Posádky čtyř českých velorexů se chystají projet legendární silnici Route 66 z Chicaga do Los Angeles, kterou celá Amerika považuje za jeden ze svých základních symbolů. Tříkolová vozítka s trubkovým rámem potaženým koženkou, původně vyráběná pro invalidy, ujedou téměř 2500 mil. "Po roce složitých příprav bude vlastní cesta odměnou," říká jeden z členů posádky Tomáš Hanuš z Prahy. Vozy byly před cestou zásadně zrekonstruovány. Už pozítří je majitelé naloží do kontejnerů a pošlou lodí do USA. Posádky za nimi přiletí 4. září. Do cíle v Los Angeles by podle plánu měly dorazit koncem září.

Nejsložitější bylo podle Hanuše papírování. Posádky musely připravit prohlášení o účelu cesty, seznam náhradních dílů pro celní úřady a sehnat pojištění. "Museli jsme napsat itinerář cesty, sehnat víza a další "drobnosti", které komplikují život," podotýká Hanuš. Vzdálenost by velorexům neměla dělat potíže, v přípravě urazily například víc než 5000 kilometrů na cestě do Norska. Problémy by mohly způsobit poruchy vozidel, posádky proto vezou velké množství náhradních dílů.

Během tohoto víkendu se majitelé velorexů sešli už podeváté na celostátním srazu na hradě v Lipnici nad Sázavou na Havlíčkobrodsku. V sobotu vyjelo 64 vozítek na stokilometrový orientační závod po Vysočině. Posádky při něm plnily řadu soutěžních úkolů.

Takzvaných hadraplánů v Česku stále ještě jezdí stovky. Podle hlavního organizátora srazu Luďka Brože z Velorex teamu Orlík mají před sebou ještě dlouhou budoucnost. "Majitelé se o ně starají s nadšením a láskou. Velorex rozhodně neumře," věří Brož.