První čtyřkilometrový úsek dálnice D3, který byl včera uveden do provozu severně od Tábora, může být na dlouhou dobu na této trase i poslední.
Ze šesti dálnic, na kterých se v současné době v Česku staví, je kvůli továrně Toyota Peugeot Citroen Automobile v Kolíně prioritou dálnice D11 a úseky na D8 spojující Prahu a Drážďany. Jihočeská dálnice do Rakouska preferovaná není.
"Stát nemá zájem sem peníze dát. Je to sice hezké, že i my máme kousek dálnice, ale nic to neřeší," říká jihočeský hejtman Jan Zahradník. Podle něj je jedinou šancí na zrychlení tempa výstavby zapojení soukromého kapitálu. "Bohužel, jasná pravidla, která by privátnímu investorovi garantovala návratnost vynaložených prostředků, neexistují," upozorňuje hejtman.

Kvůli špatné silniční síti se kraji vyhýbají investice

Jihočeský kraj pokládá stavbu dálnice D3 Praha - České Budějovice a rychlostní komunikaci R4 z Prahy na Příbram a Písek za své priority. Stát ale do těchto tras velké prostředky nevkládá. "Pokud si nepomůžeme sami, nelze čekat, že bude v příštích letech hotová," dodal Zahradník.
"Priorit je podstatně více než peněz, proto bude třeba je znovu přehodnotit. Hospodářská rada vlády by je měla podřídit oblastem, kde dopravní infrastrukturu potřebuje průmysl. Jihočeského regionu se to tolik netýká," uvedl místopředseda vlády Martin Jahn na úterní besedě v Táboře. Dálnice D3 by se ale mohla dostat alespoň do druhého sledu upřednostňovaných staveb.
Hejtman Zahradník ale připomíná, že právě kvůli absenci kvalitní dopravní silniční sítě se kraji vyhýbají investoři. To byl i případ počítačové firmy, která chtěla na jihu Čech vybudovat své logistické centrum. Kvůli dopravě ale nakonec odešla jinam. Horší dostupnost kraje má ale vliv i na rozvoj cestovního ruchu a bezpečnost dopravy.
Podle senátora Pavla Eyberta jsou na dálnici D3 pro rok 2005 vyčleněny pouze 393 milióny korun místo požadované miliardy. Za ně se postaví jen kilometr dálnice. To hejtman pokládá za směšné, protože nelze mluvit o nějakém stavění. "To je na sto let," tvrdí Zahradník.

Jeden region se na dálnici připravil, druhý zatím ne

Také starosta Mladé Vožice Miroslav Dlouhý říká, že si zdejší podnikatelé nedovedou svou budoucnost představit bez dálnice D3. Senátor Eybert přesto ocenil, že půjde alespoň 273 miliónů na přípravné práce pro rychlostní komunikaci Příbram - Nová Hospoda u Písku.
Podle mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové finance na D3 neplynou proto, že dálnice není zatím územně připravena. Středočeský kraj územní plán skutečně nemá, Jihočeský však ano. Jeho zastupitelé už schválili územní plány velkých územních celků Táborska, Českobudějovicka i Českokrumlovska, tedy tam, kudy má dálnice vést. "Soubory potřebných materiálů jsou schválené a lze tedy projektovat," odmítá kritiku Zahradník. V jihočeských územních plánech je trasa dálnice zanesena jako veřejně prospěšná stavba.

Některé úseky by mohly postavit soukromé firmy

Podle Roubcové plánuje úřad některé úseky dálnic stavět formou takzvaných PPP projektů, tedy ve spolupráci se soukromým investorem. "To by mělo stavbu dálnice zrychlit," uvedla mluvčí.
Systém spolupráce veřejného a soukromého sektoru, označovaný jako PPP - Public Private Partnership, je v zemích EU už zažitý. Sdružení pro výstavbu dálnice D3 vládě navrhne, aby pro stavbu umožnila spolufinancování soukromým kapitálem. "Jinak se té dálnice v životě nedočkáme," obává se Eybert. Ten pokládá tři úseky v délce třiceti pěti kilometrů za natolik připravené, že zde lze brzy začít stavět. Náklady se zde odhadují na zhruba jedenáct miliard korun.
Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a navazující rychlostní komunikace na rakouské hranice měly být podle dřívějších informací dokončeny do roku 2010. Ministr dopravy Milan Šimonovský připustil posunutí termínu dokončení na rok 2013. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban počátkem roku řekl, že pokud se výstavba zdrží, nemělo by to být kvůli nedostatku peněz, ale spíše pro neshody s ekology.
Přípravu výstavby jihočeské dálnice může urychlit exekuce, kterou na majetek Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvalil soud. ŘSD totiž podle České televize dluží firmě Greyhound Company deset miliónů korun za práce spojené s výstavbou pokračování dálnice D1 z Vyškova. Kvůli obstavení majetku nemůže ŘSD nyní vykupovat pozemky, a proto by mohlo energii soustředit na přípravu D3.
Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic bude měřit 140 kilometrů a přijde na dvacet čtyři miliard korun. U Českých Budějovic na ni naváže čtyřproudová rychlostní komunikace k hranici s Rakouskem.