V příštím roce má začít výroba modernizovaného provedení vozu Avia řady D. O opětovné zahájení produkce v našich končinách dobře známého náklaďáku střední kategorie se postará nový vlastník této tradiční české automobilky − průmyslová a zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ten Avii koupil letos na jaře od indické firmy Ashok Leylands. Doplnil tak portfolio svých podniků, mezi něž patří například zbrojařská firma Excalibur Army či automobilka Tatra Kopřivnice.

Nové automobily ovšem nebudou vznikat na historickém místě − v letňanském areálu Avie na severu hlavního města, nýbrž v halách průmyslové zóny ve východočeské Přelouči.

Technický základ nových Avií bude shodný s vozem, který se v tuzemsku naposledy vyráběl v roce 2013. Pohánět už ho budou motory se současnou emisní normou Euro 6. Změní se také design kabiny. "Do nosných kovových částí zasahovat nebudeme, ale nyní dolaďujeme design plastových částí a světlometů," sdělil Hospodářským novinám Strnadův spolupracovník Petr Rusek.

200

Tolik nových nákladních vozů s modernizovaným vzhledem a s motorem plnícím emisní normu Euro 6 chce nový vlastník Avie smontovat během roku 2017.

Firma v tomto ohledu spolupracuje s renomovanými tuzemskými designéry a během několika příštích dní by mělo padnout rozhodnutí, jaký návrh nakonec zvítězí. "Jisté je ale to, že se na vůz vrátí tradiční logo, které se používalo do doby, než firmu převzala indická skupina Ashok Leyland," dodal Rusek.

V současné době je v areálu v Letňanech zaměstnáno 15 lidí. Několik z nich pracuje přímo v bývalé montážní hale a ověřují, zda i po tříleté přestávce bude možné auto vyrábět podle původní dokumentace. Jde také o možnost implementace některých dílů od jiných dodavatelů, než byli ti původní.

Důvodem k přestěhování z Prahy je jednak nedostatek kvalifikovaného personálu, protože původní zaměstnanci Avie vesměs již pevně zakotvili v jiných firmách a nemají zájem se vracet, a současně přílišná rozlehlost zdejšího areálu.

Czechoslovak Group počítá, že při roční výrobě v řádu stovek kusů vozidel postačí prostory o rozloze přibližně deset tisíc metrů čtverečních. V Avii je přitom k dispozici třikrát tolik.

"Počítáme s tím, že stěhování dokončíme ještě v letošním roce. Někdy v prosinci bychom také chtěli veřejnosti představit již homologované provedení automobilu s motorem Euro 6," uvedl Rusek.

O budoucím osudu letňanského areálu zatím definitivně rozhodnuto nebylo. Je ale pravděpodobné, že ho Czechoslovak Group nabídne k prodeji.

V tuto chvíli si je firma jistá, že na trhu umístí prvních několik desítek nově vyrobených kusů, což ukázal průzkum mezi dřívějšími tradičními odběrateli. Následně chce obnovovat vztahy v tradičních odbytištích, mezi něž patří kromě Česka také Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rusko a třeba také země na Blízkém východě a v severní Africe.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Plechové výlisky na kabiny hodlá Avia odebírat z Indie, kam byly před několika lety z Prahy odvezeny lisovací formy, dodavatelem motorů bude nadále americký Cummins a rovněž podvozkové rámy a nápravy budou vznikat mimo areál továrny.

V příštím roce chce Avia smontovat zhruba dvě stovky nových automobilů. "Nábor pracovníků do areálu v Přelouči již začal," sdělil Rusek. V první fázi by na rozjezd výroby mělo stačit kolem 50 až 60 lidí.

Tento relativně nízký počet pracovníků umožní chystané změny ve výrobním procesu. Podstatně se sníží počet montážních cyklů, takzvaných taktů, a také se zmodernizují technologie, například ve svařovně. "Mnoho z těch výrobních zařízení, která jsou v Letňanech, ani nebudeme stěhovat. Jsou příliš zastaralá, a navíc dimenzovaná na produkci v tisících kusech," dodal Rusek.

O cenách vozu zatím nic nechce prozrazovat, sdělil pouze, že budou určitě konkurenceschopné. Avia se ovšem v budoucnosti bude snažit uspokojit co největší spektrum zákazníků. Proto bude v nabídce například i takzvaná dvoukabina s dvěma páry bočních dveří a rovněž množství nástaveb, které najdou využití například v komunálních službách či u hasičů.