Něco přes rok po privatizaci Královská pošta v Británii sice vykazuje větší počet doručených zásilek, nimi však ruku v ruce nejdou vyšší zisky. Důvodem je tlak konkurenčních firem jako Amazon nebo Whistl, které přepravují hlavně balíky a na které se nevztahuje povinnost zajišťovat služby po celém území Spojeného království.

Vzhledem k ostřejší konkurenci vedení Royal Mail včera oznámilo, že očekávaný roční růst na trhu doručování balíků se sníží z dřívějších čtyř až pěti procent na pouhé jedno až dvě procenta. Ředitelka Královské pošty Moya Greenová hned varovala před důsledky tohoto tlaku s tím, že konkurence si "vybírá třešničky", protože se může soustředit na doručování zásilek jen v hustě osídlených městských oblastech. Tato výhoda by mohla ohrozit schopnost Royal Mail dostát povinnosti zajišťovat poštovní službu všem adresátům v Británii.

Provozní zisk ve srovnání s obdobím před privatizací klesl britské poště na 279 milionů liber. Na výsledcích se projevily vyšší odvody do penzijních fondů a fakt, že Royal Mail již nebyla refundována daň z přidané hodnoty. Podle agentury Reuters se však přesto oznámená čísla pohybují u horní hranice rozpětí očekávaného analytiky, které se pohybovalo mezi 237 až 279 miliony liber. Zisk před zdaněním dosáhl k 28. září 208 milionů liber

Po oznámení výsledků nižšího budoucího zisku klesly akcie Royal Mail ve středu dopoledne o více než pět procent.

Protože tlak konkurence je nejcitelnější v soutěži o doručování balíků, Royal Mail již delší dobu vyzývá regulátora Ofcom, aby uvažoval o rozšíření povinnosti doručovat balíky bez výjimky po celém území Spojeného království i na největší soukromé konkurenty. Tedy právě na firmy jako Whistl (dříve TNT) nebo Amazon. Ty si nyní zřídily vlastní doručovací síť, zatímco dříve využívaly služeb Royal Mail.

Té zákon stanovuje povinnost přijímat a dodávat listovní a balíkové zásilky šest dní v týdnu za pevně stanovenou cenu. Královská pošta chce, aby její konkurenti museli poskytovat stejné služby. A to i v oblastech, kde vzhledem k řidšímu osídlení a větším vzdálenostem je za podobnou cenu zisk mnohem nižší, nebo dokonce žádný.

Konečné letošní výsledky Royal Mail ovlivní průběh období, které je pro poštovní služby nejlukrativnější, týdny před vánočními svátky.

Vedení privatizované Královské pošty kvůli tomu v říjnu oznámilo faktické snížení cen za doručení balíků. Zákazníci budou jednak platit za balík střední velikosti tolik, co dosud za malý, a sníží se poplatky za balíky těžší než jeden kilogram. Podle propočtů vedení Royal Mail by tak rodiny na poplatcích za jeden balík mohly ušetřit až pět liber. První sleva má být trvalá, ale druhá se vztahuje jen na předvánoční období. Jinou dodatečnou službu nabídne stovka poboček, které přijímají největší množství zásilek. Před Vánocemi budou otevřeny i o nedělích.