90649_tema_lyze.jpg
Snímek: OLOMOUCKÝ KRAJ (JESENÍKY)

Letošní zima si se sněhem dává na čas. Nejen v tuzemsku, ale v celé Evropě zatím lyžaře nechává jen lačně čekat. Až sníh konečně přijde, bude třeba co nejdříve vyrazit. Česká a moravská zimní střediska se v posledních letech snaží investovat do infrastruktury, aby aspoň trochu zvrátila nepříznivý poměr cena/výkon v porovnání se stále dostupnějšími Alpami. Takže, kde si o letošní zimě v Česku nejlépe zalyžujete a co jednotlivé areály nachystaly a vylepšily? IN magazín přináší ve spolupráci s odborným časopisem SNOW tipy na desítku nejlepších lyžařských středisek.

Ještěd
Ještědský lyžařský areál se nachází přímo nad Libercem. Téměř až ke středisku vede dálnice, z města sem jezdí tramvaj - patří tak mezi nejdostupnější areály u nás. Toho si je dobře vědom současný provozovatel a největší investor českých hor - Snowhill. Ještěd je nejnovějším přírůstkem v jeho malém impériu lyžařských areálů a brzy se z něj má stát tvrdý konkurent Špindlu. Alespoň takové jsou ambice. Letos proto prochází modernizačním třeskem, který kompletně obnoví celý park lanovek a vleků. Slavnostního křtu "nového" Ještědu se zúčastnila také italská sjezdařská legenda - Alberto Tomba. Rozsah terénů se s Krkonošemi měřit nemůže, i bez toho ale Ještěd dokáže oslovit náročnějšího lyžaře.
Středisko by se dalo pomyslně rozdělit na jižní a na severní část. Jižní svahy, neboli Pláně, jsou mírnější, kratší, ale zato širší a pohodovější. Dosud poněkud opomíjené, s novou dvousedačkou určitě ožijí. Naopak severní jsou delší, prudké, v některých místech dosud úzké a v chladných zimních měsících také velmi často zledovatělé - důsledek chudších sněhových srážek a nedostatečného zasněžování, alespoň to druhé se ovšem změní.
Na severním svahu fungují kromě visuté kabiny, provozované Českými dráhami, dvě nové čtyřsedačky a dva vleky. Mezi 7,4 km tratí všech náročností vyniká především vydatný, ale poměrně široký černý slalomák z Černého vrchu - ještědská "jednička". Výhledy ze všech vrcholových partií patří k impozantním, předností je i pravidelná autobusová linka z Prahy sloužící jako skibus, kdy za cenu špindlerovského skipasu získáte nejenom odvoz až na svah a zpět, ale navíc i celodenní skipas.

90649_tema_lyze_jested.jpg
Snímek: ARCHÍV (JEŠTĚD)

Rating SPLV - tzv. kategorizace středisek, která měří jejich infrastrukturní vybavenost. Přesná kritéria Svaz provozovatelů lanovek a vleků nezveřejňuje, hodnotí se však tyto oblasti: užitná a technická vybavenost střediska, doprovodná vybavenost střediska, ostatní vybavenost a služby, bezpečnost a ochrana lyžařů. Do kategorizace je přihlášeno cca 95 % českých center. Více viz: www.holidayinfo.cz/kateg.php?lang=1  


Informace
nadmořská výška: 540 - 1000 m
lanovky a vleky: 6 vleků, 1 dvousedačka, 2 čtyřsedačky, 1 kabina
přepravní kapacita: 10 900 os./h
sjezdovky: 11,1 km (29 % modrých, 60 % červených, 11 % černých)
technické zasněžování: 80 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 590/400 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 2580/1800 Kč
rating SPLV (Svaz provozovatelů lanovek a vleků ČR): * * * * *
www.snowhill.cz
profil v kostce: moderní a terénně pestré středisko na dosah Prahy
sněhové zpravodajství: www.holidayinfo.cz



