České dráhy se začínají obávat soukromých konkurentů.
A oprávněně. Ministerstvo dopravy vypsalo první soutěže na provozovatele vlakových spojů - tak, že státní dráhy mají mizivé šance výhrát. A to i když nabídnou bezkonkurenčně nejlepší ceny. Stát dosud vypsal výběrová řízení pro tratě Pardubice - Liberec a Plzeň - Most. Kdo bude vlaky na těchto kolejích vypravovat, se rozhodne do konce měsíce.
O tratě se kromě Českých drah ucházejí další dvě soukromé společnosti, Viamont a Connex Česká železniční.

Nerozhoduje cena
"Bodový systém výrazně zvýhodňuje dopravce, který bude mít k dispozici zahraniční motorovou jednotku Desiro," upozorňují experti Českých drah v interních dokumentech, které se podařilo HN získat. Výběrová řízení, jak je nastavilo ministerstvo, stavějí nabídkovou cenu až na druhé místo. Vyhraje ten, kdo bude mít nejluxusnější vagóny. A takové mohou nabídnout především soukromníci. "Od počátku tak budeme mít ztrátu devíti bodů, bez praktické šance ji dohnat levnější cenovou nabídkou," stojí v dokumentech Českých drah.
Nehraje se jen o dvě rychlíkové tratě z Pardubic a Plzně, v nejbližším období ministerstvo s úřady vypíší soutěž na další tři trasy, především v česko-německém pohraničí. "Všechny soutěže sledují prioritně podstatné zkvalitnění vozidlového parku a zadání jsou koncipována tak, aby umožnila nasazení zahraničních nízkopodlažních vozidel," píše se ve shrnutí Českých drah.
České dráhy nicméně alespoň nabídly modernizované vlaky z poloviny devadesátých let a nejnižší ceny. Trať Plzeň - Most jsou ochotny provozovat za 8,3 miliónu korun ročně, zatímco konkurenční Viamont žádá šestinásobek, přesně 53,7 miliónu korun. Stejnou taktiku nasadily dráhy i na Liberecku. Do soutěže přišly s cenou 36,8 miliónu. Společnosti Viamont a Connex do obálky napsaly dvojnásobné cifry. Sumy již byly zveřejněny.
Ministerstvo odmítá vysvětlit, proč soutěž nastavilo ve prospěch soukromníků. Mluvčí resortu Marcela Žižková na sérii otázek pouze uvedla: "Jelikož výběrová řízení ještě nebyla uzavřena a dle slov pana ministra se tak stane do konce měsíce, nemůžu vám zatím poskytnout požadované informace."
Konec ušmudlaných vagónů, konec přetopených kupé, konec špinavých záchodků, to vše přinese na koleje konkurence, tvrdí spolek soukromých železničářů.
"Ministerstvo se vydalo správným směrem. Kvalitativní požadavky musí být na prvním místě. Jinak lidi z přecpaných silnic zpátky na dráhu nepřitáhneme," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.
"Podle výzkumu už dnes vlaky jezdí jenom důchodci, studenti a zaměstnanci Českých drah. Nyní startuje revoluce, otevírá se trh. České dráhy, budou-li chtít uspět, se musí změnit," dodává Mužík.

ČD: Nemáme šanci
Jenže státní dráhy v interních diskusích tvrdí, že ve srovnání se soukromníky v současnosti uspět nemohou. Na konkurenceschopné vlaky prostě nemají. A navíc: stát je nutí kupovat u českých výrobců.
"Nyní probíhající investice do vozidlového parku jsou zaměřeny na tradiční české výrobce. Například ČKD Vagónka Ostrava. V zájmu státu jsou tak podporováni dodavatelé, kteří mají kladný vliv na zaměstnanost v regionu. Ministerstvo, které tyto skutečnosti zná, zmíněné soutěže vypsalo s vědomím, že velmi pravděpodobně bude vybrán jiný uchazeč než České dráhy," stěžují si dráhy v citovaných dokumentech.

Jak se hledají noví dopravci na železnici