- Ministři včera odsouhlasili zákaz jízd kamionů v pátek večer a v neděli

- Zároveň ale přijali devatenáct výjimek, které umožní dopravcům zákaz obejít


Silnice a dálnice budou v pátek odpoledne a v neděli dál blokovat kamiony. Vláda včera schválila jen polovičatý zákaz jízd nákladních aut.

Původní návrh zněl radikálně: Odpolední zákaz jízd kamionů v pátek a úplný v neděli. Jenže autodopravci začali hrozit blokádou silnic a tlačili na Topolánkovy ministry. Když vláda začala ze zákazu couvat, pohrozili zase zelení odchodem z vlády. Výsledkem je kompromis, výhodný spíš pro dopravce.

Míchačka a kolotoč

Vláda sice jízdy omezila, ale zároveň schválila řadu výjimek. Spěchající řidiče v pátek na silnicích budou například dál brzdit auta vezoucí pódia na festivaly nebo pouťové kolotoče. Výjimku dostanou také těžká auta s dostihovými koňmi, dobytkem, míchačky s betonem, auta s asfaltem, cisterny s chemickými látkami nebo kamiony, které povezou kontejnery, aby je naložily na železnici. Na silnici budou moci vyjet v pátek odpoledne také traktory a kombajny při sezonních pracích, pošťáci či popeláři.

"Těch výjimek je hodně. Vládou deklarovaný zákaz je jen úlitba Martinu Bursíkovi," řekl za dopravce Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia.

Ministr dopravy Aleš Řebíček i životního prostředí Martin Bursík se nyní ovšem tváří jako vítězové. Bursík prosadil pro zelené klíčový zákaz a o výjimkách říká, že jich není zase tak mnoho a navíc se bude muset platit tím víc, čím déle budou v platnosti. Ministr Řebíček, který stál za dopravci, je zase rád, že výjimky vybojoval.

"Jsem si jistý, že veřejnost tuto variantu ocení," uvedl včera ministr dopravy.

Ministru životního prostředí se podařilo ze zákona odstranit auta kurýrních služeb či náklaďáky s věcmi zajišťujícími nepřetržitou výrobu. Do posledně jmenované kategorie se dá totiž podle něj zařadit skoro každý kamion.

Vládní zákon čeká ještě tvrdý boj ve sněmovně. Ministr Řebíček už pro něj shání hlasy. "Mám pocit, že to nebude vyhrocené téma," tvrdí. Zelení už ale mají připravený alternativní zákon, který dopravcům zvyšuje ceny mýtného a také odpouští páteční zákaz jízd. Na jednání ho nechala zařadit poslankyně zelených Věra Jakubková.

Krize jako eso?

Dopravci jsou spíš pro zákon Jakubkové než pro vládní. Mají k tomu silný argument, a to ekonomickou krizi. Podle návrhu Jakubkové by totiž mohli víc jezdit a nepřišli by o podstatnou část svého byznysu.

"Takovéto legislativní normy, které zvýší náklady firem v době probíhající ekonomické recese, považujeme za nevhodné," uvedl na adresu vládního zákona Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Hospodářské komory.

Na argument hospodářské krize slyší i ministerstvo průmyslu, jeho šéf Martin Říman před časem uvedl, že dopad vládních reforem musí být v době krize co nejmenší.

Válka čísel

Ve válce argumentů používají obě strany své statistiky páteční situace na silnicích. Zatímco ministerstvo životního prostředí tvrdí, že mezi čtrnáctou a osmnáctou hodinou je počet nehod až o 20 procent vyšší a počet usmrcených osob až o 45 procent vyšší než v ostatní pracovní dny, dopravci mají svůj výklad. Podle něj není nejvyšší počet nehod vozidel nad 7,5 tuny v pátek, nýbrž v pondělí a páteční zákaz je tudíž podle nich zbytečný.

"Ze statistik vyplývá, že bezpečnost silničního provozu negativně ovlivňuje spíše skupina malých užitkových vozidel. Zákaz jízd se přitom negativně promítne do většího zahuštění dopravy v následujících dnech," uvedl prezident hospodářské komory Petr Kužel.

Do českého kamionového zmatku se zapojila i Evropa. Vláda má v Bruselu vysvětlit, jaké dopady bude páteční zákaz v Česku mít. Okolní země jej totiž nemají.

081113_05.jpg