90649_tema_lyze_ispindl_m.jpgŠpindlerův Mlýn
Špindlerův Mlýn je jedničkou českého lyžování, měřítkem jeho úrovně, absolutním technologickým lídrem, ale samozřejmě i zatracovaným hromosvodem neduhů domácích středisek. Určitě mu nelze upřít věhlas a komplexní infrastrukturu - od lyžování přes ubytování až po aprés-ski. Ze všech stran je obklopen horami, což tvoří dobrou terénní konfiguraci pro vydatné sněhové srážky, jež v případě nedostatku nahradí prakticky kompletní technické zasněžování. Hlavními dvěma, lyžařsky nepropojenými areály jsou Svatý Petr a Medvědín, které doplňují samostatné areálky Labská (u přehrady), Krakonoš (v centru města) či Stoh - celkově 26 km tratí. Dopravu mezi jednotlivými částmi zajišťuje skibus.
Sjezdařsky je nejatraktivnější Svatý Petr s černým Velkým Hangem, na němž se loni konal Světový pohár, dlouhou členitou červenou tratí i pohodovou turistickou modrou. Páteří areálu je rychlá čtyřsedačka, doplněná starší dvousedačkou a vlekem v horní, poměrně mírné části tzv. černé sjezdovky. Velmi kvalitní červené sjezdy lesem nabízí i Hromovka s přibližovací expresní čtyřsedačkou. Poněkud stranou - na Stohu, propojeném se Svatým Petrem dlouhým traverzem - se nabízí další vydatný krpál s plošším dojezdem o délce 1200 m. Při pohledu z dálky připomíná letmý kilometr.
Horní Mísečky jsou se cvičnými svahy oázou méně náročných lyžařů, na Medvědíně jsou dvě zajímavější a prosluněné tratě - užší, členitá červená a černá, jejíž horní úsek je však plošší a carvingově široký. Díky kotvě není nutné sjíždět následným krpálem až dolů k lanovce, kterou je expresní čtyřsedačka.
Lokalita Labská je druhou ligou Špindlu, byť byla loni osazena trojsedačkou přestěhovanou z Hromovky. Zdejší červená sjezdovka má slušné 300m převýšení, avšak je trochu znehodnocena úzkým začátkem a traverzem uprostřed svahu. Skipas zahrnuje také skibus a parkovné. K aprés-ski vyžití poslouží bobová dráha nebo akvapark.

Informace
nadmořská výška: 702 - 1235 m
lanovky a vleky: 11 vleků, 1 dvousedačka, 1 trojsedačka, 3 čtyřsedačky
přepravní kapacita: 19 500 os./h
sjezdovky: 26 km (50 % modrých, 43 % červených, 14 % černých)
technické zasněžování: 95 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 750 / 500 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 3200 / 2100 Kč
rating SPLV: * * * * *
www.skiarealspindl.cz
profil v kostce: nejkomplexněji vybavené středisko v Česku


