100 + 1 návod, jak odměňovat zaměstnance

Kniha 100 + 1 návod, jak odměňovat zaměstnance od Boba Nelsona vysílá jednoduché a jasné poselství: ať už řídíte velkou společnost, nebo spravujete rodinnou firmu s jedním jediným zaměstnancem, je třeba dodržovat základní pravidlo - vyjádřete svým podřízeným uznání, tím je budete maximálně motivovat.
Studie naznačují, že pro zaměstnance představuje vhodně projevené uznání větší povzbuzení než peníze. Přesto, jak zdůrazňuje autor, je stále výjimkou manažer, který vyvíjí systematické úsilí, aby svým pracovníkům poděkoval za dobře provedený úkol nebo aby schopného zaměstnance skutečně náležitě ocenil. Jedním z hlavních důvodů pro tuto politováníhodnou situaci je podle Boba Nelsona fakt, že manažerům chybí čas a tvůrčí schopnosti, aby mohli najít způsob, jak podřízené chválit.
V knize 100 + 1 návod, jak odměňovat zaměstnance proto Nelson nabízí inspiraci a celou škálu možností, kterými lidé na vedoucích pozicích mohou oživit svou fantazii. Upozorňuje na výzkumy, jež dokládají úspěch pochvaly, a nabízí řadu výmluvných příkladů z různých firem, zejména ve Spojených státech. Nenásilnou formou předkládá hodnotné podněty, které pomohou manažerům podpořit talent nadaných zaměstnanců a přimět je maximálně využít svůj potenciál.
Jak podotýká Ken Blanchard, autor předmluvy a spoluautor bestselleru Minutový manažer: Žádný zaměstnanec nechce být průměrný, všichni chtějí být vynikající, a s touto knihou takoví opravdu mohou být. Kterékoli prostředí se tak stane motivující, atmosféra naplňující a kterýkoli pracovní tým produktivní a výkonný.
V současném světě tvrdé konkurence a byznysu se odměna a uznání stávají neocenitelnými. Přestože peníze jsou důležité, hlavním pohonem se stává inteligentní a osobní typ uznání, jenž přesně odpovídá povaze a práci daného zaměstnance. Motivace je podle Nelsona nejsilnější, když způsob uznání vytváří jakýsi příběh, jejž může pracovník v následujících letech vyprávět rodině, přátelům i kolegům. Zde je několik autorových návrhů, jak efektivně povzbuzovat:
Zaměřte ocenění osobně. Takové ocenění může být skromné či oficiální, formální či neformální, soukromé či veřejné a může mít podobu daru nebo aktivity. Nechte třeba zaměstnance vyplnit průzkumný formulář, abyste zjistili, co pracovníky motivuje nejvíce.
Zaměřte ocenění na dokončený úkol. Efektivní pochvala musí brát v úvahu význam dokončeného úkolu. Ten, kdo právě dobře uzavřel dvouletý projekt, by měl být oceněn výrazněji než člověk, který vám jen prokázal nějakou laskavost. Ocenění by mělo být přímo úměrné času, který byl vynaložen na plánování a provedení úkolu, i investovaným penězům.
Buďte aktuální a konkrétní. Ocenění vyjadřujte co nejdříve po žádoucím chování či splněném zadání. Když budou výkon a pochvala na sebe přímo navazovat, stane se celý tento proces zanedlouho zvykem.
Autor dále hovoří o specifických příkladech odměn, které podniky používají, aby získaly konkrétní výsledky v prodeji či zákaznickém servisu, a shrnuje nejčastěji používané podnikové programy k udržení motivovanosti zaměstnaneckého týmu.
Kniha 100 + 1 návod, jak odměňovat zaměstnance je průvodce přeplněný odměnami všech myslitelných typů pro všechny myslitelné situace, který si získal přízeň všech amerických obchodníků. Na každém rohu nachází novátorské myšlenky a předkládá stovky způsobů, jak poděkovat lidem, kteří si to opravdu zaslouží, od spontánního povzbuzujícího gesta po formální podnikový program.

Kniha stojí 148 Kč včetně PDH a můžete si ji písemně objednat na adrese ECONOMIA a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail dagmar.suchmova@economia.cz, nebo na internetové adrese http://knihy.ihned.cz, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství PRAGMA. Případné informace na tel. čísle 241 768 565. Členové HN klubu, kteří u této publikace uvedou na objednávce pořadové číslo členské karty, obdrží 20% slevu.