České oficiální účasti v roce 2007 a dalších letech se řídí Koncepcí oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách, kterou projednala vláda České republiky a je v souladu s Exportní strategií na léta 2006 - 2010 a s Koncepcí jednotné prezentace České republiky v zahraničí. Vychází z dosavadních více než desetiletých zkušeností nejen MPO, ale i dalších orgánů a organizací, které se v České republice podporou českého exportu zabývají, a současně monitoruje aktuální vývoj v oblasti organizace veletrhů ve světě s přihlédnutím ke zkušenostem v ostatních zemích s vyspělou tržní ekonomikou. Koncepce není v rozporu s pravidly mezinárodního obchodu a směrnicemi EU.
Cíle koncepce:
- podpořit konkurenceschopnost českých firem na zahraničních trzích, a tím i českého exportu,
- vytváření pozitivního vnímání České republiky v zahraničí v rámci společných expozic,
- vytvořit výraznější partnerství státu s vystavovateli při poskytování komplexních služeb, za asistence k tomu zřízených orgánů a organizací,
- dosáhnout synergie aktivit všech zúčastněných subjektů podílejících se na podpoře exportu v České republice, kde významné místo zaujímají české zastupitelské úřady a obchodně ekonomické útvary v zahraničí, CzechTrade a CzechInvest a jejich zahraniční kanceláře, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR, oborové svazy a asociace, realizační firmy, ředitelé účastí, a to v celém procesu přípravy veletržních akcí, v průběhu a vyhodnocení účastí a zabezpečení follow up,
- formou společných účastí umožnit firmám výhodnou participaci na veletržních akcích za minimálních nákladů,
- posílení doprovodné propagace na českých oficiálních prezentacích umožňující v daleko větší míře zapojit vystavovatele do intenzívní prezentace během konání veletrhu,
- zkvalitnit společný informační systém o poskytovaných podporách státu pro české exportéry v oblasti veletrhů a výstav.
Kategorizace českých oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí
Kategorie A - národní výstava (statut "země partner" a "země host")
MPO poskytuje českým vystavovatelům plochu zdarma včetně základní stavby a označení národní expozice. Vystavovatel hradí nadstandardní vybavení (vlastní grafika, vybavení nábytkem, vitriny, lednice atd.). Doprovodná propagace na úrovni státní prezentace je hrazena v plné výši MPO.
Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 20 českých firem.
Kategorie B - společná expozice České republiky (jednotná státní "otevřená" prezentace)
MPO hradí nájem výstavní plochy, ale pouze úměrné počtu vystavovatelů. Rovněž hradí výstavbu "otevřené" expozice včetně společného "zázemí". V případě, že firma bude požadovat plochu větší než stanovený limit (9 m2), další náklady s tím spojené uhradí sama. Vystavovatel si rovněž hradí nadstandardní vybavení své expozice tak, jak je uvedeno v kategorii A.
Doprovodnou propagaci zaměřenou na propagaci státu a především vystavovatelů hradí MPO (organizace workshopu, setkání s podnikateli a sdělovacími prostředky, "kulaté stoly", průvodce expozicí a další tiskové propagační materiály).
Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.
Kategorie C - individuální účast jednotlivých vystavovatelů v rámci oficiální prezentace
Jedná se především o specializované veletrhy a výstavy, kde jsou vystavovatelé rozděleni v halách výstavního areálu podle odvětví a není možné zorganizovat účast ČR v jednom místě (jedná se o akce organizované zejména v Evropě).
S ohledem na platné Směrnice EU k poskytování "veřejné podpory" nelze již zvýhodnit malé a střední firmy. Finanční příspěvek bude poskytován plošně všem vystavovatelům ve stejné výši 100 % podle pronajatého počtu m2 čisté výstavní plochy, maximálně do výše 75 000 Kč na jednoho vystavovatele.
U této kategorie je třeba vzít v úvahu, že od 1. 1. 2006 je již uplatňován systém "3x a dost", což v praxi znamená, že vystavovatel, který se zúčastnil předmětného veletrhu, dostává od MPO finanční příspěvek pouze třikrát. Na internetových stránkách MPO bude zavedena a zpřístupněna evidence vystavovatelů na jednotlivých veletrzích spolu s výší poskytnutého příspěvku.