90649_tema_lyze_irokytnice_m.jpgRokytnice nad Jizerou
Mezi velkou krkonošskou "pětkou" v předešlých letech Rokytnice n. Jizerou poněkud ztrácela reputaci - žádné nové lanovky, různí provozovatelé se svými jízdenkami, o umělém sněhu nemluvě. Ani zprávy o krachu městské pokladny pověsti střediska nepřidaly. Od loňska o sobě dávají Rokytničtí opět vědět v lepším světlě: představili společný skipas pro celý region, letos staví novou přibližovací čtyřsedačku a na Lysou horu od loňska konečně smějí snowboardisté.
O takových parametrech, jako má Lysá hora, si mohou nechat v jiných českých areálech jen zdát: víc než 600m převýšení, sklon svahu umožňuje plnohodnotný slalomák i výletní modrou sjezdovku v délkách dvou až tří kilometrů. Lesní průseky sjezdovek jsou nadprůměrně široké a upravované nejmodernějšími stroji. Na všechny tratě dosáhne expresní čtyřsedačka, zpřístupňující jednu z nejvyšších "lyžařských" kót u nás - 1320 m. To vše trochu kazí jen jihozápadní orientace svahu, z něhož na jaře odchází sníh nejdříve. I to je však v době všudypřítomného zasněžování nedostatek relativní. Kromě toho má areál ještě jedno specifikum, a tím je první zóna národního parku, do níž vjíždí lanovka pár set metrů pod vrcholem. Toto soužití znamená přísný režim s nejnižší "nutnou" sněhovou vrstvou i absolutní veto pro jakékoliv zásahy do krajiny včetně umělého sněhu.
V okolí městečka je další dvacítka vleků - vesměs kratších či přímo dětských, ale pro pohodové rodinné odpoledne jako stvořených. Velmi slušný svah s téměř 400m převýšením a ideálním carvignovým sklonem i šíří se upravuje na Studenově, neláká však na pohodlnou sedačku, ale jen na trojici starších vleků. Prozatím. V nejnižších partiích Studenova se to hemží cvičnými loukami, podobně jako na jižním okraji města v areálu Modrá Hvězda a Sachrovka.
Největší letošní novinkou je kromě nové přibližovací čtyřsedačky projekt společného vícedenního skipasu se sousedními středisky Harrachov, Paseky n. Jizerou, Rejdice a Příchovice, pokřtěný jako SKIregion. Alpský standard pohodlných regionálních permanentek tak přichází i do Česka.
Černohorský areál v Janských Lázních patřil díky 650m, tedy již "alpskému", převýšení vždy k respektovaným lyžařským místům. Atraktivitou tratí, převážně modrých a ne zrovna širokých, ovšem za krkonošskou konkurencí pokulhával. Mohutnými investicemi i šikovným jednáním s ochránci přírody se však areál v posledních letech "zázračně" proměnil - z původně klíčové tratě v trase někdejší visuté lanovky se stává jen jedna ze tří, a to ještě ta nejméně zajímavá. Jejími konkurentkami se staly červená trať na Protěži, osvětlená i pro večerní lyžování, a loni zbudovaná tříbarevná trať Pod kabinou, spadající přímo pod lanovkou. Její úvodní pasáž je nejprudší a od letoška zasněžovaná, následuje červený úsek a posledních několik set metrů jen mírně traverzuje ke stanici lanovky. Nejde o žádnou "nudli", šíře odpovídá nové Protěži. Samozřejmostí je výkonné zasněžování všech tratí s výjimkou nové Pod kabinou a kratších louček v údolí. Investiční boom letos završuje moderní osmimístná kabinka, která již v létě nahradila přesluhující a třikrát méně kapacitní čtyřmístnou kabinku, doba jízdy se zkrátila na necelých osm minut.

Informace
nadmořská výška: 550 - 1315 m
lanovky a vleky: 16 vleků, 2 čtyřsedačky
přepravní kapacita: 11880 os./h
sjezdovky: 15,8 km (59 % modrých, 34 % červených, 7 % černých)
technické zasněžování: 72 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 570 / 460 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 2970 / 2380 Kč
rating SPLV: * * * * *
www.rokytnice.com
profil v kostce: nejlepší sjezdařské terény na českých horách


