Chorvatský potravinářský a zemědělský kolos Agrokor, který kvůli vysokým dluhům prochází restrukturalizací, čeká rozprodej majetku. Propouštění a uzavírání prodejen se nevyhne ani jeho vlajkové lodi, maloobchodnímu řetězci Konzum, jenž je oblíbený i u českých turistů.

Krizový management už hledá kupce pro luxusní firemní vozidla, jachtu nebo také helikoptéru, kterou ještě nedávno využíval zakladatel Agrokoru a nejbohatší Chorvat Ivica Todorić.

Rozvoj financovaný na dluh

Todorić své rodinné obchodní impérium Agrokor budoval přes 40 let. Společnost má aktivity po celém Balkáně a vyrábí potraviny od olejů přes zmrzlinu po mražená jídla. Firmě však zlomila vaz příliš rychlá expanze, kterou Todorić financoval na dluh. Poslední kapkou byl nákup slovinského řetězce Mercator, který nepřinesl takový zisk, jak Todorić očekával.

145 miliard Kč

činí v přepočtu celkový dluh chorvatského Agrokoru.

Až 100

prodejen ještě letos zavře maloobchodní řetězec Konzum, který je vlajkovou lodí Agrokoru.

Agrokor musel kvůli vážným potížím požádat o pomoc chorvatskou vládu. Ta do jeho čela dosadila krizový management, který hledá možnosti, jak odvrátit ban­krot, jenž by mohl zasáhnout i okolní země. Podnik aktuálně dluží přes 40 miliard kun, tedy v přepočtu asi 145 miliard korun. Mezi hlavní věřitele patří dvě státní ruské banky Sberbank a VTB Bank.

Dluh hodlá nové vedení Agrokoru částečně uhradit prodejem majetku. Vedle jachty či helikoptéry tak zájemcům nabídne také menší podniky, které pod něj patří.

Jako první přijde na řadu šestice firem. Jejich jména ale nový, vládou jmenovaný šéf Agrokoru Ante Ramljak zatím nezveřejnil. Prodat hodlá také různé stavební parcely nebo komerční prostory.

Prodej firem a dalšího majetku, který patří Agrokoru, by mohl být zajímavou příležitostí také pro české firmy, jež na chorvatském trhu už působí − například J&T Banku. Ta před čtyřmi lety v této zemi získala Vaba banku.

Před několika lety se o vstup do Chorvatska pokusila i společnost Agrofert Andreje Babiše. Měla zájem o problémovou státní chemickou společnosti Petrokemija. Z transakce nakonec odstoupila kvůli příliš vysokým ekologickým škodám a chorvatská vláda se pro svoji firmu nadále snaží najít kupce. Podle chorvatských médií se kabinet s novou nabídkou pokusí znovu oslovit dřívější zájemce, tedy i Agrofert.

"S Agrokorem nyní o ničem nevyjednáváme," uvedl ale pro HN Karel Hanzelka, mluvčí Agrofertu.

Bez propouštění to nejde

Agrokor vedle rozprodeje majetku čeká i propouštění. To zatím dopadne na řetězec Konzum − jeho vlajkovou loď −, který po celém Chorvatsku provozuje kolem 700 obchodů. "Plánujeme, že letos zavřeme osmdesát až sto prodejen. Musíme zajistit ziskovost společnosti," prohlásil pro chorvatská média šéf Konzumu Slavko Ledić. Podotkl, že tento krok se dotkne především menších prodejen.

V příštích týdnech skončí 27 Konzumů, další přijdou na řadu do konce roku. "Část zaměstnanců se přesune do jiných prodejen, a to hlavně na pobřeží Chorvatska, kde stejně jako další firmy nemáme dost pracovní síly. Myslím, že k žádnému velkému dramatu nedojde," doplnil Ledić s tím, že propuštění pracovníci budou mít nárok na odstupné.

Chorvatská vláda považuje Agrokor za společnost "příliš velkou na to, aby padla", a dělá vše pro její záchranu. Na jaře vypracovala speciální zákon, kterému média přezdívají Lex Agrokor. Ten státu umožňuje zachránit strategicky významné podniky. Někteří kritici namítají, že ho vláda Agrokoru napsala "na míru".

V 4,3milionovém Chorvatsku Agrokor zaměstnává na 30 tisíc lidí. Dalších asi 150 tisíc pak pracuje u jeho dodavatelů, jako je třeba Podravka, výrobce cukrovinek a čokolády Kraš nebo menší zemědělci. Pokud by Agrokor padl, do vážných potíží by se dostaly stovky středně velkých i malých firem. A to by výrazně ohrozilo celé chorvatské hospodářství, které se jen pozvolna vzpamatovává z hluboké finanční a ekonomické krize.

Otřesy by ale pocítily také další země regionu − hlavně Bosna nebo Srbsko. I tam tisíce lidí pracují buď přímo pro chorvatský kolos, nebo jeho dodavatele. Těm navíc Agrokor dluží za zboží miliony eur.