Podvodníci nabízejí oddlužení

Lidé, kteří žádají o půjčku banku nebo splátkovou firmu, se stali terčem podvodníků. Ti slibují, že za poplatek tři tisíce až pětadvacet tisíc korun vymažou z registru dlužníků nepříznivá data o klientech.
Lidé by pak měli větší šanci na získání půjčky.
Společnost CCB - Czech Credit Bureau, která provozuje bankovní i nebankovní registr dlužníků, včera varovala před podobnými podvodnými inzeráty.
"Vymazání nesplácených úvěrů je fakticky i technicky neproveditelné a v každém případě by představovalo pokus o podvod. Společnost v této souvislosti zvažuje podání trestního oznámení na neznámého pachatele," uvedl Petr Kučera, výkonný ředitel CCB.
"Jediným způsobem, jakým může klient napravit svou úvěrovou historii, je splacení závazků či dohoda s finanční institucí o odložení či rozložení splátek," dodal.
Například na inzertním portálu Hyperinzerce byl podvodný inzerát vložen v pondělí. Osoba vystupující jako Pavel v něm lidi "s opravdovým zájmem dostat se k penězům" odkazuje na mailovou adresu, na které se dozvědí víc. "Nemohu popisovat celou operaci, ale máme stoprocentní jistotu, že přes banky projde každý," tvrdí.
HN se včera na zmíněnou adresu obrátily s žádostí o radu, jak se jako ne zcela vzorný dlužník dostat ke stotisícové půjčce.
Po zaplacení poplatku slibuje "Pavel" do týdne až deseti dnů "korekci" platební morálky, aby byl žadatel o úvěr vyhodnocen jako bonitní. Úspěšnost této služby je prý podložena spoluprací s Českou národní bankou, kde je údajně centrální registr.
Aby zájemce nalákal, slibuje "Pavel" vrácení poplatku, pokud se transakce nepodaří.
Centrální banka se včera proti použití svého jména ohradila. "Je to pro nás absolutně nepřijatelné. Opravit chybné údaje o pohledávce v centrálním registru může pouze banka, která tam údaje zaslala. Sliby uvedené v inzerátu nemohou být prostřednictvím centrálního registru v žádném případě naplněny," uvedl Pavel Zubek z ČNB.
Banky, které registr při rozhodování o půjčkách využívají, nezaznamenaly zatím žádné problémy s podvodníky. "Preventivně jsme ale informovali zaměstnance a vyvěsíme upozornění na svých internetových stránkách," reagovala včera Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny.


Kdy se lidé dostanou do registru?



Bankovní a nebankovní registr klientských informací

V případě, že si člověk bere úvěr (spotřebitelský kontokorent, hypoteční) nebo má kreditní kartu, pořizuje si věci na leasing nebo kupuje na splátky, dostane se do registru.
Zaznamenávají se v něm informace o výši půjčky, platební morálka, a to jak pozitivní, tak negativní. Veškeré informace zůstávají čtyři roky po zaplacení půjčky.


Sdružení SOLUS - registr negativních informací

Klient se do něj dostane jen v tom případě, že nesplácí úvěr několik měsíců.
zdroj: HN