90649_tema_lyze_janky_m.jpgČerná hora - Janské Lázně
Janské Lázně jsou tradičním krkonošským letoviskem s dobrými možnostmi sportovního i jiného vyžití, nad nímž se zdvihá profilem velmi slušný kopec se sněhově spolehlivou nadmořskou výškou 1299 m. Útočí na post krkonošské jedničky a právě letos rozbíhá cílový finiš - zbývá ještě vysněžit sjezdovku Pod kabinou nebo nahradit kotvový vlek na Andělu za sedačku.
Co se týče terénů, bude Černá hora jednoznačně na úrovni toho nejlepšího, co se dá v českých horách očekávat. Celkovou úroveň střediska samozřejmě neurčují jen lanovky či rolby moderní provenience, ale také navazující síť služeb od regionálního skipasu až po večerní program. Sjezdařské vyžití letos vylepší společný skipas zastřešený značkou Skiarena Krkonoše, který otevře brány turniketů také v Peci pod Sněžkou a Velké a Malé Úpě. Výhodou oproti právě vznikajícímu západokrkonošskému skipasu je skibus, který všechna střediska bezplatně spojuje.
Hlad mohou lyžaři zahnat v bufetu v nástupní stanici kabinky, v nové restauraci u nástupní stanice čtyřsedačky, jejíž bar poslouží i při večerním lyžování, nebo v Zin-neckerově chatě na červené sjezdovce podél vleku Anděl. Škoda je chátrající Sokolské boudy na vrcholu Černé hory, která má ideální polohu i prostředí pro lyžařský pobyt.
Černohorský areál v Janských Lázních patřil díky 650m, tedy již "alpskému", převýšení vždy k respektovaným lyžařským místům. Atraktivitou tratí, převážně modrých a ne zrovna širokých, ovšem za krkonošskou konkurencí pokulhával. Mohutnými investicemi i šikovným jednáním s ochránci přírody se však areál v posledních letech "zázračně" proměnil - z původně klíčové tratě v trase někdejší visuté lanovky se stává jen jedna ze tří, a to ještě ta nejméně zajímavá. Jejími konkurentkami se staly červená trať na Protěži, osvětlená i pro večerní lyžování, a loni zbudovaná tříbarevná trať Pod kabinou, spadající přímo pod lanovkou. Její úvodní pasáž je nejprudší a od letoška zasněžovaná, následuje červený úsek a posledních několik set metrů jen mírně traverzuje ke stanici lanovky. Nejde o žádnou "nudli", šíře odpovídá nové Protěži. Samozřejmostí je výkonné zasněžování všech tratí s výjimkou nové Pod kabinou a kratších louček v údolí. Investiční boom letos završuje moderní osmimístná kabinka, která již v létě nahradila přesluhující a třikrát méně kapacitní čtyřmístnou kabinku, doba jízdy se zkrátila na necelých osm minut.
Janské Lázně jsou tradičním krkonošským letoviskem s dobrými možnostmi sportovního i jiného vyžití, nad nímž se zdvihá profilem velmi slušný kopec se sněhově spolehlivou nadmořskou výškou 1299 m. Útočí na post krkonošské jedničky a právě letos rozbíhá cílový finiš - zbývá ještě vysněžit sjezdovku Pod kabinou nebo nahradit kotvový vlek na Andělu za sedačku.
Co se týče terénů, bude Černá hora jednoznačně na úrovni toho nejlepšího, co se dá v českých horách očekávat. Celkovou úroveň střediska samozřejmě neurčují jen lanovky či rolby moderní provenience, ale také navazující síť služeb od regionálního skipasu až po večerní program. Sjezdařské vyžití letos vylepší společný skipas zastřešený značkou Skiarena Krkonoše, který otevře brány turniketů také v Peci pod Sněžkou a Velké a Malé Úpě. Výhodou oproti právě vznikajícímu západokrkonošskému skipasu je skibus, který všechna střediska bezplatně spojuje.
Hlad mohou lyžaři zahnat v bufetu v nástupní stanici kabinky, v nové restauraci u nástupní stanice čtyřsedačky, jejíž bar poslouží i při večerním lyžování, nebo v Zin-neckerově chatě na červené sjezdovce podél vleku Anděl. Škoda je chátrající Sokolské boudy na vrcholu Černé hory, která má ideální polohu i prostředí pro lyžařský pobyt.

Informace
nadmořská výška: 500 - 1260 m
lanovky a vleky: 12 vleků, 1 čtyřsedačka, 1 kabinka
přepravní kapacita: 11 050 os./h
sjezdovky: 11,3 km (25 % modrých, 69 % červených, 6 % černých)
technické zasněžování: 60 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí/děti): 590/360 Kč
skipas 6 dní (dospělí/děti): 2900/1480 Kč
rating SPLV: * * * * *
www.cerna-hora.cz
profil v kostce: moderní středisko s dlouhými a sněhově spolehlivými sjezdovkami


90649_tema_lyze_ipraded_m.jpgPraděd
Ovčárna je moravským "ledovcem" - je lyžařským střediskem s nejvýše položenými vleky a sjezdovkami v Česku a má vynikající sněhové poměry. Leží přímo pod nejvyšší horou Jeseníků - Pradědem (1492 m). Nejsilnější stránkou Ovčárny jsou obvykle vynikající sněhové podmínky. Přestože areál nemá systém umělého zasněžování, nezřídka se zde lyžuje od listopadu až do 1. května. Např. v sezóně 1999/2000 tu napadlo 390 cm sněhu, běžně pak kolem dvou metrů. Provoz vleků je ale začátkem a koncem sezóny omezen kvůli ochraně přírody. Jelikož je středisko dokonale odříznuto od všedního života a nachází se v srdci CHKO Jeseníky, je i doprava značně omezena. Pro ty, kdo nevlastní povolení pro vjezd autem, je Ovčárna přístupná pouze kyvadlovou autobusovou dopravou (při velkém počtu zájemců o lyžování nikterak příjemná) z centrálního parkoviště Hvězda, vzdáleného 7 km. Samotný lyžařský areál je poměrně malý, nejdelší ze 6 vleků dosahuje pouze 700 m délky. Pro nejmenší je vhodný tzv. Malý Václavák, nejoblíbenější jsou Velký Václavák a vlek A na Petrovy kameny. Ve středisku je upravováno 4,8 km nenáročných, až odpočinkových tratí. Bežkařské možnosti jsou velmi široké - nejoblíběnější je trasa na Švýcárnu a Červenohorské sedlo nebo hřebenovka směrem na Skřítek. Snowboardisté si musí vystačit s terénními možnostmi sjezdovek. Lákadlem pro milovníky zimních sportů je nesporně jedinečné přírodní prostředí a přijatelné ceny za nabízené služby. Novinkou posledních dvou let je jednotný lyžařský skipas na všechny vleky ve středisku. Servis, půjčovna, stravovací a ubytovací možnosti jsou zde samozřejmostí.

