V sedmdesátých letech minulého století označkoval Jean-Michel Basquiat newyorské ulice moudry dávkovanými tryskou spreje. Ironické slogany podepisoval pseudonymem Samo, který prý vymyslel v podroušeném stavu se svým kamarádem Alem Diazem. Ten se přátelil s americkými praotci fenoménu graffiti a společně s Basquiatem živil nový hit americké metropole.

Dnes se Basquiatova díla, občas signovaná právě Samo, draží i za miliony dolarů. Významný neoexpresionistický malíř s haitskými kořeny patřil jednak mezi první uznávané autory s odlišnou barvou kůže, ale také byl u toho, když se graffiti stalo samozřejmou součástí galerijních institucí. V Česku se první mezinárodní přehlídka takového umění na půdě etablované výstavní síně otevřela teprve včera v Městské knihovně Galerie hlavního města Prahy.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se