Zavedení limitů na volební kampaně nelze nepřivítat. Dřív, než zvedneme mávátka, se ale musíme vypořádat s několika ošidnými momenty, které mohou nakonec dobrý záměr proměnit v ryzí potěmkiádu.

Prvním problémem je výše limitu. Navrhovaných sto milionů korun pro sněmovní volby zhruba odpovídá deklarovaným nákladům velkých stran. Například Andrej Babiš utratil v loňských volbách 117 milionů, a je otázka, zda nákladnější kampaň má v českých poměrech vůbec smysl. Neúspěch opulentní kampaně Jiřího Paroubka v roce 2010 ukazuje, že spíše ne. Reálně hrozí, že stomilionový limit nebude regulovat vůbec nic. Velké partaje neomezí a menší strany, které sto milionů nikdy neseženou, budou na politickém trhu dál znevýhodněny. Za zvážení proto stojí nižší limit, dejme tomu padesát milionů korun, podobně jako u prezidentských voleb.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se