Schopnost vést lidi je věda i umění zároveň. Lze se mu naučit, ale nesmíte zapomínat brát ohled na názory druhých.


Vlastnosti, které mají opravdu úspěšní šéfové, se shodují. Vůdčí osobnosti se od celebrit liší tím, že se řídí pravidlem "pokud selžu já, selžeme my, pokud selžeme, selhal jsem i já." Jsou kompetentní v oboru a přejímají odpovědnost za výsledky svého jednání.

"Pracovitost, vysoké nasazení a odvaha rozhodnout, a tím samozřejmě nést možná rizika, patří do výbavy každého skutečného manažera," říká Igor Smola, ředitel oddělení komerčních nemovitostí společnosti FINEP.

Schopní se nebojí riskovat


Úspěšní šéfové skutečně něco znají, zatímco méně schopným manažerům a "mluvkům" záleží spíš na tom, koho znají. Dobří se nespoléhají pouze na štěstí a náhodu, ale svoje jednání plánují a rizika předjímají. Nebojí se riskovat. Pokud by nepřistupovali k životu s optimismem, těžko by nadchli pro svou vizi nějaký tým.

V dlouhodobém horizontu je u nejúspěšnějších lidí zřetelná určitá vnitřní integrita, protože drží slovo a mluví pravdu. Ti nejlepší jsou překvapivě pokorní a váží si také všech lidí kolem sebe a práci jiných dovedou upřímně ocenit.

Dobře si uvědomují, že ke zdaru tým dojde jen tehdy, když každý jeho člen odvede dobře svůj díl práce. Protože dobrý šéf umí podpořit druhé, nezůstává jeho úsilí bez odezvy. Lidé s ním pracují rádi a udělají pro něj obvykle mnohem více, než by museli. Důvěřovat člověku s přirozenou autoritou není pro ostatní těžké. Usnadňuje jim to pracovní život a vede to k výborným výsledkům společnosti.

Na šéfovi je pak především to, aby uměl udělat rozhodnutí v pravou chvíli a srozumitelně vysvětloval svým lidem jednotlivé kroky. Tuto zkušenost potvrzuje Alice Punch, ředitelka headhunterové firmy Korn/Ferry. "Důležité je, jak generální ředitel vede lidi a jak se chová v zátěžových a nových situacích. Jde především o emoční kompetence," říká Alice Punch.

Dnes musí být navíc manažeři zapojeni do mezinárodního byznysu a udržovat svoje kontakty. V opačném případě ztrácejí s konkurencí krok. "Úspěšný šéf musí rozumět financím, lidským zdrojům, marketingu a vůbec situaci na světovém trhu," říká Jana Ryšlinková, ředitelka US Business School. Přitom musí být manažer společenský, ale umět i tvrdě vyjednávat, aby dostal to, co firma potřebuje. "Byznys dělá člověk s člověkem, ne firma s firmou," dodává Jana Ryšlinková.

Nejlepší umí skloubit vše


Nejúspěšnější manažery od těch průměrných odlišuje zejména to, jak zvládají všechny potřebné kompetence najednou. Tato dovednost připomíná trochu válečnické umění. Ale jen tak mohou lídři dosáhnout synergického efektu, což znamená, že výsledek svou hodnotou převyšuje hodnotu prostého součtu jednotlivých částí. Tomu pak říkáme fenomenální úspěch.

Člověk bez slabostí neexistuje. "Nikdo nemůže říci, jak by obstál, kdyby získal moc, pokud ji skutečně nemá," říká evangelický farář Alfréd Kocáb. I proto by se měl šéf obklopit upřímnými lidmi. Pochlebování podřízených mu totiž nepomůže a neposune ho dopředu.

TEST: Na straně 8 zjistíte, jestli v sobě máte rysy z uvedených typů.