Když se o letošním Šedém úterý z pražského Rudolfina ozývaly tóny Bachových Matoušových pašijí, aby na tři hodiny rozsvítily pošmourný den příběhem o vykoupení, naději a věčném životě, byla to výjimečná chvíle v několika ohledech. Kongeniální provedení Collegia 1704 s dirigentem Václavem Luksem a naléhavým hlasem finského tenoristy Topia Lehtipuua v roli vyprávějícího Evangelisty. Bachova harmonická citlivost pro přenesení emocionálního náboje pašijových motivů. A také, současně a snad i především: zvláštní, vlastně neobvyklé zakončení celé skladby, které nevrcholí tradičním zmrtvýchvstáním v podobě nanebevzetí - "sterben, um zu leben", je třeba zemřít, abychom mohli žít - ale nechává otázku "přechodu jinam" otevřenější. Bach nenutí pouze prociťovat, ale zároveň s tím i nově myslet, ptát se po smyslu oběti a způsobech jejího opakování a dokonávání v každém z nás.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se