Informace
nadmořská výška: 1210 - 1400 m
lanovky a vleky: 7 vleků
přepravní kapacita: 5190 os./h
sjezdovky: 4,8 km (68 % modrých, 13 % červených, 19 % černých)
technické zasněžování: 0 %
noční lyžování: ne
skipas 1 den (dospělí / děti): 400 / 280 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 1800 / 1100 Kč
rating SPLV: * * *
www.figura.cz
profil v kostce: sněhově spolehlivé lyžování v české "vysokohorské" přírodě

Tip
Mnoho praktických informací o Jeseníkách můžete získat z propagačních materiálů Olomouckého kraje. Speciálně lyžařům je pak určen Ski atlas Morava, který na 112 stranách mapuje všechny moravské zimní areály. Nechybí panoramatické mapy, fotografie, podrobné popisy vleků a sjezdových tratí, nabídky služeb, kontaktní informace i jízdní řády skibusů.
www.kr-olomoucky.cz/tourism  
www.olomoucregionalcard.cz


90649_tema_lyze_bila_m.jpgBílá
Bílá leží v srdci Beskyd na horním toku Bílé Ostravice, obklopená zdravými hvozdy. Navzdory menší známosti oproti Pustevnám a jejich Radegastu je dnes rozhodně nejlepším lyžařským střediskem Beskyd, byť s terénně poněkud omezeným svahy s převýšením do 300 m. Dvě protilehlé stráně náročností uspokojí všechny kategorie lyžařů. Na severní pod vrcholem Zbojnická (774 m) se vine závodní "slalomák", hojně využívaný pro tréninky i závody, doplněný další červenou a modrou tratí. Hlavní červená trať (950 m) má homolagaci FIS na slalom i obří slalom, je to sympatická členitá trať s úvodním velkým hangem, terénními zlomy i rovinkou. Již letos dostane moderní čtyřsedačku s nástupním kobercem. Na jižním, protilehlém svahu pod vrchem Javorina dominují pohodové modré varianty sjezdu, se dvěma vleky moderní provenience. Hned u dojezdu tratí jsou restaurace a bufety s posezením, bezplatné parkoviště i lyžařská škola, středisko tak působí velmi kompaktně. Dvě tratě - po jedné na jižní a severní stráni - jsou osvětleny. V budoucnu má přibýt další sjezdovka na severním svahu. Ačkoliv celkem jde zatím "jen" o 4,5 km sjezdovek, které nepřivábí návštěvníky zdaleka, pro Ostravsko (z Ostravy skibus) a Frýdecko-Místecko je Bílá terény i kvalitní infrastrukturou malým pokladem.
Bílá potěší svou klasickou dřevěnou architekturou, občas bohužel doplněnou nějakou socialistickou stavební "perlou", také návštěvníkovo oko. Zachovaná příroda v okolí dokresluje pravou beskydskou idylku. Od horních stanic vleků na obou svazích se upravují hřebenové běžecké okruhy o délkách 20 a 30 km.

