Řešit krize může pomoci počítač

www.ihned.cz/valiska

Úřady a podniky mohou při řešení krizových situací využít speciální programy zaměřené právě na tuto oblast. Emergence Office (EMOFF) - Kancelář krizového manažera, systém vyvinutý společností T-soft, je sada nástrojů, které mohou usnadnit a zefektivnit jejich činnost v oblastech týkajících se krizového řízení. Umožňuje vypracovat krizové plány, na jejichž základě lze v případě například povodně či průmyslové havárie automaticky svolat krizové štáby a aktivizovat pro přidělené úkoly všechny potřebné osoby a technické zabezpečení, a pomocí počítačové simulace připravit i modely nejrůznějších kritických situací (šíření toxické látky, zátopové vlny apod.) a jejich řešení.
EMOFF je koncipován jako systém pro podporu informačních procesů při prevenci a řízení nestandardních a krizových situací. Zahrnuje shromažďování a vyhodnocování informací, analýzu rizik, plánování, organizování a řízení činností, které mohou pomoci zvládnout mimořádné události.
Klíčovou součástí je modul analýzy rizik a ohrožení, jejich příčin a možných dopadů, kdy jsou určeny objekty, které buď představují ohrožení v kritických situacích, nebo jsou naopak některými riziky ohroženy.
Dále následuje práce s typovými plány, resp. vytvoření plánů, kterými ústřední správní úřady, odpovídající za řešení příslušných druhů krizových situací, stanovují doporučené postupy, zásady a opatření pro jejich řešení. V plánovacích dokumentech jsou shrnuty nezbytné činnosti, procedury a vazby uskutečňované krizovým managementem. Na něj bezprostředně navazuje modul přípravy a provádění potřebných opatření, jejichž účelem je možným rizikům zabránit, a pokud k nim dojde, pomoci zvládnout mimořádné stavy a jejich dopad s co nejmenšími problémy. K tomu slouží standardní operační postupy (SOP), v podstatě plány řešení různých situací, které mohou nastat, a soubor modulů pro práci s dostupnými zdroji. Ten zahrnuje evidenci a přehledy organizací a konkrétních osob zapojených do systému krizového řízení a jejich vyrozumění a evidenci a přehled sil, prostředků a zařízení, které mohou zasáhnout v případě potřeby.
Pro vyrozumění těchto lidí je důležité, že program dokáže automaticky sestavit konfiguraci pro daný typ situace a propojovat jejich seznamy podle aktuálních potřeb, takže by vždy měl být k dispozici právě takový tým, jaký si vyžaduje řešení dané mimořádné události. Důležitým prvkem systému je i část zaměřená na podporu odstraňování vzniklých škod a ztrát. Kombinací modulů pro různé situace lze vytvořit pracoviště krizového manažera pro všechny úrovně řízení.
Díky tomu, že umožňuje rychlé získávání a přenos aktuálních informací, mohou být rychle vyrozuměni všichni, kdo mají v řešení krizových situací určeny nějaké úkoly, a také dokumentovat proces řešení situace, což může být velmi cenné pro budoucnost. Při zvládání současných povodní se uplatnily zkušenosti ze zásahu při obdobné katastrofě na Moravě v roce 1997, což se projevilo i v účinném postupu záchranářů.
Systém podporuje různé doprovodné služby, jako práci s mapami a dalšími dokumenty, takže doplňkové informace - digitálně zpracované zákresy, obrázky, videozáznamy - lze začlenit přímo do mapových podkladů. Využití standardních internetových technologií (XML) umožňuje operativně zařazovat další data (např. aktuální povodňové informace) a návaznost na simulační systémy. To umožňuje modelovat a zobrazit možné situace.
EMOFF je založen na platformě internetu či intranetu, takže uživateli stačí běžné vybavení a přístup k internetovým službám. Je však koncipován i pro mobilní nasazení, takže ho lze využít i na samostatném PC či notebooku, což umožňuje jeho nasazení přímo v kritické oblasti.