O finanční příspěvek si každý vystavovatel požádá u realizační firmy a současně zašle na MPO "Předběžnou žádost o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu", která bude rovněž umístěna na internetových stránkách MPO.
Základním předpokladem pro realizaci této formy prezentace je účast alespoň 10 českých firem.
Kategorie D - informační kanceláře MPO/MZV na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Jedná se o prezentace v zahraničí na mezinárodních veletrzích a výstavách v zemích obchodně politického zájmu, kde není naplněn základní předpoklad přítomnosti 20 vystavovatelů v kategorii A, 10 vystavovatelů v kategorii B a 10 vystavovatelů v kategorii C.
Většinou se jedná o stánek MPO/MZV, případně kanceláře CzechTrade s možnostmi katalogové prezentace firem.
MPO bude v tomto případě organizovat dopravu tiskových materiálů, které budou soustředěny do jeho skladu nejpozději 2 měsíce před zahájením veletrhu.
Kategorie E - finanční příspěvek na obchodně politické aktivity MPO organizátorovi propagačních akcí v zahraničí při příležitosti podnikatelských misí, které budou vedeny vedoucím představitelem MPO (tiskové konference, workshopy, setkání s podnikateli atd.).
Podmínky pro získání státního finančního příspěvku
- umístění loga oficiální účasti, předaného realizační firmou, na viditelném místě (nejlépe na límec) vlastní expozice,
- fyzická přítomnost vystavovatele nebo jeho pověřeného zástupce na stánku po celou dobu konání veletrhu,
- odeslání "Předběžné žádosti o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu" k účasti na veletrhu na adresu MPO nejméně 2 měsíce před zahájením veletrhu,
- vyplnění a odevzdání "Dotazníku pro vystavovatele" řediteli účasti ihned po ukončení akce (v souladu s § 17 obchodního zákoníku uvést očekávané obchodní výsledky a zároveň připomínky, které by napomohly vyhodnotit celou akci a současně by sloužily ke zlepšení českých oficiálních prezentací).
V zájmu kvalitního zabezpečení jednotlivých českých oficiálních prezentací v zahraničí a vzájemného propojení jednotlivých subjektů účastnících se na zajištění oficiální prezentace, jakož i nutné úpravy projektu v souvislosti s rozsahem a počtem vystavovatelů, bude ukončeno přijímání "Předběžných žádostí o poskytnutí finančního příspěvku na nájemné výstavní plochy na mezinárodním veletrhu" a také nábor vystavovatelů na jednotlivé české oficiální účasti nejpozději 2 měsíce před zahájením veletrhu. Po této době vystavovatel ztrácí nárok na finanční příspěvek a účast na veletrhu či výstavě v rámci expozice ČR. Realizační firma předloží důvodovou zprávu upřesňující architektonické ztvárnění expozice, rozmístění vystavovatelů a doprovodné aktivity nejpozději 1 měsíc před zahájením akce odboru strategie a kvality služeb MPO.
V rámci společné nabídky MPO a agentury CzechTrade budou na internetových stránkách MPO a CzechTrade zveřejněny i vybrané veletržní akce, kde agentura CzechTrade předpokládá realizovat pro české firmy katalogovou prezentaci.
Nabídka MPO bude počátkem roku 2007, po vyjasnění možnosti čerpání a stanovení pravidel, doplněna o prezentace na prestižních veletrzích s individuální účastí českých firem v rámci čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů (OPPI).
Případné změny plynoucí z nových termínů jednotlivých veletrhů nebo operativního zařazení dalších akcí, eventuálně změny podmínek, budou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu, případně agentury CzechTrade.

Kontakt:
www.mpo.cz, www.czechtrade.cz, www.businessinfo.cz
tel.: 224 062 145, 224 062 280, 224 062 518
e-mail: partl@mpo.cz, brozkova@mpo.cz, horakova@mpo.cz