Informace
nadmořská výška: 518 - 774 m
lanovky a vleky: 3 vleky, 1 čtyřsedačka
přepravní kapacita: 4300 osob/hod.
sjezdovky: 4,5 km (57 % modré, 43 % červené)
technické zasněžování: 100 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 400 / 300 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 300 / 1 250 Kč
rating SPLV: * * * * 
www.skibila.cz
profil v kostce: nejlepší sjezdařské terény v Beskydech


90649_tema_lyze_lipno_m.jpgLipno-Kramolín
Lyžování nad hladinou Lipna už není jen výstřední kuriozitou, ale plnohodnotným svezením - byť se skromnějšími parametry. V posledních letech areál na Kramolíně horečně investuje. Přirozeně neoslní náročné lyžaře, ale ti méně zdatní, rodiny s dětmi a také snowboardisté si tu užijí, přičemž celkové zázemí střediska je poměrně komfortní - od ubytování blízko sjezdovek přes moderní půjčovnu a úschovnu až po akvapark.
Nástupní stanice dvousedačky Lipno Express stojí přímo v centru obce Lipna u hlavní silnice na Vyšší Brod a je dopravní páteří celého areálu - po výjezdu na vrchol Kramolína (900 m ) totiž pokračuje dolů po jeho odvráceném svahu se sjezdovkami, takže je možné ji využít v opačném směru i zde. Z Kramolína se rozebíhají sjezdovky výmluvných názvů Střecha (zdejší nejtěžší trať, slalomák), Světluška I a II (osvětleny pro večerní lyžování, červené), Školní a Promenádní (obě lehké modré). Nejdelší tratí je superlehká 1,25km návratová Jezerní sjezdovka s průměrným sklonem 11 %, vedoucí zpět k lipenské nádrži a parkovišti. Dvousedačkovou lanovku doplňují na hlavním svahu ještě tři vleky, svůj dětský vlek a dva pojízdné koberce má i dětské hřiště - Foxpark.
Lipno sází na rodinnou dovolenou a tomu se vše podřizuje. Parkoviště (zdarma) leží hned u nástupní stanice lanovky. K němu přiléhá dětské hřiště - vůbec největší u nás - s atrakcemi jako figurky zvířátek, slalomy, překážkové dráhy, sněhový tunel. Děti si skloubí zábavu s výukou a když se znaví, mohou si odpočinout ve vyhřívané herně. Nově vzniklým zázemím u přibližovací lanovky je multifunkční budova s lyžařskou a snowboardovou školou, školkou, půjčovnou, servisem i vyhřívanou úschovnou, chybět nebude ani restaurace - vše na "alpské" úrovni. Novinkou, dotvářející přívětivost střediska, jsou čipové skipasy, které není nutné zasunovat do turniketu, ale ten si je přečte přímo z kapsy. Jako aprés-ski poslouží akvapark s vodními atrakcemi přímo v obci Lipno, která se proměnila do apartmánové vesničky v moderním stylu s obchůdky a informačním centrem. Tam si lze zařídit výlety na sněžnicích do šumavského národního parku, let balónem nebo třeba hostinu na hradě Rožmberk.

Informace
nadmořská výška: 740 - 900 m
lanovky a vleky: 4 vleky, 1 dvousedačka, 2 pojízdné koberce
přepravní kapacita: 7705 os./h
sjezdovky: 5,6 km (62 % modrých, 38 % červených)
technické zasněžování: 100 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 450/320 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 2030/1440 Kč
rating SPLV: * * * *
www.kramolin.cz
profil v kostce: nejlepší rodinný areál v Česku


90649_tema_lyze_ispicak_m.jpgŠpičák na Šumavě
Šumavský Špičák je jedničkou na svazích přinejmenším české Šumavy - může nabídnout pestrý terénní profil sjezdovek a v posledních letech také čím dál lepší infrastrukturu v podobě čtyřsedačkové lanovky, zasněžování většiny tratí nebo velmi kvalitní a rozsáhlý snowpark. Vrchol Špičáku se tyčí nad Železnou Rudou, příhraničním městečkem na česko-bavorském pomezí, proslulém i sádrovými trpaslíky. Je dobře dostupný autem, ale i vlakem z Plzně a Klatov.
Celkem je zde přes 8 kilometrů sjezdovek, vesměs středně náročných a s proměnlivým sklonem. Na své si ale přijdou i méně pokročilí lyžaři, kterým slouží dlouhá Turistická, a také milovníci těch nejprudších svahů - černočerná trať Šance patří k nejnáročnějším a nejstrmějším u nás. Dnes už se všechny tratě včetně Šance upravují, zasněžováno je 80 % plochy sjezdovek. Nejviditelnější změnou ve středisku je loni vystavěná sedačková lanovka s nástupním kobercem, která nahradila dva staré lyžařské vleky. Asi nejčastěji využívanými tratěmi jsou červené Slalomová a U zalomeného. Obě jsou téměř souběžné, velmi sympatické, a tak není divu, že nejvíce "chytají za hrany". Pro začátečníky je k dispozici téměř dva kilometry dlouhá modrá trať anebo řada cvičných svahů nad nádražím u hotelu Sirotek. Legendou střediska je trať Šance. Jedná se o černou sjezdovku, dříve pouze boulový svah, začínající asi 400 metry celkem nenáročného svezení, po nichž svah náhle mizí za horizontem. Pokud je mlha, máte pocit, že jste dorazili na konec světa. Za ním se skrývá nejprudší část tratě, která kulminuje 100%, tedy 45° sklonem. Na konci této pasáže lze vřele doporučit zpětný pohled na zdolaný svah - až se jím nasytíte, čeká vás nenáročný, asi 500 m dlouhý a mírný dojezd k sedačce. Komu je celodenní lyžování málo, může pokračovat ještě večerním lyžováním na modré 400m trati zvané Lubák.
Co do kvality a náročnosti tratí tu bude spokojený hlavně dobrý a sportovní jezdec. Navíc má možnost si zajet i do přilehlých středisek, zejména na německý Velký Javor hned za hranicemi.

