Hiphopová hudba, jež před třemi desítkami let vzešla z černošských ghett amerických velkoměst, v poslední době získává stále větší popularitu také u českých posluchačů. Vedle již tradiční velké přehlídky Hip Hop Kemp, jejíž pátý ročník loni v Hradci Králové podle organizátorů navštívilo rekordních 20 tisíc lidí, měly letos premiéru další dvě hiphopové akce. V polovině července se v Roudnici nad Labem na Litoměřicku konal festival Hip Hop Allstars; minulý víkend v bývalém vojenském letišti v Ralsku na Českolipsku proběhla nová přehlídka Hip Hop Jam.

Nárůstu popularity hip hopu si všimli i organizátoři běžných koncertů. Na počátku července tak do Prahy dorazily dvě hiphopové legendy - rapper Snoop Dogg a kapela Wu-Tang Clan. Stranou logicky nezůstávají ani velcí sponzoři: partnerem Hip Hop Jamu, Hip Hop Kempu stejně jako vystoupení Snoop Dogga se stal mobilní operátor T-Mobile.

Ve světě, zejména ve Spojených státech, Velké Británii nebo v Německu, patří hip hop k mainstreamovému hudebnímu žánru, ve kterém se otáčejí miliardy dolarů.

První nesmělé pokusy o hip hop v Česku vznikly již v polovině 80. let minulého století, legendou se stala zejména demonahrávka Jižák od skupiny Manželé. Hiphopová scéna se v Praze utvořila již počátkem následující dekády, když zde začaly působit kapely jako WWW či Peneři strýčka Homeboye; větší zájem publika však zaznamenal až o pár let později Chaozz, který prodal více než 100 tisíc nosičů.

Boom hip hopu přišel po roce 2000, kdy své první desky vydali PSH a Indy & Wich. "Přesto zde hip hop není ještě tak populární jako na Slovensku, kde o rapperech často píše bulvár," konstatoval hiphopový publicista ukrývající se pod pseudonymem Poeta, jenž čeká další vzrůst popularity žánru.

Vzhledem k tomu, že čeští rappeři zůstávají u svého rodného jazyka, však podle odborníků nemají velkou šanci na prosazení v zahraničí s výjimkou sousedních zemí, jako je Slovensko či Polsko. "Tyhle kapely neočekávají, že budou v Americe dělat platinové desky. Nejsou hloupé a jsou si dobře vědomy, že hrají něco trochu jiného," uvedla publicistka Jana Kománková, která vede žánrovou sekci Akademie populární hudby, jež uděluje její výroční cenu Anděl v kategorii hip hop.

Na hip hopu byla podle Poety vždy důležitá zejména svoboda, snaha o revoltu vůči společnosti a potřeba velké volnosti. "To se dá najít i v Čechách a myslím si, že i zde můžeme kritizovat politiku a společenská pravidla, i když se to moc neděje. Myslím si, že český rap se ještě musí najít, aby byl autentický," dodal.
(abo, čtk)