Neil Whitmore je ředitelem malé rodinné firmy v anglickém Lutonu. Firmu zabývající se správou a údržbou nemovitostí založil společně se svým dlouholetým přítelem z mládí a dnes už zaměstnávají celkem osmnáct lidí.
Jak sám říká, jeho život se příliš neodlišuje od běžného života typického Brita. Chodí do klubu, popíjí čaj a v televizi si nenechá ujít jediný zápas oblíbeného fotbalového týmu. A před domem má zaparkovanou škodovku stejně tak jako tisíce dnešních ostrovanů.
Země, která ještě před dvaceti lety podrobovala české vozy značné kritice, je dnes pro škodovku po Česku a Německu třetím nejdůležitějším trhem. Jedovaté vtipkování typu "Jak se nazývá favorit na kopci? Zázrak!" nebo "Jak zdvojnásobíte cenu škodovky? Naplňte nádrž!" dnes nahradila tvrzení: "Slušná cena, komfortní vybavení, spolehlivost," jak to napsal loni na adresu českého vozu list The Guardian.
Neil Whitmore na obranu svého oblíbeného auta říká: "Hodně vtipů vzniklo kvůli náhonu na zadní kola a neobvyklému designu. Legraci si ale dělali v podstatě jen lidé, kteří škodovku nikdy neřídili."
Doba, kdy si ze škodovky utahovali dokonce i britští školáci, je nenávratně pryč. "V devadesátých letech se tomuto autu podařilo něco neobvyklého. Škoda zůstala stále cenově dostupná, je ale mnohem spolehlivější. Na škodovku tady dnes skutečně narazíte na každém kroku a nikdo si nedovolí posmívat se," potvrzuje její zlepšující se image usměvavý Geraint Howells, student politologie z Walesu, který se právě rozhodoval, zda si škodovku také pořídí.
V českých vozech Octavia často potkáte příslušníky anglické policie, dieselové modely si oblíbili ředitelé a zaměstnanci britských firem stejně jako řada společností, provozujících taxi služby. Fabii si kupují lidé středního věku, sportovnější verze potom i mladí Britové a Britky. Superb se zase stal vyhledávaným rodinným autem, nikoli pouze "limuzínou" pro bohaté. Barvu, kterou ostrované na autu Škoda milují, je bezpochyby stříbrná.

A jak se podařilo přesvědčit konzervativní britské spotřebitele, že se poslední modely skutečně změnily k lepšímu? Je to výsledek práce britského importéra, kterému se za několik let podařilo změnit pohled na auto Škoda, a to pomocí dobrých marketinkových tahů. "Úspěch podpořila reklamní kampaň, která se vyznačovala značnou kreativitou a kuráží. Jméno značky se tak podařilo vylepšit," hodnotí situaci Jaroslav Černý z tiskového oddělení Škoda Auto.
Úspěšné tažení podle něj začalo před šesti lety, kdy byla Britům poprvé představena octavia. O masovém zájmu se ale dá mluvit až po uvedení modelu Fabia o dva roky později. "Škoda Auto investovala do reklamy v posledních pěti letech ve Velké Británii průměrně dvě procenta z celkových investic do reklamy v rámci automobilového průmyslu," upřesňuje Černý.
Na ostrovech mají však velký vliv na mínění spotřebitelů média a významné osobnosti. "Vozy Škoda od uvedení první generace modelu Octavia zaznamenávají rostoucí pozitivní ohlas jak v médiích, tak i u odborné veřejnosti," odhaluje klíč k úspěchu Evžen Krauskopf z tiskového oddělení automobilky.
A kolik škodovek s upraveným pravostranným řízením, několika změnami v interiéru a pozměněnými předními světlomety a mlhovkami se do Británie vyváží? "V roce 2003 se prodalo nejvíce fabií, téměř dvacet tisíc kusů, druhou nejoblíbenější značkou je Octavia s čtrnácti a půl prodanými kusy a následuje vůz Superb, kterého se v loňském roce prodalo přes dva tisíce," vypočítává Kateřina Švejdarová z tiskového oddělení Škody v Británii.