Informace
nadmořská výška: 860 - 1202 m
lanovky a vleky: 10 vleků, 1 čtyřsedačka
přepravní kapacita: 5500 os./h
sjezdovky: 8,4 km (41 % modrých, 42 % červených, 17 % černých)
technické zasněžování: 80 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 470/300 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 2110/1350 Kč
rating SPLV: * * * *
www.spicak.cz
profil v kostce: nejpestřejší profil sjezdovek na Šumavě


90649_tema_lyze_klinovec_m.jpgKlínovec
Největším lyžařským magnetem Krušných hor je Klínovec - snadno dostupný z Prahy a s plnobarevnou nabídkou sjezdovek od modré po černou o délce až (solidních) 1,5 km. Hlavní lyžařské dění se odehrává na zalesněných severních svazích hory, tyčící se do výšky 1244 m. Nezřídka se stává, že zatímco v Jáchymově ještě prší, na Klínovci se už sype sníh. Celá síť vleků a jedné sedačkové lanovky dvou hlavních provozovatelů je zastřešená společným skipasem. Lanovkou se můžete svézt na nejpohodlnější modré sjezdovce celého kopce, přiléhavě pojmenované Dámská. Z nejvyhledávanějších červených je na výběr užší Pařezovka s pomou, poměrně členitá Přemostěná (hned po Dámské nejdelší trať) s novým kotvovým vlekem a nakonec možná nejlepší trať celého kopce zvaná Slalomák, sousedící s Přemostěnou. Jako černá je označena hrůzostrašně pojmenovaná sjezdovka U Zabitýho, ve skutečnosti by se ovšem klidně dala označit za středně obtížnou - díky své šířce je mimoto velmi příhodná pro carving. Ve spodních partiích Klínovce, v oblasti Pod Zámečkem, jsou dětské svahy a kvalitní snowpark. Již před několika lety tu investovali do moderního automatického zasněžovacího systému, který je schopen relativně rychle vyrobit technický sníh na 100 % sjezdovek. Ačkoliv plány na rozšíření a modernizaci lyžařského areálu existují a jsou víc než ambiciózní, zůstává Klínovec poněkud stranou současného "lanovkového" boomu na českých horách. Milým překvapením sezóny budou alespoň bezkontaktní (zálohované) skipasy, které mohou při průchodu turniketem zůstat v kapse.
Z jižní strany hory od Jáchymova šplhá na vrchol ještě stařičká jednosedačka, o niž se nedávno přel její majitel s nájemcem. Pro lyžaře však nemá valného významu, sjezdovka podél ní je sice dlouhá, ale dosti úzká na carvingovou jízdu.

