů šneků, dnes něco přes 10 tun. V Česku se sní asi tři čtvrtiny produkce firmy, čtvrtina jde do zahraničí. Hlavní sezona prodeje nastane před Vánocemi, jedná se totiž hlavně o adventní pokrm.

Krize se nevyhnula ani Součkovým. "Někteří z našich odběratelů z řad luxusních restaurací zkrachovali, takže i my jsme pocítili pokles prodeje."

Úspěšná firma však jde v "šnečím" byznyse dál. Příští rok by na trh chtěla uvést kosmetiku, která obsahuje ochranný sliz šneka. Recepturu si nechali patentovat. "Příroda to vymyslela geniálně, sliz má obrovské antibakteriální účinky," vysvětluje Miroslav Souček. Dalším snem Součkových je prorazit s bílým kaviárem v Americe.


Miroslav Souček
Podnikateli trvalo dva roky, než přišel na to, jak chovat původem africké šneky v českých podmínkách. "Metodou pokus omyl se to nakonec povedlo," říká.


Foto: Kamila Fuchsová