Rostoucí zájem Britů o česká auta a jejich loajalita ke značce potvrzuje i slušná sbírka nejrůznějších ocenění, které škodovka za kanálem La Manche posbírala. Nejvíce cen dostala fabia, prestižními odbornými časopisy byla několikrát vyhlášena nejlepším vozem své třídy. Podle každoročních průzkumů a nejrůznějších tabulek je proto možné s jistotou tvrdit, že modely Škoda patří mezi nejoblíbenější vozy.
České auto také zabodovalo v loňské anketě vyhlášené britským magazínem Used Car Buyer, který hodnotil nejoblíbenější ojeté vozy mezi britskými řidiči. Ojetiny modelů Octavia a Fabia se dostaly do první desítky a porazily dokonce i takové konkurenty jako Ford Focus nebo Opel Vectra, které skončily daleko za nimi.
"Je to obdivuhodný obrat, který se značce Škoda podařil. Dvěma vozy v první desítce se nemůže pochlubit nikdo jiný," chválil podnik britský deník The Sun. V anketě, ve které octavia obsadila šestou a fabia osmou příčku, dotazovaní hodnotili desítky faktorů, jako jsou spolehlivost či provozní náklady. "Před deseti lety bylo absolutně nepředstavitelné, aby škodovka splnila kritéria, která by ji mohla zařadit do kategorie oblíbené ojeté vozy," tvrdí Justin Evans, který žebříček sestavil.
"V Anglii se pro škodovku často používá sousloví excellent value for money, což ve své podstatě znamená výborné auto za skvělou cenu. A to je první věc, která zákazníky upoutá," říká Jaroslav Černý. Britský spotřebitel je ale zvyklý i na dobrý zákaznický servis, a ten je podle Černého u Škodovky považován za jeden z nejlepších na trhu. Firma má dnes v Británii celkem sto padesát prodejců.
Spokojenost britských zákazníků potvrzuje i majitel škodovky Neil Whitmore: "Vedle reklamní kampaně určitě udělala na Brity dojem i vysoká kvalita a profesionalita zákaznického servisu. Síť prodejců je široká, pracovníci přátelští a ochotní vždy vyhovět, a to se tady velmi cení. Ovšem v posledních letech se počet regionálních prodejců snížil a lidé jen s nevolí musí jezdit do vzdálenějších prodejen a servisů," namítá Whitmore.
Kateřina Švejdarová z londýnského zastoupení firmy to zdůvodňuje tím, že už několik let dochází k přesunu prodejců ze starých a již nevyhovujících showrooms do modernějších a reprezentativnějších prostor, kde mohou svým zákazníkům poskytovat lepší zázemí. Více vystavených vozů i větší komfort při nákupu mají totiž podle ní velký vliv na rozhodování Britů, zda odjedou v novém voze.

Tabulka


Škodovka má v Británii svůj klub
Britská obliba v zakládání nejrůznějších klubů je už pověstná. Není proto divu, že ten svůj má i česká škodovka.
Byl založený už v roce 1962, tedy ještě v době, kdy si tady tato značka mohla o masové oblibě nechat zřejmě jen zdát. Členové klubu, který založil Roy Desborough, se dnes mohou pochlubit modely od posledního superbu až po typy z šedesátých let.
Aktivity jeho členů, kterých je kolem úctyhodných osmi set, jsou poměrně rozsáhlé. Vedle vydávání barevného magazínu pořádají různá setkání a výlety, a to třeba i do České republiky.
Předseda klubu, Neil R. Whitmore z bedfordského Lutonu, je na společné aktivity patřičně hrdý: "Všem zájemcům nabízíme nejrůznější informace o všech modelech Škoda a velká část našich členů jezdí společně na různá setkání a akce po celé Evropě."
(Internetové stránky klubu najdete na adrese: www.skoda-owners-club.org)