Informace
nadmořská výška: 860 - 1244 m
lanovky a vleky: 10 vleků, 1 trojsedačka
přepravní kapacita: 6650 os./h
sjezdovky: 7,4 km (54 % modrých, 37 % červených, 9 % černých)
technické zasněžování: 100 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 490/340 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 2370/1660 Kč
rating SPLV: -
www.klinovec.cz
profil v kostce: tradiční krušnohorský areál s kratšími různorodými tratěmi


90649_tema_lyze_bublava_m.jpgBublava
Málo známá centra, navíc ne moc výrazných parametrů, nikdy nelákají tolik jako elitní značky. Nemusí být ovšem proto nějakými ušmudlánky, kteří nestojí za pozornost. Jak se dá takové subtilní středisko zvelebit až k lyžařskému nadstandardu, ukazuje krušnohorská Bublava, usazená v málo objeveném zákoutí hor s komorní atmosférou.
Až v nejzápadnějším výběžku Krušných hor musíme hledat malebnou Bublavu s je-jím lyžařským areálem, který se zničehonic objevuje mezi nejlépe vybavenými českými centry. Přitom před čtyřmi lety málem zmizel z lyžařské mapy, neboť investice i zájem zapadlý krušnohorský kout obloukem obtékaly, a areál chátral. Zdejší severní svah pod 802m vysokým vrcholem Bleiberg svými parametry - 600 m délky na 110 m převýšení - asi příliš nelákal. Šikovnýma rukama se ovšem proměnil v příjemný, prostorný a rodinný areál, kterým nemusí pohrdnout ani trochu náročnější lyžař. Díky jeho odlehlé poloze je po většinu sezóny postaráno o lyžování bez front a s poloprázdnými sjezdovkami. Vše je přehledné a kompaktně lyžařsky propojené, na tratích prakticky neexistují úzká či jinak kritická místa. Samozřejmostí je zasněžování 100 % plochy sjezdovek včetně středně velkého snowparku. V návaznosti na horní stanice vleků a v samotné Bublavě se (nepravidelně) upravují běžecké stopy, zato na německé straně se kromě hřebenovky Kammloipe najdou i tratě pro Světový pohár. Bílou stopou, přestože ne vždy čerstvě projetou, lze dojet až do 50 km vzdáleného Božího Daru. Dnes je bublavský areál kompletně zrekonstruován a vybaven všemi doprovodnými službami, v příštích letech se počítá s jeho rozšířením o čtyřsedačku do sousedního údolí s téměř kilometrovou sjezdovkou.

Informace
nadmořská výška: 690 - 802 m
lanovky a vleky: 5 vleků
přepravní kapacita: 4300 os./h
sjezdovky: 2 km
technické zasněžování: 100 %
noční lyžování: ano
skipas 1 den (dospělí / děti): 310/220 Kč
skipas 6 dní (dospělí / děti): 1390/1000 Kč
rating SPLV: * * * *
www.ski-bublava.cz
profil v kostce: malé, ale šikovně postavené středisko se zárukou lyžování bez front

Radek Holub                                        
 Kristian Hanko                                    

Autoři jsou redaktory magazínu SNOW

Knižní tipy

Lyžování - od začátků k dokonalosti
Všem, kteří se zajímají o tradiční i moderní pojetí jízdy na sjezdovkách i mimo ně, je určena bohatě ilustrovaná učebnice. Autoři ukazují, jak postupovat při výuce, jak si poradit s pokročilou technikou či s carvingovými oblouky nebo freeridem.
192 stran, cena 349 Kč včetně DPH (555 Sk)
Kód knihy: 01289

Snowboarding
Výpravná knížka, včetně fotosekvencí hvězd snowboardingu, zaujme i ty, kteří se tomuto sportu již věnují. Důležité informace o hlavních disciplínách snowboardingu a řada doporučení, "jak na to". Vše o bezpečné a efektivní výuce, jak přežít se snowboardem ve velehorách, vybavení, závody či trendy.
148 stran, cena 289 Kč včetně DPH (459 Sk)
Kód knihy: 01264

Sněžnice
Sněžnice - staronová aktivita pro milovníky hor a zimních sportů - zvláště pro ty, kteří se rádi volně pohybují zimní krajinou bez upravených stop. V Alpách i Krkonoších se těší stále vyšší oblibě.
96 stran, cena 169 Kč včetně DPH (269 Sk)
Kód knihy: 01286

Knihy objednáte na adrese Economia a.s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail: dagmar.suchmova@economia.cz , nebo na http://knihy.ihned.cz , kde zařídí zaslání na dobírku z nakladatelství GRADA. Info: 220 386 511 - 12. Členové ECONOMIA Benefitklubu, kteří uvedou číslo své klubové karty a kód knihy, obdrží 30 % slevu.